Ionuţ Budişteanu, elevul vâlcean care a conceput un sistem prin care automobilul se poate conduce singur, a fost inclus de prestigioasa revista Time printre cei mai influenţi 16 tineri din lume în 2013, unde ocupă locul 9. Primul loc este ocupat de cântăreaţa neo-zeelandeză Lorde, în vârstă de 17 ani, urmată de compatrioata sa Lydia Ko, jucătoare de golf în vârstă de 16 ani şi de Nick D'Aloisio, creatorul aplicaţiei Summly, cumpărată de Yahoo pentru 30 de milioane de dolari. Ionuţ Budişteanu este urmat în acest clasament de fiica preşedintelui american Barack Obama, Malia. Justin Bieber ocupă locul 12. Cu un sistem de 7.000 de dolari format din camere video, radar şi softuri avansate, un automobil simplu poate să se conducă singur în perfectă siguranţă până la viteze de 50 km/h şi poate recunoaste cu acurateţe obstacolele, a spus într-o discuţie cu presa vâlceanul Ionuţ Budişteanu care, la doar 19 ani, a câştigat în luna mai a acestui an marele premiu la un mare concurs organizat de Intel în SUA. Ionuţ Budişteanu a câştigat pe 18 mai un mare premiu la un important concurs de cercetare pentru elevii de liceu - International Science and Engineering Fair (ISEF), organizat de compania Intel in Arizona, SUA. Premiul se refera la un sistem format din radar, trei camere video, cinci laptop-uri si diverse soft-uri de inteligenta artificiala ce pot transforma un automobil normal, intr-unul care se conduce singur, iar costurile sunt mici, circa 4.000 de dolari. Trebuie precizat ca totul a fost dezvoltat in mai putin de un an, nu avea voie, conform regulamentului, sa fie sprijinit de o companie si cele cateva mii de dolari investite in hardware-ul si software-ul necesare pentru proiect au fost platite din premiile anterioare, cum ar fi cel pe care Budisteanu l-a obtinut fiindca a creat un dispozitiv prin care orbii pot “vedea” cu limba. Pana si radarul folosit, componenta cea mai scumpa, a fost cumparat din chip-uri de pe internet si apoi construit de Ionut la micul sau laborator improvizat acasa. Sistemul gandit de Budisteanu a fost testat pe masina tatalul sau insa nu in forma finala, fiindca nu a ajuns pana la a lasa volanul sa fie controlat de calculator, acum doar au fost inregistrate datele pentru a vedea cum „gandeste” masina si ce decizii ia datorita soft-urilor cu inteligenta artificiala. „Am facut teste la Ramnicu Valcea, pe masina tatalul meu (o utilitara Fiat n. r.), am realizat radarul 3D, l-am pus pe masina, am pus trei camere de filmat, am pus si un GPS si cinci laptop-uri in masina. Tatal meu conducea masina, eu inregistram datele de la cele trei camere si de la radarul 3D, salvam apoi datele, iar acasa analizam cum gandeste masina pentru ca eu realizam testul si trebuia mereu sa schimb parametrii, sa scriu codul sursa pe care-l tot modificam si simularile respective ma ajutau pentru dezvoltarea aplicatiei. Am facut 40-50 de simulari, iar in 90% din cazuri, toate deciziile pe care le lua masina prin soft-urile cu inteligenta artificiala ce procesau datele scoateau un rezultat foarte bun”. O problema este insa ca radarul pe care Ionut si l-a permis avea o rezolutie mica fata de ceea ce-si dorea si nu era capabil sa recunoasca oamenii de la 20-30 metri distanta, ci doar de la 4-5 metri distanta. Ionut spune ca vrea sa mareasca rezolutia radarului, iar in patru-cinci luni poate face simulari efective in care si volanul sa fie controlat de calculator.
Web Design by DowMedia
Felicitari!
Bine ca, noi valcenii, avem si persoane cu care sa ne mandrim, nu numai puscariasi si 'afaceristi' de doi bani.
Mult succes!