Ați fost apelați de numere necunoscute din străinătate cum ar fi din Albania (+355), Burundi (+257), Malawi (+265), Maroc (+212), Nigeria (+234), Tunisia (+216), Belarus (+375), Pakistan ( +92) sau Estonia (+372)? Aveți mare grijă să nu sunați înapoi! Ar putea fi o frauda, ațenționează pe Facebook arbitrul telecom. La solicitarea HotNews.ro, Autoritatea a precizat că a primit 10 astfel de reclamații, în care utilizatorii au spus că, după ce au sunat înapoi, au constatat că au rămas fără credit, în cazul cartelelor prepaid, sau au înregistrat costuri suplimentare, în cazul abonamentelor lunare.
"Ați fost apelați de numere necunoscute din străinătate cum ar fi din Albania (+355), Burundi (+257), Malawi (+265), Maroc (+212), Nigeria (+234), Tunisia (+216), Belarus (+375), Pakistan ( +92) sau Estonia (+372)? Aveți mare grijă să nu sunați înapoi! Situația în care de la anumite numere se inițiază apeluri scurte cu scopul ca utilizatorii să sune înapoi, accesând astfel servicii cu suprataxă, ar putea reprezenta o fraudă. Dacă apelați, puteți rămâne fără credit sau, dacă aveți abonament, să înregistrați costuri suplimentare. În acest caz, vă puteți adresa Poliției, instituția responsabilă să ancheteze o posibilă fraudă.", a atenționat miercuri, pe Facebook, Autoritatea de reglementare in comunicații (ANCOM).
- La solicitarea HotNews.ro de a furniza mai multe detalii, Autoritatea a transmis vineri, 20 aprilie, urmatoarele informații:
"ANCOM a primit 10 reclamații de la utilizatorii de servicii de telefonie cu privire la apelurile efectuate de aceștia la numere cu prefix internațional, după ce au fost inițial apelați de la aceste numere. În urma acestor apeluri, utilizatorii au constatat că au rămas fără credit, în cazul cartelelor prepaid, sau au înregistrat costuri suplimentare, în cazul abonamentelor lunare.
Situația în care de la anumite numere se inițiază apeluri scurte (de tipul „beep”) cu scopul ca utilizatorii să sune înapoi, accesând astfel servicii cu suprataxă, ar putea reprezenta o fraudă.
Utilizatorii care au semnalat Autorității aceste situații au fost îndrumați să informeze furnizorul de la care primesc servicii de telefonie pe bază de cartele prepaid sau abonament în vederea identificării unei soluții tehnice potrivite (respectiv restricționarea apelurilor) și să se adreseze Poliției, instituția responsabilă să ancheteze o posibilă fraudă.
Prevederile legale din domeniul comunicațiilor electronice nu impun în sarcina furnizorilor de servicii de telefonie obligaţia de a pune la dispoziţia abonaților un serviciu de restricţionare selectivă a apelurilor primite. Potrivit dispozițiilor legale în vigoare, doar în anumite situații, furnizorul are obligația să ofere abonaților posibilitatea de a restricționa accesul apelanților din anumite arii geografice din afara României. Aceste situații se referă la ipotezele de natură comercială în care utilizatorii finali ar trebui să plătească pentru apelurile primite (de exemplu, apelurile cu taxă inversă).
În cazul în care utilizatorii reclamanți sunt posesorii unor anumite terminale de nouă generație, aceștia au fost îndrumați să seteze opțiunea de blocare a acestor apeluri.
Pentru ca utilizatorii de servicii de telefonie să fie avertizați asupra acestor situații care pot ascunde eventuale fraude, Autoritatea a postat pe pagina de Facebook a insituției o informare pe acest subiect."