|luni, septembrie 16, 2019
  • Follow Us!

Am fost o zi gunoier profesionist 

ROSAL  face curăţenie în Râmnic

Am fost o zi gunoier profesionist

Cum decurge salubrizarea Râmnicului de când pe piaţă a intrat ROSAL ? De ce nu încheie asociaţiile de proprietari contracte cu firma care a obţinut în instanţă contractul de salubrizare a municipiului? Cine sunt salariaţii acestei firme? Care este dotarea tehnică? Ce se întâmplă la groapa de gunoi de la Râureni? De ce se continuă cei de la URBAN să ridice gunoiul deşi nu au contract cu primăria ? Sunt doar câteva întrebări ale căror răspunsuri am încercat să le obţinem direct din teren în week-end-ul trecut. Conducerea ROSAL Vâlcea ne-a aprobat realizarea unui reportaj din postura de muncitor ecologic. Sâmbătă dimineaţa, la ora 6.00 , în parcul auto din strada Depozitelor mi s-a făcut protecţia muncii. Am fost informat despre principalele prevederi ale Legii 319/2006 apoi am primit echipamentul de protecţie şi am fost repartizat pe autospeciala cu nr. 18 care salubrizează traseul doi. Adică mai mult de jumătate din cartierul Ostroveni, cartierul Libertăţii şi câteva străzii din zona CPL.

Un cartier fără contracte

Cabina gunoierei MAN are un bord ca de avion de luptă. Pe un ecran TV se vede tot ce se întâmplă în spatele maşinii. Şoferul, Gheorghe Ganea, raportează plecarea din bază, dă drumul în surdină la radio pentru a asculta ştirile dimineţii. Afară e puţin răcoare dar în cabină e foarte cald. Alături îi am pe Cristian Ovidiu Anuţa şi Laurenţiu Rotariu , muncitori ecologici care completează echipajul din care fac parte voluntar pentru o zi. Ne îndreptăm spre Ostroveni şi pe drum încerc să mă împrietenesc cu noii colegi. Sunt puţin crispaţi pentru că sunt de la ziar şi nu vor să facă vreo greşeală. Ganea este mai dezgheţat puţin. Are 39 de ani, este conducător profesionist  de 19 ani. A lucrat şi în Italia 3 ani, a muncit ca şofer de TIR, este primul conducător auto angajat de ROSAL la Vâlcea. Îl întreb de maşină : „Este extraordinară, cea mai modernă pe care am lucrat. Sunt foarte încântat de ea. Are numeroase opţiuni, este nou nouţă, nu trebuie să fac nimic la ea, pentru orice defecţiune ar apărea ne adresăm direct service-ului din Bucureşti. Am fost instruit câteva zile de un coleg de la Rosal Bucureşti. Au venit aici special pentru a ne învăţa să lucrăm pe aceste maşini, să ne orientăm după hartă să găsim străzile şi punctele de colectare.” Nu termină bine aceste informaţii şi îi sună telefonul. Vorbeşte cu şoferul care s-a întors în Capitală. Acesta îi spune că este la muncă deja de două ore şi îl întreabă cum se descurcă cu maşina. Ganea este din Cernişoara, se pregătea să plece în Italia când a aflat că ROSAL face angajări. A preferat să rămână în Vâlcea „ Soţia a fost angajată ca agent. Aleargă toată ziua să facă contracte cu firmele şi asociaţiile de proprietari. Apoi va trebui să facă încasări.“ Intrăm în Ostroveni când afară e încă întuneric. Începem cu pubelele aflate în ţarcurile din zona magazinului Cina. Nu mai vorbesc cu şoferul care trebuie să facă adevărate exchibiţii cu maşina detul de mare şi grea. În zonă este aglomeraţie de maşini parcate. Multe dintre ele îngreunează accesul, unele blocheatză intrarea în ţarcurile cu pubele. Pe partea cealaltă a străzi apare o maşină a Urbanului. Colegii mei de echipaj mă fac atent : „ Să-i urmăriţi cu atenţie pe cei de la URBAN. Vor ridica gunoiul doar din ţarcuri. În ghenele blocurilor de 10 etaje, acolo unde trebuie strâns gunoiul cu lopata şi încărcat în pubele, unde este un miros foarte greu nu intră. De când suntem noi nu intră. Ştiu că vom ridica noi gunoiul”. Majoritatea asociaţiilor de proprietari nu au încheiate în prezent contracte cu niciuna dintre cele două societăţii. Urban nici nu mai are legal cum să încheie contracte din 6 ianuarie pentru că nu are contract cu primăria deci nu plăteşte redevenţă pentru realizarea salubrizării. Mulţi administratori aşteaptă să vadă decizia definitivă a instanţelor înainte de a încheia cu Urbanul. Au fost şi manipulaţi de presa care acţionează sub indicaţiile patronului Florescu de la Urban, care a sponsorizat din greu câteva ziare. Apoi sunt administratori care se gândesc că poate reuşesc să beneficieze de servicii exemplare în ianuarie, poate şi în februarie, fără a achita nici un leu.

De ce sunt administratorii urbanişti

După vreo două ore de muncă intru în vorba cu un fost administrator de bloc. Printre altele îl întreb de ce mulţi dintre administratori ţin cu dinţii ca salubrizarea să fie făcută de cei de la Urban. „ Păi cum de ce? Nu ştiaţi că primesc bani. Primesc procent din încasări. Ştiţi că prima dată plăteşti gazele, energia electrică şi reparaţiile la lift. Dacă nu faci asta eşti mâncat ca administrator pentru că rişti să laşi lumea fără gaze sau fără curent electric pe scară. Dacă nu plăteşti gunoiul nu e nici o problemă. Cei de la salubrizare tot ţi-l ridică. Aşa că administratorii sunt stimulaţi de mult timp şi primesc procent din facturile emise pentru gunoi şi achitate cu rapiditate”. Mă mir pentru că nu pot realiza cum în ciuda redevenţei, a acestor procese a maşinilor scumpe şi a taxelor patronii Urban au prosperat vizibil, sunt extrem de bogaţi şi-şi pot permite să ţină o echipă de handbal în prima ligă plus două ziare. „ Dacă vreţi să înţelegeţi totul fiţi atent la groapa de gunoi şi la …cântar.” Îmi spune şoptit fostul administrator. Prin staţie cei de la bază ne dau noi adrese. Sunt adresele unor societăţi care au încheiat contract cu Rosalul cu o zi înainte. Trecem şi pe la ele. Şoferul notează pe o foaie două ţarcuri în care nu putem intra pentru că sunt blocate de autoturisme. Vom reveni spre terminarea programului. O profesoară de la şcoala nr. 10 este supărată. Le-au dispărut jumătate de pubele imediat după ce au început să lucreze cu Rosalul. „ Le-au luat cei de la Urban spuneau că sunt ale lor dar noi ştim că le-am primit gratuit de la primărie.” În zona pieţei intrăm în discuţie cu salariatele a două societăţi. Una dintre ele este un fast food care produce mult gunoi. Patroana nu vrea contract cu Rosalul. Nu are nici cu Urbanul. Preferă să arunce gunoaiele în ghena blocului în care funcţionează. Locatarii nu au nimic împotrivă pentru că plătesc gunoiul la persoană nu la cantitate.

Administraţia locală este părtinitoare

Aflu astfel că foarte multe societăţi comercial nu au contracte pentru salubrizare. Este vina în primul rând a administraţiei locale. Legea prevede obligativitatea existenţei de contracte iar primarul poate acorda amenzi prin inspectorii săi celor care nu–şi fac contract pentru ridicarea gunoiului. Trecem podul în zona Libertăţii. „ Azi nu mai mergem la casele din zona CPL. Am ridicat ieri gunoiul de acolo şi proprietarii au cerut doar o dată pe săptămână” îmi spune unul dintre colegi. Terminăm rapid treaba printre blocurile puţine. Pe lângă mine trec câţiva cunoscuţi. Nu mă miră faptul că doi dintre ei se fac că nu mă cunosc. La spălătoria lui „Nea Puiu” patronul mă recunoaşte. Realizează din prima că nu m-am transferat la Rosal decât temporar. „ Domnule ziarist aş vrea să menţionaţi că sunt singura spălătorie auto care a încheiat contract separat pentru ridicarea nisipului rezultat din spălarea autoturismelor. Prefer să plătesc acest serviciu. Toată concurenţa mea îl deversează în canalizarea oraşului. Am făcut sesizări la ACVARIM şi la cei de la Mediu. Inutil, nu am primit nici un răspuns nu s-a luat nici o măsură.”. Nu ne mirăm nici noi. În oraş este haos pentru că legea nu este impusă. Dacă ar fi fost impusă nu era posibil ca prin oraş să nu existe contracte de ridicarea gunoiului iar cele două firme să salubrizeze concomitent una plătind redevenţă şi alta nu. La înapoiere trecem din nou prin Ostroveni. Ridicăm gunoiul din cele două zone rămase de dimineaţă. Fac nişe fotografi alături de cei de care am lucrat o zi. Ovidiu Anuţa are 24 de ani şi cun copil şi este încântat de locul de muncă pentru că va primi 7 milioane lunar plus bonuri iar Leontin Rotariu de 34 de ani face naveta la Olăneşti unde-l aşteaptă soţia şi trei copii. Familia sa este dependentă de banii pe care-i câştigă acum aşa că şi el se bucură că a prins post la ROSAL.

Traian GUMINSKI

Leave a Response