|miercuri, septembrie 20, 2017
  • Follow Us!

EXCLUSIVITATE! Remus Borza: Îi asigur pe vâlceni că nu voi pune lacătul la CET Govora! 

Borza Tibi CET (1)

 

Domnule administrator judiciar, Remus Borza, în municipiul Râmnicu Vâlcea există o anumită temere că o dată cu apariţia insolvenţei la CET Govora vor fi probleme cu furnizarea agentului termic către populație. Ce le transmiteți vâlcenilor, clienți ai CET Govora?

Ne dorim să reducem prețul gigacaloriei

Este în natura firii umane să-ţi pui această problemă. Sigur, starea de insolvenţă a CET GOVORA este de natură să neliniştească din acest punct de vedere. Eu, nu pot decât să induc confortul, mi-aş dori chiar certitudinea că locuitorii municipiului Râmnicu Vâlcea şi ai celorlate oraşe deservite de CET GOVORA nu vor avea de suferit. Prin măsurile pe care le vom implementa aici, finalitatea, efectul acestor măsuri este de natură să aducă un plus de eficienţă, atât în ceea ce priveşte preţul gigacaloriei agentului termic sau a megawatt-ului,  a preţului energiei şi, cel puţin, începând cu anul 2017 consumatorul final să aibă o reducere a costului agentului termic în factură. CET GOVORA nu a intrat în insolvenţă în intenţia de a se lichida, de a pune lacătul pe prăvălie, ci, din contră, de a lua acele măsuri care sunt necesare şi fireşti într-o astfel de etapă, de a se reorganiza, de a-şi restructura, de a-şi eficientiza costurile.

Eu nu recomand şi nu încurajez acest demers al debranşării la reţeaua orăşenească. Fiecare, evident că are libertatea de a-şi monta o centrală individuală, dar este bine să-şi facă şi un calcul de eficienţă de cost.

Prezenţa noastră aici la CET GOVORA este pentru a da confort şi încredere că lucrurile vor evolua pozitiv. Practic, noi suntem un serviciu comunitar pus în slujba cetăţeanului. Toate măsurile pe care le vom lua vor veni tocmai să îndeplinească acest deziderat. Ar trebui să reprezinte un gest de solidaritate al fiecărui consumator, al fiecărui cetăţean cu o companie locală, cu CET GOVORA care zeci de ani de zile le-a încălzit apartamentele, le-a dat apă caldă.

Spuneți-ne care au fost primele măsuri pe care le-ați implementat la CET Govora?

Renegociem toate contractele!

Încă din primele zile am demarat astfel de acţiuni. Astăzi (joi, 26.05.2016 – nr) avem programaţi zece parteneri contractuali pe zona de prestări servicii. Le-am propus tuturor un discaunt comercial de 15 şi 20% raportat la valoarea contractelor. În măsura în care nu vor accepta această reducere, suntem puşi în situaţia de a le denunţa acele contracte. Este foarte probabil ca în următoarele 30 de zile să asistăm la o denunţare a multor contracte, pe care şi dumneavoastră, cei din presa locală le-aţi înfierat, cu bună dreptate, cu mânie proletară, şi în care şi noi am costatat anumite dezechilibre în natura şi raporturile comerciale dintre părţi. Un contract este bine să fie echitabil, să fie just, să fie drept pentru ambele părţi. Este bine ca ambii parteneri comerciali să câştige. În toate aceste contracte despre care vorbim, doar alţii câştigau. CET GOVORA niciodată.

Cu principalii clienți ai CET-ului ați vorbit?

CET Govora a finanțat doi coloși: Oltchim și USG. Această situație va fi stopată!

Am avut discuţii şi cu ceilalţi parteneri strategici ai noştri, şi mă refer la societăţile de pe platformă, evident la OLTCHIM şi la UZINELE SODICE GOVORA. Eforturile noastre se vor materializa pe două direcţii. Pe de-o parte pe creşterea veniturilor, şi nu se poate face decât prin renegocierea tarifelor pentru produsele pe care le furnizăm pentru OLTCHIM şi pentru UZINELE SODICE GOVORA, respectiv, abur industrial sau abur tehnologic şi energie electrică. Într-adevăr, preţurile acestor produse în ambele contracte sunt defavorabile societăţii noastre. CET GOVORA în ultimii doi ani de zile a creditat, a finanţat doi coloşi. La OLTCHIM noi am suportat  136 milioane de lei, o sumă colosală pentru societatea noastră. Chiar şi după deschiderea procedurii insolvenţei, OLTCHIM înregistrează restanţe curente de aproape 50 miloane de lei. Din păcate nu mai putem să finaţăm OLTCHIM-ul pentru că ne-a ajuns şi nouă cuţitul la os.

Ne dorim o creștere a prețului la abur tehnologic

 Zilele trecute am notificat aproape 700 de creditori cu valoarea creanţelor de 409 milioane de lei. Noi nu ne mai putem permite luxul să-i finanţăm. Ne bucurăm că OLTCHIM şi-a revenit, are o evoluţie pozitivă, a raportat şi profit pe ultimele trei luni de zile. Este cazul acum să vină cu datoriile la zi şi apoi noul contract pe care intenţionăm să-l semnăm să fie construit pe nişte baze solide. Acelaşi lucru ne dorim şi cu UZINELE SODICE. Preţul va trebui să suporte nişte corecţii, şi anume în sus nu în jos. Avem un preţ contractual pe aburul industrial sub preţul recunoscut de către ANR. Ne dorim o creştere a preţului cu care livrăm aburul industrial către CET GOVORA, şi, evident, recuperarea creanţei care este peste 5 milioane de euro. Ne dorim să dezvoltăm un parteneriat strategic cu OLTCHIM şi cu UZINELE SODICE GOVORA. Vrem să creem acea sinergie care să ne potenţeze reciproc business-ul tuturor. Ne-am propus să creştem veniturile prin renegocierea contractelor cu cei doi beneficiari.

Asociațiile care nu vor veni la zi cu creanțele istorice vor fi debranșate

Mai avem şi consumatorii casnici cu câteva zeci de mii de abonaţi. Aici nu se pune problema majorării preţului pe agentul termic pe care îl furnizăm. Sigur, că şi aici avem restanţe istorice de aproape 30 milioane de lei care vor fi recuperate. Vom soma toate asociaţiile de proprietari, le vom da un termen de plată de 30-60 de zile. Cei care nu vor veni la zi cu creanţele istorice vor fi debranşaţi.

Vorbeam despre reducerea costurilor care este un deziderat pentru că, până la urmă noi trebuie să venim în piaţă. Piaţa este cea care reglează preţul oricărui produs, chiar dacă preţul producătorului, în cazul nostru, este 200 lei pentru energia electrică sau 115 lei pentru aburul tehnologic. Preţul energiei pe piaţă este undeva la 145-150 lei. Deci, şi noi trebuie să ne alăturăm pieţei pentru că altfel nu avem şansă de supravieţuire. Asta înseamnă că trebuie să intrăm pe structura costurilor.

Știu că ați fost zilele trecute la minele de la Berbești și Alunu, ce ați găsit acolo?

Cele trei cariere furnizează cărbune slab caloric

Discutam şi pe zona de extracţie a cărbunelui unde ne dorim un preţ mai bun pe tona de cărbune. Din păcate cele trei cariere au un cărbune prost caloric, undeva la 1600-1700 gigacalorii, mult steril, mult pământ, o parte de pământ şi nouă părţi de steril. Asta înseamnă costuri foarte mari. Din păcate noi am externalizat foarte multe activităţi pe zona de extracţie, de transport. Şi transportul este scump. Practic, se triplează valoarea gigacaloriei produse în CET GOVORA. Costurile de concasare a cărbunelui, de ardere şi transformare a lui în energie electrică sau în energie termică, sunt mari aici pe platformă.

Restructurări de personal – 100 de angajați TESA, disponibilizați

Trebuie să facem şi nişte ajustări pe zona de personal, în special pe zona TESA este o supraîncărcare, o supradimensionare a organigramei cu personal pe zona serviciilor suport Financiar Contabilitate, Resurse Umane, Achiziţii, IT, Administrativ Logistic inclusiv la zona de carieră. Carierele sunt nişte puncte de lucru la care trebuie să regăsim pe ştatul de funcţii sau în organigramă doar personal direct productiv. Sunt câteva anomalii, câteva neconformităţi care trebuie ajustate. Îmi doresc să plece cât mai puţini, spre deloc din personalul direct productiv. Prima modificare a organigramei în sensul desfinţării unor posturi va fi zona TESA. Vor pleca, probabil, în jur de 100 de persoane din zona TESA. Toate aceste măsuri vor aduce profit consumatorului final. Dacă noi vom reuşi să ne optimizăm costurile cu transportul, cu extracţia cărbunelui, cu producerea gigacaloriei, evident că, în final, cetăţeanul va plăti mai puţin.

Vâlcenii sunt oameni de onoare

În prezent noi traversăm un moment de dificultate şi de aceea spun că trebuie să fie solidari. Îmi place să cred că vâlcenii şi cei din oraşele limitrofe municipiului sunt oameni de onoare, oameni de caracter, şi care vor aprecia serviciile CET GOVORA.. Evident că încercăm să îmbunătăţim nivelul serviciilor, calitatea lor, şi din punct de vedere al costurilor şi din punctul de vedere al modului de furnizare, de livrare a agentului termic. Ar fi un gest de solidaritate şi de sprijin moral al fiecărui cetăţean, al fiecărui consumator de a rămâne şi de a susţine CET GOVORA. Împreună vom trece cu bine această perioadă şi cel care va câştiga va fi consumatorul.

Vă mulţumesc frumos și vă doresc succes în această misiune de redresare a uneia dintre cele mai importante unități economice din județul Vâlcea!

Tiberiu Pîrnău

Leave a Response