Cum reclamăm comportamentul neprofesional sau abuziv al unui polițist

sâmbătă, 17 iunie 2023

Comportamentul neprofesional, chiar abuziv al polițistului poate fi reclamat conducerii unității de poliție unde lucrează. Purtarea abuzivă, care este o faptă penală ce presupune jignirea de către cel aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, poate fi reclamată direct la parchet. Cât despre faptele de mică corupție, mita cerută de unii polițiști, există un număr de telefon special la care se pot sesiza aceste fapte.

Ce are de făcut cetățeanul? Să se adreseze conducerii unității de poliție în care lucrează acel agent. "(...) cetățeanul lezat se poate adresa conducerii unității de poliție în care acesta își desfășoară activitatea, care prin structurile de control intern, vor întreprinde demersurile legale pentru documentarea aspectelor sesizate și dispunerea de măsuri în funcție de cele constatate conform cadrului dispozițional disciplinar intern", potrivit IGPR. De exemplu, dacă e vorba de un polițist rutier, sesizarea se face către brigada rutieră. Evident, sesizarea poate avea succes dacă e probată.

Polițistului îi este interzis, potrivit Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, în orice împrejurare:
  • să primească, să solicite, să accepte, direct sau indirect, ori să facă să i se promită, pentru sine sau pentru alții, în considerarea calității sale oficiale, daruri sau alte avantaje;
  • să folosească forța, altfel decât în condițiile legii (avem reguli noi în privința folosirii forței, care vor intra curând în vigoare - detalii, aici);
  • să colecteze sume de bani de la persoane fizice sau juridice.

Ce sancțiuni disciplinare pot primi polițiștii? Conform Statutului, o mustrare scrisă, diminuarea salariului cu 5-20% pe o perioadă între una și trei lun, amânarea promovării în grade profesionale sau funcții superioare pe o perioadă de la unu până la trei ani, trecerea într-o funcție inferioară până la cel mult nivelul de bază al gradului profesional deținut sau chiar destituirea din poliție, cea mai aspră sancțiune.

Când comportamentul neprofesional al polițistului se duce în sfera purtării abuzive, abuzului în serviciu ori neglijenței în serviciu, atunci cetățeanul se poate duce direct la parchet să facă o plângere penală.

Ce e purtarea abuzivă? O infracțiune prevăzută de Codul penal și pedepsită cu închisoarea sau amenda penală: "Întrebuințarea de expresii jignitoare față de o persoană de către cel aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu se pedepsește cu închisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă". Când purtarea abuzivă implică și violențe sau amenințări, atunci pedeapsa pentru respectivele fapte se majorează cu o treime.

Cât despre mita cerută de polițist, există un număr de telefon special pentru sesizarea acestor fapte. Direcția Generală Anticorupție, structură din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a început din nou o campanie de informare privind sesizarea faptelor de corupție în rândul funcționarilor din Poliție. Apelul la 0800 806 806, numărul Call-Center-ului Anticorupție este gratuit (găsești aici mai multe detalii apropo de acest număr special și de consecințele unui apel).

Sursa: avocatnet.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

  • PUBLICITATE

  • PARTENERI MEDIA

  • © 2024 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe