În plin război la granițele României, în vremuri dominate de incertitudine geopolitică, Guvernul României face o mutare care pare desprinsă dintr-un manual al vulnerabilizării statului: reduce drastic numărul unităților teritoriale ale Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS) — instituție-cheie pentru funcționarea țării în caz de criză, conflict militar sau catastrofe naturale.
Ceea ce se pregătește nu este doar o simplă reorganizare birocratică. Este o demantelare planificată a unui sistem de protecție națională, cu implicații majore asupra capacității României de a răspunde eficient în situații de urgență.
Totul începe pe 3 aprilie 2025, în cadrul unei ședințe de guvern aparent obișnuite. Se modifică Hotărârea de Guvern 1380/2009, documentul care stă la baza funcționării ANRSPS. La suprafață, modificările par tehnice. În esență, ele transformă ANRSPS într-o „entitate centrală de stocare pentru produse petroliere” și într-o instituție de „siguranță și securitate națională”. Doar că, în spatele acestui limbaj de lemn, se ascunde o decizie radicală: reducerea numărului de Unități Teritoriale de la 25 la doar 13.
Noua organigramă, publicată pe 4 aprilie 2025 la secțiunea Transparență decizională a site-ului ANRSPS, confirmă această mișcare. 12 unități sunt, practic, desființate! Nu restructurate. Desființate!
În nota de fundamentare a proiectului de modificare, Guvernul invocă un argument familiar: reducerea cheltuielilor publice. Numai că, în realitate, cheltuielile cu personalul nu doar că nu scad – ele cresc semnificativ.
Cum e posibil?
Se elimină 12 posturi de directori executivi (plătiți pe grila administrației teritoriale, cu salarii modeste).
În schimb, apar peste 40 de noi funcții în aparatul central – toate remunerate conform grilei pentru funcționari publici din administrația centrală, cu salarii mult mai mari.
Aceasta nu este o eficientizare. Este o redistribuire a fondurilor către un aparat birocratic hipertrofiat, în defavoarea structurilor operative din teritoriu – exact cele care dețin depozitele cu rezerve strategice.
Prin „comasarea unităților teritoriale”, aceste entități își pierd personalitatea juridică. Practic, devin simple depozite fără identitate instituțională, vulnerabile la externalizare sau chiar închidere fără o hotărâre de guvern.
Mai grav, acest mecanism deschide poarta pentru privatizarea depozitării rezervelor de stat. În lipsa acestor unități teritoriale autonome, statul poate direcționa bunurile strategice către firme private „agreate”, cu prețuri impuse de acestea și fără niciun control real. Asta înseamnă pompare de fonduri publice în conturi private, în numele unei eficiențe care nu există decât pe hârtie.
Într-un moment în care Uniunea Europeană, prin programul „ReArm Europe – Readiness 2030”, recomandă creșterea rezervelor strategice și înființarea de noi facilități de stocare, România merge în sens invers. În loc să consolideze rețeaua de depozite, să le securizeze și să le extindă, le închide discret și le golește de conținut instituțional și logistic.
În termeni simpli, țara rămâne fără plasă de siguranță în cazul unui conflict, al unei crize energetice, al unui colaps economic sau al unei calamități naturale. Iar decidenții politici mimează eficiența, în timp ce mută banii de la structuri de apărare reală la salarii pentru funcționari de birou.
Când Guvernul alege să închidă în tăcere depozite strategice și să le transforme în simple hale pe care le poate închiria „cui trebuie”, nu mai vorbim de o greșeală administrativă, ci de o decizie cu potențial criminal asupra interesului național.
Avertismentul e clar: această reorganizare este un atentat direct la siguranța națională.
Și trebuie tratată ca atare.
Cine are de câștigat din această mutare?
Cine vor fi „depozitarii” privați ai rezervelor strategice ale României?
Cât ne costă această decizie și cine o plătește?
Rămâne de văzut dacă structurile de control ale statului – Parlamentul, Curtea de Conturi, CSAT – vor avea curajul să investigheze și să oprească acest derapaj. Sau dacă, din nou, vom afla abia când e prea târziu că statul a fost dezarmat din interior, în plină epocă de instabilitate.
Acesta nu este un simplu articol! Este un semnal de alarmă! Cât încă se mai poate face ceva!
Tiberiu Pîrnău
Web Design by DowMedia
Psd Pnl distrug tara...sau ce a mai ramas din ea...grav este ca inca dormim