Parlamentul a schimbat regula jocului pe piaţa achiziţiilor publice
Camera Deputatilor (camera decizionala) a adoptat luni seara, in cvasi-unanimitate (un singur vot impotriva) proiectul de lege privind parteneriatele public-privat. Legea elimina licitatia ca modalitate de cistigare a contractelor de catre partenerii privati. Licitatia a fost inlocuita de un proces de selectie si negociere. "E revoltator. Legea scuteste procedurile de achizitii publice si concesiuni de orice forma de procedura concurentiala daca esti destul de destept sa o incadrezi drept Parteneriat Public-Privat (PPP).
Practic, iti selectezi "partenerul", negociezi putin si semnezi contractul. Bruxelles-ul este terifiat, subiectul e tabu la televiziunile romanesti", spune Sorin Ionita, directorul SAR. Proiectul de lege a fost initiat de 20 de parlamentari din toate partidele politice si a trecut de Camera Deputatilor cu 261 de voturi "pentru" si un singur vot "impotriva" (liberalul Daniel-Stamate Budurescu). Acum, legea va merge la promulgare la Presedintie. Potrivit Articolului 1, legea "reglementeaza modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care are ca obiectiv public proiectarea, finantarea, constructia, reabilitarea, modernizarea, operarea, intretinerea, dezvoltarea si transferul unui bun sau serviciu public, dupa caz". Scopul legii il constituie (Art. 2) "reglementarea initierii si realizarii de proiecte de parteneriat public-privat pentru lucrari publice in diverse sectoare de activitate, cu finantari private".
Cu alte cuvinte, finantarea intr-un PPP va veni doar din partea investitorului privat, in timp ce autoritatea publica va contribui doar cu active (cladiri, terenuri etc), dupa cum a declarat pentru HotNews.ro senatorul PDL Sorin Fodoreanu, unul dintre initiatorii proiectului de lege. "Piata va fi foarte vesela, ca la presiunile ei s-a facut (legea - n.red.). Adica piata care are diverse prietenii cu primarii si presedintii de Consilii Judetene si anumiti ministri. Contractele se vor semna mai repede, cel putin cele mari si importante, unde cei lasati pe margine vor marai, dar nu vor indrazni sa atace in justitie (ca si acum), ca poate prind data viitoare.
Autoritatile contractante analfabete vor scapa de cosmarul intocmirii documentatiei de licitatie, fondurile europene se vor absorbi mai repede, toata lumea va fi fericita", mai spune Sorin Ionita. Si Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centrului de Resurse Juridice (CRJ), amendeaza legea PPP: "Nu exista nici o licitatie, ci doar negociere. Ca atare, pe unii ii sufoca achizitiile publice, iar altii au parte doar de negocieri. E o lege foarte ciudata, de care nu avem nevoie. Vom vedea in viitorul apropiat unde va duce ea, sau mai precis la cine". Prevederile din lege care elimina competitia: Articolul 14: Etapele care conduc la incheierea unui contract de parteneriat public-privat sint: a) Initierea proiectului de parteneriat public-privat prin publicarea anuntului de intentie de catre partenerul public; b) analiza si selectia preliminara a unor investitori privati, premergatoare incheierii acordului de proiect care este in sarcina partenerului public; c) negocierea este etapa prin care autoritatea publica deruleaza consultari cu investitorii privati selectati si negociaza clauzele contractuale, inclusiv valoarea investitiei, perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, cu investitorii selectati; d) incheierea contractului de parteneriat public-privat. Explicatie: Procedura transparenta a licitatiei a disparut pur si simplu din schema parteneriatului public-privat.
Practic, contracte uriase, de tipul construirii de autostrazi, vor putea fi acordate doar in urma negocierii. "Ce certuri seara la televizor, ce taierea clientelei, ce transparenta – nu s-a opus practic NIMENI la acest proiect al puterii, in frunte cu sefii de grupuri politice si sefii de partide de opozitie, ba unii dintre ei chiar au votat personal pentru. Presa audio-video este senina si tacuta, desi altfel se indigneaza la achizitia a 3 maturi si 2 perii, pare sa fie ok cand tara toata se poate concesiona fara licitatie daca sunt si Hrebe & liberalii parte din deal, nu doar PDL singur", spune Sorin Ionita. Intrebat despre posibilitatea ca eliminarea licitatiei sa deschida calea spre abuzuri ale autoritatilor publice, Sorin Fodoreanu a recunoscut ca poate fi o vulnerabilitate a legii. "Daca ingreunam procedura prin licitatie, cream semne de intrebare pentru investitorul privat", a spus Fodoreanu. "Acest tip de parteneriat public-privat dubleaza, de fapt, Legea concesiunilor, ca dovada acele excluderi pomenite in art.10. Nu stiu ce ar mai putea ramane. (...) Acum infiintam SRL-uri pentru acelasi lucru.
Numai ca un SRL implica angajati, contabilitate, impozite si taxe, ca atare nu inteleg de ce statul se complica cu astfel de lucruri cata vreme putea concesiona linistit lucrari de bunuri si servicii, cu conditia sa fie in stare/vrea sa negocieze o REDEVENTA REALA, nu asa cum s-a intamplat cu majoritatea contractelor care vizau, in special, bogatii ale solului. Mai ales ca aceste SRL-uri urmeaza sa isi inceteze activitatea dupa finalizarea proiectului. Cine urmeaza sa lucreze in aceste SRL-uri in care statul este actionar intr-o proportie oarecare? Functionari publici?
Nu se poate. Locuri de munca noi pentru clientela nesatisfacuta, proaspat data afara de la stat", spune Georgiana Iorgulescu.
"In opinia mea, acesta este subiectul lunii, mai important decit cresterea TVA: abolirea competitiei pe piata achizitiilor publice, spre satisfactia totala a PDL-PSD-PNL-UDMR si cu contributia pretioasa a citorva consultanti bine plasati ai PDL si ai lui Mircea Geoana - unii dintre acestia foarte activi de altfel in promovarea bunei guvernari", incheie Sorin Ionita.
www.hotnews.ro
Web Design by DowMedia