|sâmbătă, octombrie 24, 2020
  • Follow Us!

Şoselele de centură – o prioritate pentru Vâlcea 

 Şoselele de centură – o prioritate pentru Vâlcea

Datorită traficului intens de pe drumurile naţional şi europene din judeţul Vâlcea, centurile ocolitoare ale oraşelor sunt considerate în continuare o prioritate pentru acest judeţ.

 

Probleme la Horezu

 

Problema a fost pusă în discuţie vineri, la ultima şedinţă de consiliu judeţean. Directorul de la Secţia Drumuri Naţionale Vâlcea, Eugen Mănescu a spus că pentru centura Râmnicului a fost deja întocmit un studiu de fezabilitate, astfel că proiectul este destul de înaintat, dar a apreciat că proiectul privind centura oraşului Horezu nu are susţinere la ora actuală. În contrapartidă, preşedintele CJ, Dumitru Buşe a apreciat că şi pentru centura oraşului Horezu trebuie depuse eforturi la nivel judeţean, aceasta fiind o prioritate în zonă. „În doi ani, oraşul Horezu nu va mai putea prelua traficul din zonă, care la ora actuală trece prin centru şi afectează foarte mult zona, deoarece proiectele de reabilitare includ şi modernizarea centrului istoric.” – a spus Dumitru Buşe. Consilierul judeţean Vetuţa Ciocan, care locuieşte la Horezu s-a plâns şi ea de faptul că blocurile din centrul oraşului sunt afectate de traficul greu. Oraşul Horezu nu a avut niciodată centură ocolitoare, astfel că tot traficul greu ajunge în centrul micului oraş, spre disperarea localnicilor şi a conducerii primăriei. Varianta ocolitoare ar urma să descongestioneze circulaţia şi să devieze traficul greu în afara oraşului, devenit de curând şi staţiune turistică de interes local. După aceea vor putea fi puse în practică şi celelalte proiecte ale Primăriei Horezu, cu privire la amenajarea centrului istoric al oraşului într-o replică a anilor 1.900. Dumitru Buşe, preşedintele Consiliului Judeţean s-a lăudat într-o recentă conferinţă de presă că a reuşit să facă rost de 7,5 milioane de euro prin Ministerul Transporturilor pentru a începe construcţia a cinci kilometri de şosea. Centura este prevăzută şi în Planul Urbanistic General al localităţii. “Deocamdată suntem la stadiul de proiectare, care este realizată cu fonduri de la Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Sperăm ca această fază să fie gata până la finele acestui an, astfel încât să poată începe după aceea exproprierea şi execuţia.” – a declarat Carmen Alexandrescu, şefa Direcţiei de Integrare din cadrul CJ Vâlcea.

 

Turism fără gaze de eşapament

 

Acum câteva sute de ani, toată zona era o mlaştină întinsă, înţesată de huhurezi, păsări de noapte care seamănă cu cucuvelele. De la ele vine şi numele oarecum fatidic al localităţii. Şansele Horezului au fost drumurile iar mai târziu cărbunele, dar acum, când administraţia locală s-a axat în special pe turism, celebrul „drum al sării”, care pornea din Ocnele Mari şi trecea prin Horezu, pentru a ajunge la Cerneţi a devenit un impediment. Drumurile au avut o contribuţie majoră în avansarea localităţii la rang de oraş, în anul 1968. În ultimii ani, economia localităţii s-a bazat mult pe turism, iar asta înseamnă că oraşul va trebui să fie mult mai curat decât era înainte. Primarul spune că o şosea de centură ar fi o gură de oxigen pentru localitate. „Turismul rezolvă doar un sfert din probleme. Am rupt o treime din păşune şi vrem să construim o şosea de centură, pentru că oraşul nu mai face faţă la traficul din zonă, iar atunci când se prăbuşesc pietre pe Valea Oltului este dezastru. Stăm bine la capitolul pământ şi forţă de muncă.” – spune primarul Gheorghe Niţă. Printre proiectele de dezvoltare a localităţii se numără şi reabilitarea zonei istorice a oraşului, unde clădirile datează din 1850 – 1920, construcţia unui drum al mânăstirilor, care să lege Mânăstirea Hurezi de Bistriţa, amenajarea Peşterii Liliecilor, astfel încât Horezu să poată deveni în scurt timp o veritabilă staţiune montană, au un aer arhaic însă. In jurul centurii care urmează să înconjoare oraşul este proiectat un parc industrial: „Am hotărât să concesionăm 100 de loturi a cate 5.000 de metri pătraţi, care ajung pentru deschiderea unei hale sau ce mai doreşte omul să ridice. Condiţia este ca investitorul să creeze 10-15 locuri de muncă, iar preţul este convenabil: 1.5 euro pe metrul pătrat pentru toţi cei 49 de ani de concesiune, jumătate la semnarea contractului şi jumătate pe cei 25 de ani.

 

Semaforizare la centura Călimăneştiului

 

Preşedintele Buşe crede că şi această şosea trebuie să fie considerată o prioritate pentru judeţul Vâlcea. În privinţa centurii Călimăneştiului, directorul de la Drumuri Naţionale, Eugen Mănescu spune că este posibil să fie montate şi semafoare moderne la intrarea în staţiune, care să ajut la fluidizarea traficului. Râmnicul are în acest moment centură ocolitoare, dar aceasta trebuie refăcută pe o distanţă destul de mare, de 15,9 kilometri. De asemenea, de la Direcţia de Integrare a Consiliului Judeţean Vâlcea au fost depuse pentru finanţare. Staţiunea Călimăneşti este singura staţiune din Vâlcea care are la ora actuală o şosea de centură. În anii următori se preconizează că atât Drăgăşaniul, cât şi oraşul Horezu vor avea şosele de centură. Centura Râmnicului trebuie refăcută pe o distanţă de 15,9 kilometri. În plan sunt cuprinse şi şapte viaducte. Proiectul este cotat la 65,6 milioane de euro. Este vorba de porţiunea dintre Postul de Poliţie Budeşti şi Drumul European 81 – la intersecţia cu drumul care se îndreaptă spre comuna Muereasca. A fost luat în calcul şi un pod peste Olt, dar această variantă nu mai este viabilă deocamdată. Modernizarea va începe însă abia în următorii trei ani, proiectul fiind inclus în programul Ministerului Transporturilor, pe lista de investiţii a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Centura din Vâlcea nu este mulţumitoare pentru şoferi la ora actuală. „Centura de la Vâlcea, una modernă? În 2004 era bună, în 2005 a început să fie denivelată, dar după iarna 2005 – 2006 pentru maşina mea e impracticabilă. După vara asta este dezastru, s-a denivelat de tot, cred că don cauza tirurilor, sau asfaltul era prost… Oricum, în comparaţie cu alte oraşe cred că este bine.” – spune Marcel Puşcaşu, care circula pe centura Râmnicului.

 

Fără exproprieri la Drăgăşani

 

În cazul centurii ocolitoare a municipiului Drăgăşani, a fost aprobat deja proiectul tehnic, execuţia şi documentaţia de atribuire fiind date prin Hotărârea de Guvern 811/2006. În acest caz nu va fi nevoie de exproprieri, deoarece terenul a fost cumpărat prin contract de vânzare-cumpărare d la deţinători. Centura Drăgăşaniului este inclusă în Programul Operaţional Regional, finanţarea făcându-se prin programul Phare 2006.

Anda Vlad

Leave a Response