România continuă să fie printre țările din Europa cu cele mai grave accidente rutiere. Statisticile arată că în fiecare zi, pe drumurile noastre, cel puțin cinci oameni își pierd viața. Iar când vine vorba despre asumarea vinei, șoferii dau vina pe infrastructură iar autoritățile pe șoferi.
Unul dintre cele mai problematice drumuri din țara noastră este DN7. Aici, aproape că nu există zi fără să se producă vreun accident extrem de grav cu victime și cu ore întregi de trafic blocat. Autoritățile ridică din umeri și spun că până când Autostrada Sibiu - Pitești nu va fi gata situația nu se va schimba prea mult.
Iar peste toate acestea, lucrările interminabile din trafic și creșterea numărului de mașini contribuie la aglomerarea arterei.
În ceea ce privește Autostrada Sibiu Pitești, deja se lucrează la câteva tronsoane care vor fi date circulației la un moment dat, însă abia peste cinci ani se estimează că se va putea circula pe întreaga autostradă.
DN7 face parte din rutele preferate de transportatori. Iar autoritățile spun că în acest moment nu au soluții pentru decongestionarea traficului pe acest drum.
”Pe DN7 se va rezolva problema în momentul în care se va finaliza construcția Autostrăzii Sibiu-Pitești, până în 2027. Însă aceasta se va face pe etape. Sunt cinci secțiuni care vor fi date în trafic, în timp. La două se lucrează deja, una este în fază de proiectare iar secțiunea 3, una dintre cele două secțiuni care trec munții, este în fază de licitație”, a explicat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor pentru Ziare.com.
El a explicat și de ce este atât aglomerată această rută.
”Acest drum este cel mai tranzitat în special de camioane. Este un drum construit acum mai bine de 100 de ani. Este modernizat constant însă acum și-a atins capacitatea. Tocmai din acest motiv se construiește și Autostrada Sibiu – Pitești pe aceeași direcție, pe coridorul 4. Practic această aglomerație este rezultatul tranzitului pe coridorul 4, de la Constanța spre Nădlac”, a mai spus reprezentantul MT.
Alin Șerbănescu este însă de părere că cele mai multe accidente nu sunt produse din cauza infrastructurii și din vina șoferilor care circulă cu viteză și fac depășiri riscante.
”Însă, până se finalizează autostrada Sibiu-Pitești, cea mai bună decizie este să respectăm regulile de circulație pe drumurile existente. Iar aici vorbim despre depășiri hazardate, viteză excesivă, tot ceea ce duce de fapt la producerea accidentelor. Pentru că nu neapărat drumul este aici cauza principală a accidentelor ci indisciplina șoferilor. În momentul în care faci o depășire în curbă pe un drum cu o singură bandă pe sens, trebuie să fii conștient că îți pui viața ta în pericol dar și pe a celorlalți participanți la trafic.
Pentru că dacă nu respectăm regulile, pericolul de accidente nu va dispărea nici când va fi gata autostrada”, a spus Șerbănescu.
În preajma sărbătorilor, drumurile naționale se aglomerează și mai mult, iar accidentele se înmulțesc. Acest fenomen se întâmplă, se pare, din cauza faptului că transportatorii încearcă să ducă marfa la timp până la impunerea restricțiilor de circulație.
”Una dintre explicațiile aglomerației suplimentare din această perioadă este faptul că transportatorii, în perioada de Paște- urmează Paștele catolic- au interdicție de a circula pe anumite sectoare de drum. Și atunci încearcă să recupereze timpul de dinainte de restricționare, mergând cu viteză mai mare.
Mergând mai hazardat apare riscul de accident, accidentele au ca urmări și blocaje în trafic, iar de aici se produce și aglomerația. Avem aproximativ același număr de participanți la trafic însă accidentele segmentează circulația pe perioade mai lungi de timp. Iar această situație apare frecvent în perioada sărbătorilor, înainte de a se institui restricțiile. Probabil că aceeași situație se va întâlni și în perioada Paștelui ortodox când la fel se vor impune restricții pe drumurile naționale”.
Lucian Diniță, fostul șef al Poliției Rutiere, spune că acest drum are probleme de foarte mult timp. Iar acest lucru se întâmplă pentru că nu prea există rute ocolitoare convenabile pentru șoferi. Astfel că oamenii preferă să se chinuie în traficul infernal decât să ocolească sute de kilometri pentru a evita aglomerația de pe Valea Oltului.
”Se cunoaște foarte bine faptul că DN7 este un ”drum al morții”. Este singurul drum, în acest moment, care face legătura între sudul și nordul țării. Dacă DN7 s-a blocat, nu prea ai pe unde să ocolești. Există varianta să mergi prin Târgu – Jiu, să ieși pe la Petroșani, însă acest lucru înseamnă un ocol de vreo 300 de kilometri. Atunci toți transportatorii preferă acest drum. Și de aici apar și astfel de accidente cum a fost cel cu două tiruri de zilele trecute.
Apoi, este un drum prevăzut cu o singură bandă pe sens. Nu ai unde să te extinzi pentru că în stânga e muntele, în dreapta este apă”, a explicat Lucian Diniță pentru Ziare.com.
Potrivit fostului șef al Poliției Rutiere, acest drum a fost întotdeauna cu probleme iar ”autoritățile nu au ce să facă aici”. ”Este vorba despre infrastructură. Din acest motiv se și construiește Autostrada Pitești-Sibiu care este în diferite stadii”.
Lucian Diniță a explicat că ”punctele nevralgice” de pe acest drum sunt Călimănești, Căciulata, Brezoi, Boița.
Referitor la aglomerație, Diniță este de părere că ce este mai greu încă nu a venit.
”Toți transportatorii încearcă să-și revigoreze afacerile pentru a recupera pierderile din anii de pandemie. Și încă nu a început sezonul estival. Atunci va fi și mai tragic.
Sunt mai multe mașini față de acum doi ani.
În plus, mai este o situație. Este tendința țărilor vestice de a-și reînnoi parcul auto după ce se discută despre deathline-ul când mașinile pe motorină și pe benzină nu vor mai avea acces în centrele orașelor, fiind admise doar cele electrice.
Astfel că vesticii au încercat să scape de aceste mașini iar mulți români au profitat de acest lucru și, chiar dacă aveau câte două mașini pe familie, au achiziționat și pentru copiii care au îndeplinit vârsta pentru a-și lua permisul de conducere. Sunt deci mai multe mașini dar infrastructura este aceeași”, a mai spus Lucian Diniță.
Vineri, 15 aprilie, când valorile de trafic sunt crescute pe principalele drumuri naționale, cei mai mulți șoferi părăsind marile orașe pentru a petrece fie Floriile ortodoxe, fie Pastele catolic, în alte zone, Centrul Infotrafic al Poliției Române anunța lucrări de reparații pe DN7 Râmnicu Vâlcea -Sibiu.
”Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliției Române informează că, astăzi, 15 aprilie, în funcție de condițiile meteorologice, se vor executa lucrări de reparații pe DN 7 Râmnicu Vâlcea - Sibiu, astfel:
- DN 7, tronsoanele kilometrice 207 – 214 și 236-238, pe raza localităților Brezoi, Proieni și Râul Vadului, jud. Vâlcea, se efectuează lucrări de aplicare a marcajelor rutiere, între orele 08:00 - 16:00. Circulația rutieră se desfășoară îngreunat pe pe ambele sensuri de mers;
- DN 7, km. 199 - 201, în afara localității Călimănești, jud. Vâlcea, au loc lucrări de desfundare a șanțurilor, între orele 08:00 - 14:00. Circulația rutieră se desfășoară pe 1/2 din cale, dirijată de piloți de circulație.
Recomandăm conducătorilor auto să circule cu atenție în zona lucrărilor, asigurându-se temeinic înainte de schimbarea benzii de circulație și să evite efectuarea depășirilor sau manevrelor periculoase”, se arată în comunicatul poliției.
În ce stadiu se află autostrada Sibiu-Pitești
Conform unui document privind stadiul lucrărilor autostrăzilor, pentru secțiunea 1 a autostrăzii Sibiu-Pitești, Sibiu-Boița Lot 2 și secțiunea 2 Boița-Cornetu construcția costă peste 4.200 milioane de lei fără TVA și urmează să fie finalizată în 68 de luni, adică undeva în anul 2028. Numai proiectarea va dura 18 luni, se arată în documentul citat. Lucrările vor fi finanțate din fonduri nerambursabile.
Ordinul de începere al contractului a fost emis cu data de 01.07.2022 iar ofertantul desemnat câștigător este asocierea MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
Pentru Secțiunea 5 Curtea de Argeș- Pitești, în lungime de 30,35 de kilometri, stadiul actual al lucrărilor este de 7,3%. Ar trebui să fie finalizat în anul 2025 și costă 1.710 milioane de lei fără TVA.
Pentru lotul 1, secțiunea 1 Sibiu-Boița, cu lungimea de 13.17 kilometri, stadiul actual al lucrărilor este de 62,93%. Este estimat că va fi dat în trafic anul viitor. Însă, potrivit Asociației Pro Infrastructura, deschiderea traficului este perfect fezabilă în 2022, poate chiar în octombrie-noiembrie, astfel încât șoferii să scape de corvoada traversării zonei Tălmaciu-Veștem.
Construcția la Secțiunea 4, Tigveni- Curtea de Argeș, cu o lungime de 9,86 de kilometri și în valoare de 1.678 milioane de lei fără TVA a început la 1 martie 2022 și este estimat că va fi finalizată în 2027.
Sursa: ziare.com
Web Design by DowMedia