|duminică, octombrie 22, 2017
  • Follow Us!

Autostrada Piteşti-Sibiu, cu trecere prin Vâlcea, este prioritate zero: lucrările vor începe în anul 2017 

Autostrada-Bechtel--buna-doar-ca-centura-ocolitoare-a-Clujului

• Potrivit variantei revizuite a Master Planului General de Transport,

 

Autostrada Piteşti-Sibiu, cu trecere prin Vâlcea, este prioritate zero: lucrările vor începe în anul 2017

 

Varianta finală şi revizuită a Master Planului General de Transport (MPGT), împreună cu strategia de implementare a proiectelor (documentul cheie are stabileşte proiectele prioritare şi când se fac ele) a fost transmisă zilele trecute de către Ministerul Transporturilor la Comisia Europeană. Autostrada Sibiu-Piteşti (cu trecere prin nordul judeţului Vâlcea) este, în sfârşit, pusă în capul listei de proiecte prioritare cu un orizont de realizare începând cu anul 2017. Ca un element de remarcat, toate proiectele de infrastructură rutieră sunt propuse a fi realizate prin mixul de fonduri europene – buget-împrumuturi externe – inclusiv Comarnic-Braşov. Ministerul Transporturilor a transmis în data de 6 mai 2015 varianta Master Planului General de Transport care include şi răspunsurile la observaţiile Comisiei Europene. În cele aproximativ 1.000 pagini, documentul prezintă atât proiectele de infrastructură, cât şi strategia de implementare a acestora pe cele două perioade de programare 2014-2020 şi 2020-2027. Actuala variantă a  MPGT este rezultatul negocierilor pe care Ministerul Transporturilor le-a avut cu experţii Comisiei Europene şi va fi prezentată comisiilor de transporturi din Senat şi Camera Deputaţilor în cursul acestei săptămâni. De asemenea, în ultima săptămână a lunii mai este programată la Bruxelles o nouă întâlnire între specialiştii Ministerului Transporturilor şi experţii Comisiei Europene pentru discuţii finale asupra documentului. Conform noii strategii de implementare, prioritizarea proiectelor de infrastructură rutieră au în cap de listă autostrada Sibiu-Piteşti. Cu toate acestea, tot strategia mai arată că lucrările sunt planificate să înceapă abia din 2017 şi să se termine în 2020, asta pentru că studiul de fezabilitate nu este gata, ba nici nu a fost încă semnat contractul pentru că în cursul procedurii de licitaţie publică s-au depus contestaţii.

Costurile de construcție ale tronsonului de autostradă Sibiu-Pitești, cu o lungime de 116 kilometri, sunt estimate, în ultima variantă al Master Planului General de Transport, transmis la Bruxelles la doar 1,67 miliarde de euro, aproape jumătate din prețul estimat de Dan Șova, în urmă cu doi ani, atunci când se afla la conducerea Departamentului Marilor Proiecte de Infrastructură. Până în mai 2012 Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană conveniseră deja asupra construcției autostrăzii Sibiu-Pitești, cu finanțare nerambursabilă de 85% din partea UE în exercițiul bugetar european 2014-2020. Ba chiar în 2012 se purtau negocieri cu Comisia Europeană pentru demararea licitației de construcție încă din 2013, în așa fel încât A1 să fie complet construită până în 2016.

În anexa Master Planului, prezentat pe site-ul Ministerul Transporturilor, se poate observa că prețul de construcție pentru această autostradă: Pitești-Curtea de Argeș-Sibiu este de doar 1,67 miliarde de euro. Fie că vorbim de autostrada Sibiu-Piteşti, fie că vorbim de autostrada Sibiu-Braşov, nici una nu se inaugurează astăzi, ci cel mai devreme în 2020. Deci este lipsit de sens să ne gândim la ele din perspectiva traficului de astăzi. Trebuie să le analizăm din perspectiva traficului din 2020-2025, atunci când autostrăzile vor intra în utilizarea cotidiană. Ori cifrele de trafic previzionate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), adică de organismul oficial din subordinea CNADNR responsabil cu analiza şi previzionarea traficului, ne arată clar că o eventuală autostradă Sibiu-Braşov, construită înaintea autostrăzii Sibiu-Piteşti, va genera încă din 2020 un trafic care va depăşi capacitatea viitoarei A3 Comarnic-Braşov. De asemenea, traficul va fi de trei ori mai mare decât capacitatea DN 1 dintre Ploieşti şi Comarnic. Iar dacă se va continua pe ideea joncţiunii între Autostrada Moldova şi A3 la sud de Ploieşti, în 2020 în Bucureşti vor intra prin Colentina şi Barbu Văcărescu peste 100.000 de vehicule pe zi. Autorităţile vor să ne construiască un blocaj de trafic lung de 170 km, de la Obor şi până la Braşov, cu bani din surse necunoscute. Singurul lucru cert este acela că nici un euro nu va fi de la Uniunea Europeană. Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ioan Rus, ca, după aprobarea Master Planului de către Comisia Europeană, să prezinte o soluţie şi pentru proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov, adăugând că, după găsirea acestei soluţii, membrii Guvernului se pot retrage în glorie.

(Petre Coman)

Leave a Response