• Cu STATUL în spate,
Producătorii privaţi fac faţă cu greu pe o piaţă concurenţială unde alte firme beneficiază de ajutorul unor companii de stat. Fie că vorbim de domeniul energetic, prestări servicii ori din alte ramuri ale economiei, cei care se impun pe piaţă au nu de puţine ori în spate ori anumite grupuri de interes, ori influenţe politice ori... companii de stat. Producătorii importanţi de termopane au simţit pe pielea lor ce înseamnă să ai parte de o astfel de susţinere.
Un combinat, un grup select de firme agreate
Combinatul Olchim Râmnicul Vâlcea, societate de stat subvenţionată cu bani grei de la buget, s-a transformat de-a lungul timpului într-o adevărată vacă de muls pentru o mână de firme private din domeniul tâmplăriei PVC.
Beneficiind de importante fonduri de la stat, combinatul Olchim şi-a dezvoltat prin anii 1990 două linii de extrudare profile din PVC, o linie completă de fabricaţie ferestre cu capacitatea de 10.000 de unităţi/an precum şi o linie de producere a geamului termoizolant.
De-a lungul timpului, prin programul de investiţii, "băieţii deştepţi" din termopane au reuşit să impună pe piaţa românească produsul care se face aici, respectiv marca Ramplast. Cum au reuşit acest lucru? Foarte simplu, printr-o politică de dumping şi o concurenţă neloială pe piaţa profilelor de PVC, ajutaţi de un grup redus de firme agreate.
În fapt, beneficiind de subvenţii de la stat cei de la Combinatul Olchim şi-au permis să practice nişte preţuri care au falimentat firmele private concurente.
Firmele agreate de Olchim au beneficiat de credite de ordinul milioanelor de euro, în condiţiile în care firmele concurente de pe piaţa de termopane sunt nevoite să achite chiar şi în avans producătorilor pentru a beneficia de profile ori de materie primă.
Un exemplu în acest sens este firma Ramplast Distribuţie Profile SRL, deţinută chiar de deputatul PDL Cristian Boureanu, care la nivelul lui 2010 acumulase o datorie de aproape 3 milioane de lei către compania de stat Oltchim Râmnicu-Valcea, al cărei distribuitor este unic pe Bucuresti.
Datoria atingea aproape jumătate din cifra de afaceri a firmei şi cu toate astea a beneficiat de "bunăvoinţă" din partea companiei de stat.
Fabrica de Termopane nu a făcut faţă concurenţei de la stat
Pe de altă parte Fabrica de Termopane din Petroşani, spre exemplu, societate privată, care a început să producă în primăvara anului 2006, după o investiţie de aproximativ 130.000 de euro, constând în utilaje, amenajare spaţiu, maşini şi-a întrerupt activitatea, iar afacerea a căzut, din cauza preţurilor mici a produsului Ramplast cu care firmele agreate de Olchim veneau .
"La licitaţii ne loveam de firme care veneau cu produsul Ramplast la nişte preţuri de aveam impresia că fură de undeva plasticul ăsta. Foloseau preţuri fără concurenţă, de dumping. Am vrut să văd ce se întâmplă şi, având pe cineva la acest combinat din Râmnicu Vâlcea, am dat un telefon, am purtat o discuţie şi atunci am înţeles de ce se întâmplă chestiile acestea. Preţurile extrem de mici de vânzare a profilelor PVC duceau automat la preţul scăzut al produsului finit. Fiind fabrică subvenţionată, pe nimeni nu interesează rentabilitatea ei. Şi produsul, chiar dacă era 5 lei metru liniar de PVC pe piaţă, că nu putea să-l obţină mai ieftin, se vindea cu un leu către firmele în cauză. Dar, ceea ce mi s-a părut absolut revoltător, era că eu şi alţi jucători de pe piaţa reală, plăteam din taxele şi impozitele noastre această firmă Ramplast din cadrul Oltchim, ca băieţii de acolo să huzurească şi să încaseze şpăgi cred eu incomensurabile. Şi, să nu uităm, povestea asta funcţionează de 7 - 8 ani. Am încercat să intru ca partener, dar răspunsul, atât oficial, cât şi neoficial, a fost că au deja distribuitor pe zonă ", spune Haralambie Vochiţoiu, patronul Fabricii de Termopane din Petroşani.
Un alt producător, Adrian Zvâncă, reprezentantul firmei Metaxim susţine că Olchim este o vacă de muls pentru firmele agreate, care în opinia sa nu fac altceva decât să căpuşeze compania de stat.
"Cei de la Olchim au câţiva distribuitori mari care au datorii colosale către combinat. Ei sunt favorizaţi iar într-un fel este o căpuşală acolo. Firmele agreate, printre care se numără şi cea a lui Boureanu au credite foarte mari, în condiţiile în care în perioada asta nimeni nu îţi dă nimic fără să nu achiţi înainte", declară Adrian Zvâncă.
Oricine poate deveni colaborator, dar de 8 ani nu sunt decât aceeaşi
Pe de altă parte reprezentanţii Divizie Materiale pentru Construcţii din cadrul Oltchim recunosc faptul că au un grup de colaboratori cu care lucrează de mai mulţi ani, dar pretind că sunt corecţi pe piaţă.
"Noi nu ne-am ales nişte colaboratori, ci firme din diverse zone au solicitat distribuţia, i-am analizat, şi acum 7-8 ani ne-am ales din ofertele variate, pe baza unor criterii, nişte distribuitori de profile, care sunt materie primă. Aceşti clienţi ai mei nu se duc la licitaţii şi au preţuri de dumping. În zona Hunedoara, de exemplu, am un distribuitor de profile, în curtea căruia este şi o fabrică de tâmplărie, dar nici măcar nu au acelaşi acţionariat. Şi mă bucură faptul că nu numai că vinde profilele, ci chiar el foloseşte profilele noastre şi face tâmplărie cu care, probabiul, merge la licitaţie şi asta este munca lui. El are o fabrică ultramodernă, este certificat şi a cheltuit o grămadă de bani cu cetificarea. Are marcaj CE. Eco Frigotehnica este fabrica, iar distribuitorul meu este Eco Distribuţie. Din sursele mele, cele două nici măcar nu au aceiaşi acţionari", spune Marian Ţăpu, director Divizie Materiale pentru Construcţii din cadrul Oltchim.
Mai mult Maian Ţăpu pretinde că oricine ar putea deveni distribuitor al produselor Ramplast, dacă depune o scrisoare de intenţie şi se angajeză că vinde o anumită cantitate de profile într-o zonă anume.
"Dacă un consumator, care cumpără în medie 5 - 6 tone pe an, vine către mine şi îşi exprimă intenţia de a cumpăra profile de la noi pentru fabricarea de tâmplărie, îi dau lista de preţuri cu preţurile de la noi de la fabrică şi, totodată, îi indic distribuitorul zonal, pentru că aşa este corect. Fiind distribuitor, normal că are o diferenţă de preţ, dar este obligat să nu vândă mai scump decât lista mea de preţuri. Am preferat reţeaua de distribuţie ca să nu am riscul de neîncasare cu 1000 de clienţi, să am risc de neîncasare, de exemplu în zona Hunedoara cu un singur client, respectiv Eco. Dar orice client poate să încheie contract direct cu Ramplast, nu numai cu distribuitorul zonal", a mai spus Marian Ţăpu.
(www.gazetavaii.ro)
Web Design by DowMedia