Curtea de Conturi a identificat mai multe nereguli la Primăria comunei Ghioroiu!
Ca urmare a auditului efectuat de Curtea de Conturi asupra situaţiilor financiare raportate de către Primăria Ghioroiu (pentru anul 2022) au fost constatate erori cu influenţe semnificative, prin natură, asupra situaţiilor financiare. La Primăria Ghioroiu, activitatea de executare silită a creanţelor fiscale nu este organizata şi nu se desfăşoară cu respectarea în totalitate a prevederilor legale, deoarece: în anul 2022 nu a fost întocmit şi comunicat niciun act de executare silită deşi au existat contribuabili care nu şi-au achitat, in termenul legal, obligaţiile fată de bugetul local; pentru creanţele mai vechi de anul 2020, din cauza înlocuirii furnizorului programului informatic de impozite şi taxe, aplicaţia nu poate furniza informaţii privind vechimea acestora; niciunul dintre cei doi angajaţi; ai Compartimentului impozite şi taxe nu are prevăzute în fişa postului atribuţii privind executarea silită.
Efectuarea inventarierii anuale a patrimoniului Primăriei Ghioroiu pe anul 2022 s-a efectuat fară respectarea în totalitate a prevederilor legale, deoarece: dispoziţia nr. 227/05.10.2022 de numire a comisiei de inventariere nu cuprinde elementele obligatorii prevăzute de OMF nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 şi anume: modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizată, gestiunea supusă inventarierii, data de începere şi de terminare a operaţiunilor; bunurile ce s-au inventariat nu au fost înscrise în liste de inventariere întocmite pe locuri de depozitare, pe gestiuni şi pe categorii de bunuri (în listele de inventariere a obiectelor de inventar au fost înscrise şi mijloace fixe); creanţele şi obligaţiile faţă de terţi nu au fost supuse verificării şi confirmării pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii potrivit extrasului de cont. Nu a fost identificat vreun aspect descris în situaţiile financiare care, potrivit raţionamentului echipei de audit, să fie fundamental şi să necesite o evidenţiere distinctă, necesară pentru înţelegerea de către utilizatori a situaţiilor financiare. Nu au fost identificate aspecte cheie care să necesite o atenţie semnificativă din partea Curții de Conuri în auditarea situaţiilor financiare din perioada curentă, altele decât cele prezentate anterior la secţiunea C - „Baza pentru opinia cu rezerve”.
Obligaţiile de plată pentru lunile noiembrie şi decembrie 2022 (burse elevi datorate de Şcoala Gimnazială Comuna Ghioroiu, achitate în lunile martie si aprilie 2023, nu au fost înregistrate în contabilitate în perioada la care se referă (2022). Din cauza nerespectării prevederilor din Codul fiscal, la nivelul Primăriei Ghioroiu, impozitul pe mijloacele de transport de marfa cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone a fost stabilit la o valoare mai mare decât cea obţinută prin aplicarea corectă a Codului fiscal. S-a constatat că, din cauza neurmăririi stadiului fizic al clădirilor edificate în baza unor autorizaţii de construire al căror termen de valabilitate a expirat. La nivelul Primăriei Ghioroiu nu au fost stabilite, înregistrate, urmărite şi încasate venituri din impozitul pe clădiri în valoare de 428 lei, la care au fost calculate accesorii în sumă de 16 lei.
Nu s-a înregistrat şi urmărit spre încasare taxa de salubrizare în valoare de 9.308 lei, în cazul prestaţiilor facturate de către furnizorul de servicii de salubrizare şi achitate, în anul 2022, de către Primăria Ghioroiu pentru beneficiarii fară contract de salubrizare, rezidenţi pe raza unităţii administrativ-teritoriale. În anul 2022, Primăria Ghioroiu a acordat sprijin financiar. în valoare de 10.000 lei, unei unităţi de cult, fără aprobarea consiliului local şi fără ca sprijinul financiar să fie justificat cu documente întocmite potrivit reglementărilor legale în vigoare. În anul 2022, s-au plătit servicii neprestate în valoare de 476 lei (plată dublă a serviciilor de asistenţă software aferenta, lunii decembrie 2022), la care se adaugă accesorii în suma de 33 lei. La nivelul Şcolii Gimnaziale comuna Ghioroiu modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar nu s-a realizat cu respectarea în totalitate a prevederilor legale în vigoare.
Urmare a verificării cheltuielilor de capital efectuate în anul 2022, s-au constatat diferenţe in sumă de 2.359 lei, la care s-au calculat accesorii în sumă de 189 lei, sume aferente unor lucrări de construcţii plătite de Primăria Ghioroiu şi neexecutate de constructor la un obiectivul de investiţii „Lucrări de reparaţie şi modernizare Cămin Cultural Ghioroiu”. În anul 2022 din bugetul Primăriei Ghioroiu au fost efectuate plăţi pentru realizarea amenajameritului pastoral al pajiştilor de pe raza unităţii administrativ teritoriale, care, potrivit legislaţiei în vigoare, ar fi trebuit plătite din fonduri asigurate de la bugetul de stat, valoarea abaterii constatate fiind de 781 lei, reprezentând valoarea lucrărilor efectuate pentru realizarea amenajamentului pastoral, plătite nelegal din bugetul local, la care se adaugă accesorii de 101,52 lei.
La nivelul Primăriei Ghioroiu, controlul intern managerial nu a fost implementat în conformitate cu prevederile legale în vigoare deoarece, la nivelul ordonatorului principal de credite, deşi au fost elaborate proceduri pentru majoritatea activităţilor acestea nu sunt actualizate (PO 23 - Registrul agricol este semnată de o persoana care nu mai lucrează la primărie), sunt realizate formal şi nu se aplică nefiind aduse la cunoştinţa tuturor persoanelor implicate în aplicarea acestora. Observaţii privind controalele IT de la Primăria Ghioroiu: datele introduse în sistemul informatic au ora, data şi identitatea celor care le-au înregistrat; salariaţii au drepturi dc acces în sistem pe bază de user şi parolă fiind restricţionat accesul utilizatorilor neautorizaţi la date; datele sunt preluate din documentele justificative (datele pe hârtie) şi sunt păstrate în formatul original, letric şi electronic; pentru a asigura integritatea datelor, salariaţii cu drept de acces pentru introducerea de date în sistem trebuie să le valideze în momentul înregistrării astfel încât au obligativitatea completătii tururor câmpurilor şi totodată pot corecta eventuale erori; copiile de rezervă a bazelor de date se salvează zilnic în Cloud, etc.
(Nicu Trandafir)
Web Design by DowMedia