|joi, noiembrie 26, 2020
  • Follow Us!

Directorul Ion Popescu a prezentat măsurile de creştere a eficienţei economice a ETA şi reducerea semnificativă a cheltuielilor 

Directorul Ion Popescu a prezentat măsurile de creştere a eficienţei economice a ETA şi reducerea semnificativă a cheltuielilor

Vineri, 1 martie, conducerea societăţii de transport ETA Râmnicu Vâlcea a prezentat planul de management în prima etapă de mandat (perioada 15.09-31.12.2012) şi pe perioada celor 4 ani de mandat a directorului general Ion Popescu. Facem mentiunea ca la baza elaborarii si implementarii Planului de management al Directorului General au stat in primul rand masurile de stopare a pierderilor anuale neintrerupte in cei 12 ani de existenta a societatii si elaborarea unui nou Plan de redresare a activitatii societatii ETA SA, in primele 4 luni de la preluarea conducerii societatii. Prin noua politica manageriala a directorului general Ion Popescu s-au avut in vedere trei componente, la fel de importante si anume: componenta economico-financiara, obiectivul strategic prioritar fiind redresarea urgenta a activitatii societatii prin masuri ferme de reducere a costurilor de productie si de crestere a veniturilor, conditie esentiala pentru eficientizarea activitatii viitoare a societatii; componenta morala(misiune), obiectivul prioritar fiind imbunatatirea calitatii serviciilor de transport pentru populatia municipiului Rm.Valcea; componenta sociala, obiectivul prioritar fiind asigurarea unor conditii de munca si de trai, decente, pentru toti salariatii societăţii.

Măsuri de creştere a eficienţei activităţii SC ETA SA

“Din cele prezentate anterior, pentru o eficientizare şi rentabilizare a activităţii SC ETA SA (trecerea din zona pierderii în zona profitului) trebuie luate măsuri pentru pregatirea si implementarea strategiei. A fost elaborata o noua organigrama a societatii si un nou stat de functiuni cu scopul de a restructura activitatea societatii pe centre de profit si departamente, conduse de cate un sef de departament(care va indeplini rolul unui manager operational, pentru sectorul de activitate pe care il coordoneaza) si de a implica si responsabiliza pe acestia in elaborarea si implementarea strategiei pe fiecare sector de activitate, pentru atingerea obiectivelor si performantelor economice la nivelul societatii. Organizarea activităţii societăţii SC ETA SA pe centre de profit, presupune: delimitarea centrelor de profit în funcţie de specificul activităţii; delimitarea strictă a activităţilor ce revin fiecărui centru de profit prin alocarea de resurse materiale şi umane; întocmirea unui buget de venituri şi cheltuieli pe fiecare centru de profit şi pe total unitate. Se va încerca pe cât posibil să rezulte un excedent pe fiecare centru de profit. Acolo unde bugetul nu se poate întocmi pe criterii de eficienţă (pentru centrele de profit ale activităţilor secundare), deci cu obţinerea de excedent, conducerea întreprinderii va lua măsuri radicale, mergând chiar până la desfiinţarea centrului de profit respectiv prin valorificarea resurselor materiale (vânzare sau închiriere). Bugetul de venituri şi cheltuieli reprezintă un instrument de control al cheltuielilor şi veniturilor prin compararea previziunilor cu realizările, permiţând astfel şi calculul costului unei unităţi de lucru, ceea ce generează o corelaţie strânsă între controlul bugetar şi sistemul costurilor. Noua organigrama si statul de functiuni au fost aprobate de catre Consiliul de Administratie in sedinta din data de 19.12.2012 si ulterior, de catre Adunarea Generala a Actionarilor prin mandatul special dat de catre Consiliul Local al municipiului Rm.Valcea in sedinta din data de 30.11.2012. Pentru atingerea obiectivelor si criteriilor de performanta, noua structura organizatorica a societatii va fi constituita din: Centrul de profit “Servicii publice pentru transportul urban”; Centrul de profit ÔÇ£Mentenanta”; Departamentul economic; Departamentul Strategie-Dezvoltare, Administrativ, Servicii interne; Compartimentul Resurse umane, Juridic si Relatii publice; Compartimentul Audit intern; Compartimentul Achizitii publice si Aprovizionare; Compartimentul Controlori trafic. Mentionam ca aceasta masura nu va implica costuri suplimentare pentru societate. Avand in vedere actualul aspect inestetic si neingrijit al imobilelor din incinta sediului societatii si mai ales starea total necorespunzatoare a cladirii atelierului de reparatii, la solicitarea Directorului general, noul Consiliu de Administratie, a aprobat efectuarea in octombrie-noiembrie 2012 a unor reparatii curente si de modernizare a incintei in care isi desfasoara activitatea societatea ETA SA Rm.Valcea”, a spus Ion Popescu.

Măsuri urgente pentru reducerea semnificativă a cheltuielilor

Tot directorul general al ETA a mai declarat că “o problema extrem de importanta si de presanta pentru viitorul Consiliu de Administratie si noul Director general, o constituie noua politica privind completarea si dotarea parcului auto al societatii, cu autobuze noi. SC ETA SA este o societate comerciala al carui actionar unic este Primaria Rm.Valcea si efectueaza transportul public in acest municipiu. De aceea, modul in care aceasta isi desfasoara activitatea(respectarea orarului de transport, asigurarea unor conditii civilizate de transport, comportamentul soferilor si al controlorilor de trafic, asigurarea curateniei si deservirea cu bilete din statiile de autobuze, aspectul exterior al mijloacelor de transport etc.), constituie de fapt ÔÇ£oglinda” activitatii societatii, a institutiei primariei si implicit a primarului. Pentru acest motiv, achizitionarea unor mijloace de transport noi, care sa respecte standardele de transport urban european, va constitui un obiectiv prioritar pentru managementul societatii ETA Rm.Valcea. Prin urmare, in luna octombrie 2012, SC ETA SA a propus conducerii primariei, organizarea unei licitatii internationale pentru achizitionarea a cel putin 20 de autobuze noi, care sa completeze si sa innoiasca actualul parc de mijloace de transport al societatii. În sedinta Consiliului Local al municipiului din data de 30.10.2012 s-a aprobat achizitionarea a 8 autobuze noi prin licitatie publica si s-a hotarat ca aceasta achizitie sa fie finantata din bugetul local, prin majorarea capitalului social al SC ETA SA. Prin achizitia acestor autobuze noi si inlocuirea celor cu durata de viata normata depasita de cca.10 ani, se vor reduce substantial, cu cca. 60%, cheltuielile cu reparatiile si piesele de schimb, combustibil si taxele ARR pentru efectuarea ITP-ului si se vor imbunatatii substantial conditiile de transport pentru calatorii din municipiul Rm.Valcea si zonele limitrofe. Efectul economic al acestei masuri este cuantificat la o economie de cheltuieli de cca. 180.000 lei, in primul an de mandat. Aceasta masura de modernizare a parcului auto, prin achiziţionarea unor mijloace de transport noi (autobuze şi microbuze) cu consum de motorină scăzut şi cu un grad inalt de creştere a confortului călătorilor va continua si in anii 2013 si 2014, cand se va achizitiona din fonduri europene nerambursabile, inca un lot de 30 autobuze ecologice noi, in special hibride si electrice. Scoaterea din functiune in anul 2013 si casarea a 8 autobuze, al caror termen de functionare a expirat de peste 10 ani si vinderea acestora la licitatie ca fier vechi, imediat dupa achizitionarea celor 8 autobuze noi. În anul 2013, o comisie tehnica va analiza fiecare mijloc de transport din parcul auto si va propune scoaterea din funcţiune a celor cu durata de funcţionare expirată(de peste 10 ani) sau a celor care nu mai pot fi utilizate în condiţii de eficienţă. Acestea urmeaza sa fie casate si valorificate prin vânzarea la licitaţie sau se va proceda la dezmembrarea lor şi recuperarea pieselor de schimb şi a altor materiale (fier vechi, plastice, geamuri etc). Prin aceasta masura se vor reduce nu numai cheltuielile de intretinere si exploatare, ci se vor obtine si venituri suplimentare prin valorificarea lor, cel putin la valoarea de fier vechi. Avand in vedere ca, in parcul auto al SC ETA SA se afla prezent cel putin 15 autobuze, cu durata de functionare si norma de casare, expirate de cca.10 ani, prin valorificarea acestora, ca fier vechi, dupa recuperarea pieselor de schimb, a geamurilor, plasticelor etc., se pot obtine venituri suplimentare de cel putin 72.000 lei, daca tinem cont de faptul ca numai dintr-un autobuz se pot obtine cel putin 10 tone de fier vechi, adica un venit de cca. 9-10.000 lei/autobuz, fara a lua in calcul, valoarea recuperata din piesele de schimb, geamuri, plastice etc”.

Leave a Response