Interviu cu Nicolae Răducă managerul SC Ralunic SRL,
• Octavian Avram
Ziarul de Valcea: Oferta cu preţul cel mai mic, poate fi cea mai bună alegere pentru un investitor ?
Nicolae Răducă: Un investitor poate opta fie pentru o echipă care nu-i poate asigura nici un fel de garanţie, ci doar promisiuni pe care nu le va respecta şi mai mult, poate dispărea oricând sau poate alege o firmă de profil. Însă au fost cazuri când şi unele firme de construcţii au creat incidente, de aceea investitorul trebuie să-i ceară date de identificare înainte de semnarea unui contract: despre dotarea cu utilaje, despre existenţa altor lucrări realizate, bonitatea fiscală ş.a.m.d. De asemenea, pentru instituţiile publice ar trebui modificată legea în care se spune că oferta cea mai ieftină este cea mai bună. Firmele care au preţurile cele mai mici câştigă licitaţia, încep lucrarea, iau un avans şi după un timp nu mai au bani pantru finalizarea lucrării, iar în cel mai bun caz, dacă proiectul nu se pierde, va fi amânat.
Z.V.: Ce îi determină pe paticipanţii la licitaţii să practice preţuri de dumping ?
N.R.: Preţurile de dumping domină. Unele firme de construcţii merg la licitaţii cu preţuri mici din cauza numărului redus de proiecte începute anul acesta, iar în acest sens Legea achiziţiilor publice, care favorizează ofertele cele mai ieftine, ar trebui schimbată. Firmele care câstigă lucrări la preţuri mici, încasează avansul şi nu termină lucrarea sau fac lucrări de proastă calitate, folosind materiale ieftine şi neperformante.
Z.V.: Ce soluţii ar trebui să adopte autorităţile pentru a nu se cheltui banul public pe investiţii, care după puţin timp vor necesita reparaţii şi investiţii suplimentare?
N.R.: Ar fi necesar ca statul să ceară garanţii pentru firmele de construcţii în relaţia cu băncile, la executarea de lucrări publice. În cazul investiţiilor executate pentru persoanele particulare acestea sunt reglate de mecanismele pieţei libere unde nu avem ce obiecta. La realizarea de lucări publice câştigă de multe ori firme care merg cu valori de dumping, la jumătate faţă de valorile estimate de beneficiar, dar nu pot termina lucrările-fenomenul acesta generalizându-se în ultima perioadă.
Z.V.: Există şi un revers al madaliei în cazul investiţiilor cu cheltuieli minime?
N.R.: Sunt administraţii publice care îşi închipuie că vor realiza foarte multe cu cheltuieli minime. Aceasta nu-i un lucru rău, dar când se pierde contactul cu realitatea este o problemă. Orice firmă şi instituţie are angajaţi, unelte, mşini etc. Toate acestea sunt pe deoparte aducătoare de venituri, dar şi de cheltuieli. Cum aş putea eu să mă duc în faţa salariatului meu şi să-i zic. ,,Luna aceasta îţi voi da un salariu de doar 300 lei în loc de 1200 lei, aceşti bani ţi-au ajuns pentru pâine, de îmbrăcăminte şi alte cheltuieli nu mai ai nevoie” Cam aşa sună şi legea achiziţiilor publice, care obligă administraţiile publice să o respecte dar se va răsfrânge tot asupra populaţiei pe care o încarcă pe zi ce trece cu lipsuri şi mai mari. Acum cea mai mare problemă a firmelor de construcţii este lupta de supravieţuire, nu întotdeauna corectă.
Z.V.: Infrastructura este un sector ce lasă de dorit, cine se face vinovat ?
N.R.: Nu este posibil ca după trei ani de cotizaţii la UE să nu fim în stare să aducem banii înapoi în ţară pentru lucrările de infrastructură atât de necesare. Am lucrat, cu mai mult timp în urmă, într-o zonă din Orientul Mijlociu. Am găsit acolo drumuri de cea mai bună calitate. Nu existau ca la noi gropi în asfalt sau denivelări. Transportatorii nu aveau restricţii de greutate la încărcătură cum există la noi ,, pentru a proteja drumurile”. De fapt cred că multe legi sunt date să acopere calitatea proastă a lucrărilor şi nu numai.... Aşa este, drumurile noastre nu sunt construite ca să dureze pentru că aceia care le-au realizat, aici neintrând doar executantul, eu fac referire de la leguitor, instituţie, proiectant etc, au folosit resurse, mentalităţi, materiale, utilaje şi tehnologii ieftine, rudimentare.
Z.V.: În concluzie avem drumuri de proastă calitate, de-acum şi sectorul construcţiilor va avea aceeaşi soartă ?
N.R.: Nu, aceasta poate fi valabilă doar în cazul investiţiilor realizate cu bani publici. Se poate, totuşi, contura un mesaj care ar trebui să dea de gândit celor în drept şi anume: datorită lucrărilor de proastă calitate, făcute cu bani puţini şi constructori neserioşi, tot cei nevinovaţi vor plăti atunci când vor fi furtuni, seisme, inundaţii etc.
Z.V.: Cum aţi descrie colaborarea cu Primăria Râmnicului şi implicit cu primarul Mircia Gutău ?
N.R.: Este o colaborare strict de afaceri şi respect reciproc. Am colaborat şi cu primarii de dinaintea domnului Mircia Gutău, însă de când acest om este primar lucrurile s-au schimbat radical în bine. Îmi amintesc ce catacombe cu mizerie şi şobolani erau la Stadionul Municipal. Acum se poate vedea diferenţa. Sunt multe locuri din acest oraş care şi-au schimbat înfăţişarea pozitiv doar datorită acestui om. Noi nu executăm lucrări numai pentru primărie. Aş menţiona, totuşi, piaţa din nord pe care firma SC Ralunic SRL a realizat-o, bineînţeles mai sunt şi alte obiective pe care le-am realizat cu aceeaşi corectitudine atât pentru primărie, persoane fizice şi fime private. În prezent lucrez la execuţia construcţiei pentru reprezentanţa Mercedes de la Vâlcea, mai am în derulare nişte lucrări pentru reprezentenţa locală a VW şi Audi şi multe alte lucrări şi proiecte.
Web Design by DowMedia