|marți, iunie 15, 2021
  • Follow Us!

Preşedintele Buşe favorizează firma ANTARES 

Scandal pentru licenţele de transport public

Preşedintele Buşe favorizează firma ANTARES

• Este posibil să se amâne licitaţia

Licitaţia pentru acordarea traseelor de transport public de persoane în judeţul Vâlcea, care trebuie în mod normal să aibă loc la data de 20 aprilie este posibil că fie amânată, din cauza neînţelegerilor dintre membrii celor două asociaţii ale transportatorilor din Vâlcea şi conducerea Consiliului Judeţean. În cazul în care licitaţia nu va avea loc la timp, este posibil ca transportatorii, cărora le expiră licenţele la data de 30 iunie să fie în imposibilitatea de a mai circula pe trasee începând cu 1 iulie.

Ameninţare cu protestul

Între timp, transportatorii ameninţă că vor protesta în mod public, cu maşinile din dotare cu tot, iar reprezentanţii Consiliului Judeţean încă mai aşteaptă soluţii de la Bucureşti pentru a definitiva programul de transport public pentru următorii patru ani. Conform unei decizii a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, la nivelul Consiliilor Judeţene trebuie înfiinţate Autorităţi Rutiere, care au ca principal scop întocmirea unor programe judeţene de transport pasageri.

În cadrul Consiliului Judeţean Vâlcea, această programul conceput în urmă cu trei luni urmează să fie prezentat în plenul consiliului săptămâna aceasta. Reprezentanţi celor două asociaţii ale transportatorilor vâlceni, respectiv Asociaţia Transportatorilor Rutieri de Persoane Vâlcea şi Asociaţia Transportatorilor Rutieri cu Reprezentativitate în judeţul Vâlcea s-au „răsculat” în momentul în care au observat propunerile postate pe site-ul Consiliului Judeţean Vâlcea.

Pentru că adevărata bătălie, bazată pe câştigul economic este doar pe anumite trasee, considerate profitabile, unii dintre membrii asociaţiilor s-au plâns că nu vor putea participa la licitaţia care trebuie iniţiată de Consiliul Judeţean pe baza acestui program de transport public de persoane, din cauza faptului că vor fi limitaţi de anumite condiţii impuse în program. Reprezentanţii ambelor asociaţii se acuză reciproc şi acuză şi conducerea Consiliului Judeţean Vâlcea că ar încerca eliminarea lor de la licitaţie, prin impunerea unor condiţii discriminatorii.

Reclamaţii cu privire la limitarea numărului de locuri

Reprezentanţii Asociaţiei Transportatorilor Rutieri de Persoane Vâlcea, organizaţie ce şi-a început existenţa în luna februarie a acestui an şi care însumează operatori care acoperă 82% din programul de transport judeţean s-au declarat nemulţumiţi cu privire la atitudinea cu care Consiliul Judeţean a tratat setul de propuneri pentru dezvoltarea durabilă a transportului rutier de persoane.

Sabin Ogreanu, preşedintele asociaţiei a definit drept „incorect şi ilegal” proiectul de program al transportului judeţean ce urmează a fi înaintat spre votul consilierilor judeţeni în şedinţa de luni, 7 aprilie. „Există posibilitatea ca iarăşi să rămână neacoperite trasee. Suntem noi puşi în situaţia să avem iniţiative sociale, când în activitatea noastră profitul este primordial. Am cerut ca Autoritatea Rutieră să grupeze traseele rentabile cu cele ineficiente, astfel să putem acoperii întreg judeţul şi să nu mai avem sate izolate. Sunt interese în cadrul Consiliului, atâta timp cât pe unele rute se impune participarea la licitaţii cu maşini care să nu depăşească 23 de locuri.

Această prevedere încalcă flagrant legea după care noi ne desfăşurăm activitatea. Ne deranjează detaşarea totală cu care mai marii judeţului privesc problema. Îi avertizăm şi pe această cale că nu glumim. Nu vrem să ajungem la situaţia în care să fim nevoiţi să ieşim în stradă, să paralizăm transportul de persoane din judeţ. Solicităm în mod expres Consiliului Judeţean să nu amâne licitaţia pentru acordarea de trasee, consilierii să prezinte pentru aprobare un proiect ajustat pe baza propunerilor noastre şi să se respecte legea în integralitate, fără prevederi care să îngrădească accesul unor transportatori la organizarea de licitaţii.” – a declarat acesta.

La rândul său, vicepreşedintele Nistor Cărămidă a spus că „este o încălcare flagrantă a articolului 1 din Legea 92/2007 pentru că se împiedică, prin impunerea unui număr maxim de 23 locuri, garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa transportului public local, dar şi corelarea capacităţii de transport cu fluxurile de transport existente. Se face astfel o discriminare din start ca să nu mai vorbesc de asigurarea unor rezerve pentru transport, acolo unde rămân probleme.”, spune reprezentantul asociaţiei din care fac parte, printre alţii firmele Antares, Horas, Amaltour, Normandia, Obogeanu, Pulsar, Auto Narci.

Membrii ATRP atrag atenţia că în luna iunie expiră licenţele de transport, iar întârzierea adoptării programului de transport poate provoca paralizarea transportului de persoane în judeţ, aceştia fiind în imposibilitate să mai iasă cu maşinile din garaje.

Traseu „vânat” la mai multe capete

Traseul Râmnicu Vâlcea – Drăgăşani este unul dintre cele care a născut controverse de fiecare dată, în ultimii ani, acesta fiind „vânat” de mai multe firme. După ce a fost efectuat o perioadă de reprezentanţii firmei Antares, după multe controverse şi acţiuni în instanţă, traseul a fost câştigat de firma MatDan, care deţine şi o autogară în Drăgăşani. Societatea MatDan este afiliată Asociaţiei Transportatorilor Rutieri cu Reprezentativitate în judeţul Vâlcea.

Lupta a reînceput însă acum, cu forţe proaspete, având în vedere apropiata licitaţie care trebuie să aleagă din nou câştigătorii. Conducerea Antares acuză, pe de o parte, anumiţi funcţionari din Consiliul Judeţean că ar „face jocul” firmelor care efectuează în prezent transportul de persoane pe acest traseu, iar reprezentanţii MatDan afirmă că totul a fost legal, ba chiar că se încearcă scoaterea lor de pe piaţă şi favorizarea societăţii Antares, prin intervenţiile făcute de preşedintele CJ Vâlcea, Dumitru Buşe. „Sunt interese mari aici. Vineri, 4 aprilie, cei de la Consiliul Judeţean au încercat să introducă datele în sistemul de pe internet, în vederea licitaţiei, doar că au avut surpriza de proporţii ca programul să nu le accepte limitarea locurilor, la maxim 23, aşa cum voiau, ci permitea doar introducerea numărului minim de locuri.

Este o dovadă că se încalcă legea, este anormal să nu participe la licitaţie un operator de transport care are capacitate mai mare. La ultima licitaţie nici nu am putut participa, deoarece nu aveam licenţă, ridicată de ARR, dar zilele trecute am obţinut o hotărâre judecătorească prin care ni s-a recunoscut vechimea pe traseu între anii 77 şi 83, şi am depus la Consiliul Judeţean o adresă prin care solicităm să ni se ia în considerare acest lucru. Până acum nu s-a ajuns la nicio concluzie clară la Consiliul Judeţean, cp doar se doreşte să se amâne licitaţia, deşi asta ar însemna blocarea transportului judeţean de pe 1 iulie. Din nou va fi haos.” – spune reprezentantul firmei Antares Transport.

Pe de altă parte, directorul firmei MatDan, care este de altfel şi vicepreşedinte al Asociaţiei Transportatorilor Rutieri cu Reprezentativitate din judeţul Vâlcea spune că la Consiliul Judeţean se încearcă favorizarea societăţii Antares şi scoaterea de pe piaţă a societăţii MatDan. „Se încearcă scoaterea noastră de pe piaţă de mai mult timp, dar, până acum, am câştigat toate procesele în care am fost implicaţi şi instanţa ne-a dat dreptate. Am înţeles că preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea a comandat un studiu de specialitate la Universitatea din Piteşti, pe care nu a vrut să mi-l trimită şi mie, după care l-a refuzat, spunând că nu ar fi bun.

Noi am cerut realizarea programului după modelul celui vechi, fără modificări, dar ei vor să mărim capacitatea de transport pe acest traseu, spre Drăgăşani, pentru a-i favoriza pe cei de la Antares. Criteriile de licitaţie se cunosc deja, de fapt este o atribuire electronică, pe baza unui punctaj, lor le este teamă că vor pierde cu microbuzele pe care le au, deoarece au şi ei microbuze, ar putea participa la licitaţie. Şi vechimea pe traseu contează, dar şi propunerile operatorului care efectuează acum transportul, care este firma noastră, dar şi în funcţie de solicitarea consiliilor locale.

Oamenii sunt mulţumiţi la ora actuală de transport, nu văd pentru ce trebuie să se schimbe condiţiile şi să fie favorizaţi alţii. Şi ei au efectuat acest traseu, atunci când l-au avut tot cu microbuze, aşa că nu văd care ar fi problema. Firma Antares are 25 de microbuze, ar putea participa la licitaţie, dar sunt supăraţi că nu câştigă. Noi deja suntem în prezent în proces cu Consiliul Judeţean. I-am dat în judecată şi le-am cerut daune de 2 milioane de euro. Acum, consilierii judeţeni sunt puşi într-o situaţie foarte delicată din cauza lor.” – spune Daniel Matei.

„Nu putem să-i mulţumim pe toţi”

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea, Ion Câlea spune că, în acest caz, instituţia publică este pusă într-o situaţie foarte delicată. Mai mult, până acum, reprezentanţii care fac parte di comisia care se ocupă cu elaborarea acestui program nu s-au lămurit nici ei asupra legalităţii unor aspecte, şui încă mai aşteaptă răspunsuri de la Bucureşti. „Noi suntem între ciocan şi nicovală. Orice am face, nu vom putea să mulţumim pe toată lumea, oricum una dintre asociaţii va fi nemulţumită.

De aceea era bine ca acest program de transport de persoane să ne fi fost dat mai demult, pentru a-l discuta cu toţi cei implicaţi mai demult. Abia de anul acesta el trebuie elaborat de Consiliul Judeţean, pentru că, până acum, acesta era făcut de Autoritatea Rutieră Română. Legea s-a schimbat însă, iar de la Bucureşti nu am primit până acum un răspuns concret care să ne lămurească exact asupra legalităţii schimbărilor propuse de una dintre părţi. Oricum, programul prezentat de noi nu este definitiv, el se mai poate schimba. De altfel, l-am şi schimbat, după ce ne-am consultat cu membrii celor două asociaţii.

Luni, 7 aprilie, o comisie de a consiliu pleacă la minister, pentru a vedea dacă ne trebuie sau nu în mod obligatoriu acel studiu de impact care este specificat în lege, pe baza căruia se face evaluarea fluxului de pasageri. Încercăm să intrăm în posesia tuturor elementelor şi să respectăm prevederile legale, dar în mod sigur o parte va fi nemulţumită. Oricum, trebuie să ne mişcăm repede, pentru că licitaţia nu poate fi amânată prea mult. Interesele noastre sunt însă de a asigura transportul în siguranţă al persoanelor, nu trebuie să mergem pe criterii economice, aşa cum sunt interesele firmelor de transport ” – spune vicepreşedintele CJ, Ion Câlea.

Alte titluri din editia curenta:

(Politica)Persu şi Pîrvu au fost exmatriculaţi
(Actualitate)Muritorul Ghiţulete, pictat pe pereţii bisericilor
(Politica)Dorin Dobrişan, către râmniceni
(Impact)Preşedintele Buşe favorizează firma ANTARES
(Administratie)Comuna Stoileşti are nevoie de o schimbare
(Editorial)Curajul pentru suspendare
(Sparle si soparle)Sparle si Soparle
(Impact)Comuna Mihăeşti din judetul Valcea ar putea dev…
(Fapt divers)Ofiţer MAPN rupt de beat la volan
(Sport)Bondrea a transformat gruparea din Zăvoi în Ech…
(Administratie)Veşti bune din Fârtăţeşti
(Politica)Liberalii au şanse reale în 52 de localităţi di…
(Politica)Bogdan Pistol joacă totul pe o singură carte
(Editorial)Cu pieptul înainte!
(Impact)Consilierul judetean Dumitru Persu a incalcat l…

Leave a Response