Cercetători de prestigiu şi sute de elevi pasionaţi de ştiinţă, la cea de-a patra ediţie a Târgului Ştiinţescu

duminică, 29 septembrie 2024

Cercetători de la instituţii de prestigiu din judeţ şi din lume, precum şi sute de elevi pasionaţi de ştiinţă au participat, vineri, la cea de-a patra ediţie a Târgului Ştiinţescu, organizat de Fundaţia Comunitară Vâlcea în cadrul evenimentului "Noaptea Cercetătorilor Europeni".

De la experimente cu levitatoare acustice, la detectare de substanţe la microscop, la metale preţioase, bio-plastic şi de la printare 3D la demonstraţii cu roboţei, motorul Stirling, ochelari VR, cei mici au avut ocazia să pătrundă în lumea fascinantă a ştiinţei şi să descopere de la colegi de-ai lor că ea poate fi distractivă şi utilă, dar mai ales accesibilă.

"La ediţia din acest an a târgului sunt peste 30 de expozanţi cu proiecte Ştiinţescu. Sunt multe proiecte ale echipelor de robotică de la colegiile din Drăgăşani şi din Râmnicu Vâlcea, dar avem şi un expozant de la Curtea de Argeş, care ne arată marea de data aceasta. Avem, de asemenea, unul dintre proiecte finanţate anul acesta care se numeşte 'Artişti în fizică', sunt câteva proiecte în zona de artă digitală, filmografie şi îi avem aici pe cei de la Colegiul 'Gib Mihăiescu' din Drăgăşani, câştigători la Boovie, la festivalul de trailere de cărţi. Sunt multe, foarte multe proiecte foarte interesante, care merită descoperite de copiii de la grădiniţă şi până la liceu, inclusiv vulcanii, care anul trecut au folosit vreo 15 litri de oţet şi vreo 10 kilograme de bicarbonat", a precizat, pentru AGERPRES, responsabilul de Fondul Ştiintescu în cadrul Fundaţiei Comunitare Vâlcea, Gabriela Solomon.

Expoziţia cu proiecte Ştiinţescu din Vâlcea s-a înscris şi anul acesta în seria de activităţi dedicate cercetătorilor europeni, astfel că participanţii au avut ocazia să se întâlnească şi cu cei implicaţi direct în cercetare, printre invitaţi aflându-se reprezentanţi ai Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice, dar şi vâlceni care s-au făcut remarcaţi în lumea ştiinţifică internaţională.

"Este ediţia a doua a Nopţii Cercetătorilor Europeni la Vâlcea, organizată în parteneriat cu consorţiul ReCoNnect, şi am zis să facem un pas în plus şi să îi invităm şi pe cercetătorii vâlceni care nu mai sunt la Vâlcea. Avem doctori în chimie şi fizică de la Institutul de Criogenie şi un doctor în inteligenţa artificială venit de la University of Technology Sydney, pentru ca împreună să dezbatem ce înseamnă cercetarea, cum îi putem direcţiona pe tineri către cercetare şi care sunt domeniile în care ei îşi fac munca în acest moment. I-am avut pe listă şi pe colega noastră Ana Stan, expert în fizică şi nanotehnologie, precum şi pe Vlad Neacşu, chimist cu veleităţi în zona de lingvistică. Este profesorul lotului naţional la olimpiada de lingvistică şi pentru România şi pentru Hong Kong (...). Încercăm în acest mod să-i direcţionăm pe copii către domenii tehnice şi ştiinţifice, pentru că avem mare, mare nevoie de cercetare ca să fim departe. Îi vedeţi aici şi pe elevii Ştiinţescu, transformaţi după un proiect sau două proiecte în mentori. Ei sunt cei care fac experimentele şi le arată colegilor lor mai mici sau mai mari cum au învăţat ei, iar ceea ce facem noi cu ştiinţa practică, adică să pui mâna pe eprubetă să vezi ce se întâmplă în momentul în care este o reacţie chimică sau să pui mâna într-un lichid newtonian, sunt convinsă că nu are cum să nu îi atragă pe elevi către ştiinţă", a spus reprezentanta Fundaţiei Comunitare Vâlcea.

Lansat în Vâlcea în 2021, Fondul Ştiinţescu a finanţat până acum zeci de proiecte de ştiinţe de pe urma cărora au beneficiat peste 5.100 de elevi, mare parte din mediul rural şi din oraşele mici. De anul acesta, însă, Fundaţia Comunitară Vâlcea va extinde programul şi în judeţul Gorj, unde se aşteaptă ca apetitul copiilor pentru ştiinţa transpusă în practică să fie cel puţin la fel de mare ca al elevilor vâlceni. AGERPRES