Constantin Boromiz, acționar principal Boromir: Unde vine puterea familiei într-o afacere, riscurile scad, iar agoniseala creşte

miercuri, 15 noiembrie 2023

Constantin Boromiz, director general Boromir: Unde vine puterea familiei într-o afacere, riscurile scad, iar agoniseala creşte

♦ Transferul între generaţii se face natural, copiii nici nu mai ţin minte de câţi ani sunt în business, dar problema este cum facem să creştem economia locală cu totul, e vocea comună a antreprenorilor şi managerilor de afaceri româneşti din judeţul Vâlcea prezenţi la conferinţa ZF & BRD „Tu eşti viitorul în business“.

Puterea afacerilor antrepre­noriale din judeţul Vâlcea vine din legătura strânsă dintre fa­milie şi business, care merg mână în mână. Companiie româ­neşti din zona respectivă care au ajuns lideri de piaţă în domeniile în care activează au o filozofie comună: familia reprezintă piatra de temelie a progresului în afaceri, pentru că ea reduce riscurile şi creşte agoniseala, a fost una dintre concluziile conferinţei ZF & BRD „Tu eşti viitorul în business“.

„Străbunicii mei au avut moară pe apă la Grebleşti (judeţul Vâlcea – n. red.), bunicul şi tata au avut moară pe apă, au fost întreprinzători, au lucrat în familie, iar dacă lucrezi în familie îţi creşte puterea şi îţi scad riscurile. Puterea familiei vine din sinergiile care se adună, din ceea ce se face zilnic, din comunicare. Unde sunt doi puterea creşte şi riscurile scad, iar agoniseala e mai mare“, a spus Constantin Boromiz, acţionar al Boromir, cea mai mare afacere românească din sectorul de morărit şi panificaţie.

Constantin Boromiz este o figură a prosperităţii locale care a dus mai departe tradiţia întreprinzătorilor din propria familie şi a dezvoltat un business de 160 de milioane de euro. „Sunt de mai bine de 30 de ani în afaceri, iar în familie discutam mereu ce facem mâine, ce facem cu afacerile, iar copiii noştri au venit în afaceri pentru că asta au văzut. Când a venit primul copil în firmă s-a alăturat în mod natural“, a menţionat el.

Felix Daniliuc, director în cadrul departamentului IMM din cadrul BRD, a evidenţiat poziţia de top a judeţului Vâlcea în clasamentul BRD, situându-se în primele cinci regiuni din perspectiva portofoliului de clienţi şi de credite.

El a subliniat prezenţa unei identităţi puternice, a unui spirit antreprenorial şi a unui centru de compe­tenţă bine definit în sectorul retailului comercial.

„Există identitate, există spirit antrepre­norial şi există un pol de competenţă în retailul comercial. Fibra, identitatea românească este aici. (...) Cifrele vorbesc de la sine. Avem o performanţă economică, bazată pe nişte fundamente sănătoase. În egală măsură vedem perspectivele şi vedem dinamica pieţei, iar implicarea unui finanţator într-un judeţ cu potenţial cum este Vâlcea e importantă“, a precizat Felix Daniliuc.

Însă, cu toate că afacerile antreprenoriale din Vâlcea cunosc o dezvoltare, iar transferul între generaţii se face natural, ajungându-se ca cei mai tineri să nu îşi mai amintească de câţi ani sunt implicaţi în business, provocarea majoră constă în cum putem stimula creşterea economică la nivel local în totalitate.

„Trebuie să ne asumăm investiţii, dar investiţii masive şi să ne fixăm în minte 500 milioane de euro sau un miliard de euro, dar pentru asta trebuie să joci. Pentru asta trebuie să-ţi creezi o echipă şi să o dezvolţi şi din aproape în aproape să faci investiţii“, a spus Boromiz.

El a adăugat că industria alimentară din România trebuie să devină un exportator net. Deficitul în sectorul alimentar ar trebui zero, iar acest lucru e o obligatoriu.

„Eu zic că e simplu să facem o strategie. Trebuie să plecăm de la importuri şi acolo unde se vedem produsele care se importă, ajutăm întreprinzătorul. Cel care exportă acum are o avere acumulată şi experienţă. Nu văd o greutate să facem asta, dar întreprinzătorul trebuie susţinut.“

În 1997, se deschidea prima brutărie Boromir. Între anii 1998 și 2011, Boromir Ind Râmnicu Vâlcea a achiziționat Moara Cibin Sibiu, Moara de grâu din Buzău, Comcereal Râmnicu Vâlcea, Moara de grâu Deva și Moara de cereale Slobozia. Asociații au știut ce fac pentru că azi cifrele sunt uriașe: din liniile de producție ies 15 milioane de cozonaci pe an și 40 de milioane de bucăți de croissant-uri și brioșe, ca să dăm două exemple. Iar afacerile s-au extins, nu au rămas doar la panificație. Grupul Boromir deține și benzinării, și baruri, fabrică de furnir și cherestea. Sunt listați la bursă, au mii de angajați și susțin nu doar economia locală, ci contribuie la bugetul de stat cu sume uriașe. Dar pentru a ajunge aici, au fost investiți mereu bani grei. Numai silozurile pentru cereale au „înghițit” milioane de euro, iar liniile tot mai moderne de panificație asemenea. Pentru a se menține pe piață la acest nivel, inovația e un cuvânt rostit des în birourile Boromir.

Noua generație visează la o multinațională românească

Compania va rămâne copiilor acționarilor, o parte dintre ei fiind deja implicați în business. Au făcut școli de management și sunt pregătiți să preia frâiele. Una dintre fiicele lui Constantin și Maria Boromiz știe deja ce vrea: să facă din Boromir o multinațională românească. Ioana Boromiz este directorul de marketing și a povestit că ea și surorile ei se jucau în copilărie cu aluat în loc de plastilină și că își urmau mama în fabrică tot timpul. A învățat de la cei mai buni profesori, spune ea, numindu-i pe părinții și unchii ei. Și a mai învățat ceva: „Dacă cineva dă o masă, cineva o plătește”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele stiri

  • PUBLICITATE

  • PARTENERI MEDIA

  • © 2024 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe