România, al patrulea cel mai mare producător de gaz natural la nivel european, face primii paşi pentru folosirea acestuia în transporturi, în 2018 urmând să fie finalizată învestiţia în 6 staţii care vor folosi această resursă. „Şase din cele 9 staţii pe care le are proiectul sunt în diverse stadii de execuţie, dar vor fi gata până la finalul acestui an. Terenurile sunt achiziţionate pentru toate“, spune Cătălin Văluţanu, business development manager în cadrul grupului din Râmnicu Vâlcea.
Cele nouă staţii menţionate de Văluţanu fac parte din proiectul CNG România, dezvoltat de firma Denisson Energy, o companie membră a grupului Antares. Grupul Antares are un rulaj de circa 50 mil. lei şi derulează afaceri în transportul rutier de persoane, turism, distribuţie GPL, dar şi imobiliare. Proiectul CNG România presupune instalarea primei reţele de staţii de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat, valoarea acestuia fiind de 5,2 milioane de euro din care 4,4 milioane de euro reprezintă finanţare europeană. În linii mari, gazul natural comprimat este gaz natural stocat în recipiente sub presiune care prin comprimare ajunge la 1% din volumul său, rămânând în stare gazoasă. „O staţie a primit deja echipamentul. Doar partea de echipamente reprezintă 1,8 milioane de euro“, a mai spus reprezentantul Antares. Întreaga investiţie ar urma să fie finalizată în 2019, unităţile urmând să fie amplasate în apropierea nodurilor urbane principale Bucureşti şi Timişoara şi a altor oraşe importante, respectiv: Arad, Constanţa, Craiova, Deva, Drobeta-Turnu Severin, Piteşti şi Sibiu.
În acest moment, pe plan local sunt funcţionale doar două staţii care permit alimentarea cu GNC, una în Râmnicu-Vâlcea, investiţie realizată de Antares, şi una în Pantelimon, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul CNG Europe, o platformă care centralizează staţiile de acest tip la nivel european. De exemplu, la staţia din Râmnicu-Vâlcea kilogramul de gaz natural comprimat costă 3,49 lei. „Continuăm investiţiile în acest domeniu şi pe cont propriu, nu doar cu susţinere europeană. De exemplu, ne concentrăm în cadrul grupului şi pe zona de investiţii pe partea de conversii de motoare pentru GNC“, a mai spus Văluţanu.
Gazul natural comprimat este utilizat mai ales în transporturile publice şi de proprietarii mari de flote, în contextul în care costurile sunt mai mici în comparaţie cu combustibilii tradiţionali. „În Vâlcea, regia de transport public a achiziţionat deja primele trei autobuze care folosesc gazul natural comprimat, important fiind că deja există o staţie aici“, a mai spus reprezentantul Antares. Potrivit informaţiilor disponibile, grupul franco-belgian Engie, cel mai mare distribuitor local de gaze naturale, ar urma să deschidă prima sa astfel de staţie în Bucureşti, compania promovând pe site-ul propriu această soluţie pentru transportatori.
„De exemplu, în Franţa, compania noastră GNVert operează peste 140 staţii de alimentare pentru toate tipurile de vehicule (dintre care 33 sunt staţii publice) şi mai mult de 40 staţii pentru vehicule mari (autobuze, autoutilitare, camioane, maşini de reciclare/autogunoiere)“, se arată pe site-ul engie. Potrivit datelor oficiale, până în 2020, în România are trebuie să apară circa 1.000 de puncte de alimentare cu combustibili alternativi, cele mai multe urmând să fie staţii electrice. „Autorităţile publice vor asigura condiţiile pentru dezvoltarea a cca. 1.000 de puncte de încărcare şi/sau realimentare, accesibile publicului, indiferent de tipul de combustibil alternativ şi tehnologie aferentă lui“, susţin reprezentanţii Ministerului Energiei.
În Cluj-Napoca s-au Turda când se v-a instala staţii de GNC ?