|joi, iunie 21, 2018
  • Follow Us!

PCC se opune pe faţă preluării petrochimiei de la Arpechim de către Oltchim 

• Wojciech Zaremba şi-a dezvăluit „planurile de atac” într-un hotel din Bucureşti

PCC se opune pe faţă preluării petrochimiei de la Arpechim de către Oltchim

• reprezentanţii PCC au aruncat pe piaţă o „soluţie” pentru aprovizionarea Oltchim cu etilenă şi propilenă din altă sursă decât Arpechim Piteşti: ţările din Orientul Mjlociu ne pot furinza această materie primă, care ar urma, potrivit PCC, să fie transportată pe mare şi pe calea ferată, cu toate că legislaţia europeană interzice total transportul etilenei şi proprilenei altfel decât prin conducte

Petre Coman

Cu doar două zile înainte de scoaterea definitivă a reprezentantului PCC din Consiliul de Administraţie al al SC Oltchim SA, Wojciech Zaremba împreună cu reprezentanţii Petro Carbo Chem au organizat miercuri, 7 octombrie, o conferinţă de presă tocmai la… Hotel Radisson SAS din Bucureşti, în speranţa că astfel vor scăpa de presa locală din judeţul Vâlcea. Nu a fost să fie, pentru că miercuri, reprezentanţii a patru ziare locale l-au asaltat cu întrebări pe Wojciech Zaremba, în speranţa că vor afla câteva lucruri lămuritoare cu privire la intenţiile reale ale acestei companii în privinţa SC Oltchim SA, având în vedere că PCC deţine peste 12% din acţiunile combinatului chimic.

Pe câteva zeci de pagini bine pregătite de specialişti erau expuse câteva din obiecţiunile exprimate de acţionarul PCC cu privire la stadiul investigaţiei Comisiei Europene în vederea acordării sprijinului financiar pentru SC Oltchim SA, motivele pentru care PCC nu a mai propus un reprezentant în Consiliul de Administraţie al SC Oltchim SA, precum şi argumentele invocate pentru ca întreprinderea să nu cumpere petrochimia de la Arpechim Piteşti. Misiunea lui Wojciech Zaremba a fost astfel uşoară, pentru că acesta a lecturat din dosarul pregătit dinainte şi a încercat să explice pe un grafic faptul că, de când a venit PCC la SC Oltchim SA (mai 2007), preţul acţiunilor a crescut constant.

Wojciech Zaremba a explicat astfel „boicotul” PCC de a mai participa la alegerile pentru consiliul de administraţie, în eventualitatea în care Zaremba va fi exclus vineri din acest for: „Din moment ce aplicarea votului cumulativ pentru numirea consiliului de administraţie al SC Oltchim SA este o pură formalitate fără să determine un proces constructiv de adoptare a deciziilor în cadrul consiliului de administraţie al Oltchim, PCC intenţionează să nu îşi mai exercite dreptul de a solicita aplicarea votului cumulativ pentru a determina realegerea întregului consiliul de administraţie şi numirea unei alte persoane nominalizată de PCC în calitate de administrator”.

În ceea ce priveşte achiziţionarea Arpechim de către SC Oltchim SA, Wojciech Zaremba are următoarea opinie: „Datorită situaţiei tehinice precare a diviziei petrochimice Arpechim, datelor privind ineficienţa acesteia şi generarea pierderilor; obligaţiilor de mediu existente, necesităţii unor investiţii deosebit de mari (850 milioane – 1 miliard de euro) care ar conduce la repunerea în funcţiune a instalaţiei de piroliză împreună cu instalaţiile în aval care să consume etilenă; şi riscurilor aferente lipsei de nafta, care este materia primă cheie pentru instalaţia de piroliză şi care se găseşte rar în apropierea instalaţiei de piroliză, în cazul în care rafinăria Arpechim este închisă, PCC are dubii întemeiate cu privire la achiziţionarea Arpechim drept o investiţie fezabilă pentru Oltchim”. De altfel, la întrebarea dacă PCC mai este interesată de privatizarea unei companii integrate Oltchim-Arpechim, Wojciech Zaremba s-a încurcat puţin şi nu a fost capabil să dea un răspuns coerent şi raţional.

Despre investigaţia declanşată de Comisia Europeană la Oltchim, cei de la PCC consideră că „este un pas important şi necesar în stabilirea procedurilor legale şi a celor mai bune soluţii pentru companie. PCC consideră că toate garanţiile de stat pe care statului român intenţionează să le acorde Oltchim, atât prin intermediul Ministerului de Finanţe cât şi al Eximbank, trebuie notificate Comisiei Europene spre analiză ca un pachet unitar constând în ajutor de stat pentru restructurare. Potrivit declaraţiilor autorităţilor române, garanţia de stat care va fi dată de Eximbank cade sub incidenţa schemei de ajutor de stat aprobate pentru România conform Cadrului de lucru temporar şi, în consecinţă, nu a fost notificată către Comisia Europeană ca parte a sprijinului financiar care urmează să fie acordat Oltchim”.

Ciudat însă, spre finalului „observaţiilor” formulate pe 13 pagini de PCC împotriva acuzaţiilor conducerii Oltchim, Wojciech Zaremba recunoaşte că „criza financiară, închiderea Arpechim cât şi deteriorarea situaţiei societăţii nu pot fi imputate firmei PCC”. Adică, Wojciech Zaremba spune că închiderea Arpechim a avut efect direct asupra preţului acţiunilor societăţii, dar tot el aminteşte că nu este de acord cu preluarea Arpechim de către Oltchim. În încheiere, cei de la PCC au aruncat pe piaţă o „soluţie” pentru aprovizionarea Oltchim cu etilenă şi propilenă din altă sursă decât Arpechim Piteşti: ţările din Orientul Mjlociu ne pot furinza această materie primă, care ar urma, potrivit PCC, să fie transportată pe mare şi pe calea ferată, cu toate că legislaţia europeană interzice total transportul etilenei şi proprilenei altfel decât prin conducte.

Leave a Response