|marți, septembrie 29, 2020
  • Follow Us!

Remus Borza: Poluarea noastră cea de toate zilele 

borza.s8bmr6xowj-678x381

Începând cu luna noiembrie 2019, în fiecare weekend, în București se înregistrează depășiri severe ale normelor de poluare. Acest lucru s-a întâmplat și în weekendul trecut și este una dintre cele mai grave poluări semnalate până acum, atât de staţiile de măsurare din Reţeaua Naţională de Monitorizare a Calităţii Aerului, cât şi de senzorii din reţelele independente. De fapt, poluarea înregistrată duminică și luni a atins un record istoric. Rețelele se socializare s-au umplut de imagini din mai multe zone din București care arată prezintă un oraș apocaliptic, un oraș care pare abandonat de către cei care ar trebui să vegheze la siguranța cetățenilor săi.

Ceea ce se întâmplă în București, cel puțin din luna noiembrie a anului trecut, este un atentat la siguranța cetățenilor, cauzat de indiferență, nepăsare și cinism. Iar cifrele demonstrează această afirmație: în cursul nopții de duminică spre luni a fost înregistrată o poluare record, depășind cu 1.000% limitele maxime admise în ceea ce privește PM2,5 (particulele în suspensie cu diametrul mai mic de 2,5 microni, provenite inclusiv de la arderi) și PM10 (particule în suspensie cu diametrul mai mic de 10 microni, cauzate de praf sau polen). În cazul PM2,5, limita zilnică maximă admisă de către Organizația Mondială a Sănătății este de 25 micrograme în metrul cub de aer. Ieri, acest nivel era de 189 micrograme. În cazul PM10, limită maximă admisă de 50 micrograme pe metrul cub de aer.

Astăzi, au apărut știri că Garda Națională de Mediu a început controlate la unele firme suspectate că depozitează ilegal deșeuri în jurul Bucureștiului. De ce abia azi au loc aceste controlate? Îmi este greu să cred că nu se știa până acum despre practicile ilegale ale unor firme și îmi este și mai greu să înțeleg lentoarea autorităților în eliminarea acestor practici și în tragerea la răspundere a celor responsabili.

România ocupă locul 45 în lume la numărul de morți corelate cu poluarea și locul opt în Europa la numărul morților cauzate de poluare, nu mai puțin de 20.000 de români murind anual din această cauză. De asemenea, media de viață în București este cu aproape doi ani mai scăzută față de restul țării, tot din cauza poluării, iar cei mai afectați sunt bătrânii și copiii.

Traficul rutier și activitatea din sectorul construcțiilor sunt principalele surse de poluare în zonele urbane. Cum vrem să reducem această poluare când traficul din București este sufocat de cele 1,5 milioane de mașini care circulă zilnic pe străzi, dintre care sute de mii au norme de poluare Euro 0, 1, 2 sau 3? Cum ne așteptăm să avem un aer mai curat când spațiile verzi din București se împuținează în fiecare an, când toți copacii care stau în calea bordurilor sunt tăiați noaptea, pe furiș? Oricine poate observa praful omniprezent din București, dar în afară de sfatul ”cui nu-i place în București, să se mute”, nu am văzut nicio măsură concretă din partea Primăriei Generale a Bucureștiului. Responsabilitatea pentru acest oraș nu este a Guvernului sau a Parlamentului, ci a Primăriei Capitalei.

Nu întâmplător, după mai multe notificări, Comisia Europeană a deschis procedura de infringement împotriva României pentru poluarea aerului și pentru neadoptarea de măsuri pentru reducerea poluării în Brașov, Iași și București. În cazul Bucureștiului, România riscă amenzi între 100.000 și 400.000 de euro până va reuși să ia măsuri concrete de reducere a poluării.

Remus Borza

Leave a Response