Joi, 21 septembrie, de la ora 13.00, se deschide traficul rutier pe cei circa 14 kilometri construiți de turcii de la Nurol pe Autostrada A3, de la Nușfalău la Suplacu de Barcău. Cu această deschidere, România depășește borna de 1.000 kilometri de drum de mare viteză, autostradă sau drum expres.
- „Mâine, la ora 13.00, atingem și depășim borna de 1000 km de drum de mare viteză în România. După deschiderea circulației pe Secțiunea Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,55 km) a Autostrăzii Transilvania lungimea drumurilor de mare viteză (autostradă și drum expres) va ajunge la 1004 km”, a anunțat șeful Companiei de Drumuri, Cristian Pistol.
De precizat că după toate calculele - unele oficiale, altele neoficiale, inclusiv ale HotNews.ro după ani de zile de monitorizare a proiectelor de infrastructură rutieră, România va ajunge la circa 1.008 km de drum de mare viteză, nu 1.004.
Termenul original de finalizare al tronsonului A3 Nușfalău - Suplacu de Barcău era februarie 2023. Contractul de circa 385 de milioane de euro a fost semnat în februarie 2021 și avea termen de 6 luni pentru proiectare și 18 luni de execuție.
- „Antreprenorul general, Nurol, nu s-a mişcat rău la acest prim contract pe care l-a câştigat în România, dar nici nu a reuşit o performanţă notabilă. Mai mult, aşa cum v-am spus de nenumărate ori, am fi putut circula pe cei 13,55 kilometri dintre Nuşfalău şi Porţ încă din luna iulie, dar oficialii CNAIR au tergiversat nepermis de mult rezolvarea birocraţiei aferente descărcării provizorii”, nota acum câteva zile Asociația Pro Infrastructura.
România și borna simbolică de 1.000 de kilometri de autostradă
În prezent, România are în exploatare aproape 955 km de autostradă și alți aproape 40 km de drum expres veritabil.
Astfel, cu lotul gata de pe Autostrada Transilvania țara noastră va depăși o bornă simbolică. Mai exact, cu cei 13,5 km de pe A3 Nușfalău - Suplacu de Barcău, România va depăși 1.008 km de drum de mare viteză.
Autostrăzile din România, în cifre
Kilometri reali de autostradă și drum expres în exploatare în România până la data de 20 septembrie 2023:
A1: București-Pitești - 110 km
A1: Boița-Sibiu-Sebeș-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia 188,17 km
A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac - 160 km
A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța - 203 km
A3: București-Ploiești - 62,8 km
A3: Râșnov - Cristian - 6,3 km
A3: Târgu Mureș - Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) - Iernut - Chețani - 36,2 km
A3: Câmpia Turzii - Nădășelu - 61,3 km
A3: Biharia - Borș - 5,3 km
A4: Centura Constanța - 22,2 km
A6: A1 - Centura Lugoj - 11,4 km
A7: VO Bacău - 16 km
A10: Sebeș - Turda - 70 km
A11: Parte din Centura Arad - 2 km
DEx 12 Balș - Slatina - 39,85 km
---------------------------------------------------------------------
TOTAL KM REALI ÎN EXPLOATARE: 994,55 km
A3 Nușfalău - Suplacu de Barcău
Lungime: 13,55 km
Constructor: NUROL INSAAT VE TICARET S.A
Valoare: 384.14 MIL. LEI FARA TVA
Contract semnat: Septembrie 2020
Lucrări începute: august 2021
Termen de finalizare: T3 2023
Stadiu fizic (septembrie 2023): 97%
Pe acest lot turcii de la Nurol realizează un nod rutier la Nușfalău, 7 pasaje, 5 poduri și o parcare de scurtă durată. Pentru deschiderea traficului a fost nevoie, însă, de amenajarea unei descărcări provizorii la capătul dinspre Suplacul de Barcău (la Porț).