Dezvoltarea gazului natural comprimat pentru vehicule (CNG) și a gazului natural lichefiat (LNG) – este o condiție esențială pentru scăderea pe termen lung a emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul transporturilor și reducerea poluării în marile aglomerări urbane, care în prezent ucide în România 11.000 de persoane pe an (rata mortalității în România din cauza poluării cu particule, conform datelor recente ale OMS). În comparație cu combustibilii tradiționali, motorină și benzină, CNG are performanțe de mediu semnificativ pozitive în ceea ce privește particulele fine (PM 10 sau PM 2,5), oxizii de azot (NOx) și dioxidul de carbon (CO2). Tehnologia gazului natural comprimat este matură, deci aceste beneficii de mediu pot fi realizate și de societatea românească rapid si cu costuri rezonabile.
Este important ca autoritățile statului să dea un semnal pieței de vehicule rutiere, prin intermediul unor politici bine articulate de încurajare a achiziționării de vehicule care folosesc combustibili alternativi de către autorități publice (inclusiv locale), companii sau persoane individuale, care să țină cont de principiile exprimate de Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 octombrie 2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi.
Asociația Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat – CNG, ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy au trimis recent catre: Secretariatul General al Guvernului României - domnului Mihai Busuioc (foto 1), Secretar General al Guvernului României, Secretariatul General al Ministerului Energiei - domnului Gicu Iorga (foto 2), Secretar General al Ministerului Energiei - urmatorul material informativ referitor la Cadrul Național de Politică pentru Dezvoltarea Pieței Combustibililor Alternativi în Sectorul Transporturilor și pentru Instalarea Infrastructurii Relevante în România:
Stimate Domnule Secretar General al Guvernului României,
Stimate Domnule Secretar General al Ministerului Energiei,
Asociația Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat – CNG (APUGNC), unica asociație non-profit promotoare a utilizării în transporturile din România a gazului natural, inclusiv prin proiectul CNG ROMANIA: Initial Market Deployment of a Refuelling Station Network along the Core Network Corridors, cofinanțat de UE, își exprimă satisfacția, împreună cu ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy pentru punerea în dezbatere a proiectului “Cadrul Național de Politică pentru Dezvoltarea Pieței Combustibililor Alternativi în Sectorul Transporturilor și pentru Instalarea Infrastructurii Relevante în România” (CNP) care ne oferă ocazia de a ne exprima punctele de vedere asupra măsurilor de politici publice propuse de autoritățile române pentru creșterea utilizării combustibililor alternativi în domeniul transporturilor.
APUGNC, ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy consideră că dezvoltarea gazului natural comprimat pentru vehicule (CNG) și a gazului natural lichefiat (LNG) – este o condiție esențială pentru scăderea pe termen lung a emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul transporturilor și reducerea poluării în marile aglomerări urbane, care în prezent ucide în România 11.000 de persoane pe an (rata mortalității în România din cauza poluării cu particule, conform datelor recente ale OMS). În comparație cu combustibilii tradiționali, motorină și benzină, CNG are performanțe de mediu semnificativ pozitive în ceea ce privește particulele fine (PM 10 sau PM 2,5), oxizii de azot (NOx) și dioxidul de carbon (CO2). Tehnologia gazului natural comprimat este matură, deci aceste beneficii de mediu pot fi realizate și de societatea românească rapid si cu costuri rezonabile.
Sprijinind eforturile autorităților române pentru dezvoltarea cadrului legal de susținere a combustibililor alternativi, dorim să supunem atenției dumneavoastră câteva considerații privind dezvoltarea durabilă a CNG în Romania, unele aplicabile și altor carburanți alternativi.
În privința obiectivelor de infrastructură din proiectul de Cadru Național de Politică pentru Dezvoltarea Pieței Combustibililor Alternativi, APUGNC, ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy remarcă și încurajează ținta propusă, respectiv realizarea a 54 de stații de alimentare cu CNG până în anul 2020. Considerăm că din punct de vedere cantitativ, țelul propus se armonizează cu obiectivele europene și cu gradul actual de dezvoltare a segmentului respectiv de transport rutier. Daca la aceste ținte adăugăm și planurile avute în vedere de jucătorii privați angajați în dezvoltarea CNG, putem considera că se creează premisele pentru ca România să ajungă pe termen mediu și lung la o penetrare de piață a combustibililor alternativi comparabilă cu alte țări europene. Repartizarea lor în teritoriu - 10 stații de realimentare cu CNG în aglomerarea urbană de categorie A (București), 14 stații de realimentare cu CNG în aglomerările urbane de tip B (marile orașe, reședințe de județ) și 30 de stații de realimentare cu CNG de-a lungul coridoarelor TNT centrale – lasă însă în afara CNP aglomerările urbane de tip C (orașe medii ca populație, reședințe de județ). Susținem necesitatea ca și aceste orașe să aibă stații conectate la rețeaua de CNG în orizontul de timp 2025, pentru ca beneficiile de mediu să fie distribuite echitabil din punct de vedere regional precum și pentru a facilita accesul utilizatorilor la alternative ecologice fără a crește presiunea pe bugetele locale.
Având în vedere că dezvoltarea sustenabilă a infrastructurii pentru utilizarea combustibililor alternativi în transportul rutier în România nu este posibilă fără dezvoltarea pieței consumatorilor, a autovehiculelor, considerăm că țintele privind stimularea cererii de vehicule care utilizează carburanții alternativi și măsurile de politici publice subsecvente trebuie revizuite pentru a susține această dezvoltare. Astfel, conform datelor din proiectul de CNP, în 2016 existau în România 11.643 de autovehicule propulsate de carburanți alternativi. CNP propune creșterea acestui număr astfel: în 2020 – cca. 23.000, în 2025 – cca. 35.000, pentru a ajunge în 2030 la cca. 58.000 de autovehicule. Luând ca bază datele Eurostat pentru 2015, conform cărora parcul auto din România număra 6,4 milioane, cu o rată de creștere anuală de 5,3% în perioada 1991-2015 și extrapolând cifrele de mai sus pentru perioada 2020-2025, rezultă că ponderea mașinilor cu combustibili alternativi va rămâne sub 1%, inclusiv în perspectiva anului 2025.
Analizând măsurile de stimulare a cererii preconizate de proiectul CNP, APUGNC, ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy fac din nou recurs la opinia că dezvoltarea infrastructurii de combustibili alternativi trebuie realizată în mod sustenabil, în paralel cu dezvoltarea cererii de autovehicule care utilizează acești combustibili, atât prin mijloace fiscale cât și non-fiscale. De aceea, este important ca autoritățile statului să dea un semnal pieței de vehicule rutiere, prin intermediul unor politici bine articulate de încurajare a achiziționării de vehicule care folosesc combustibili alternativi de către autorități publice (inclusiv locale), companii sau persoane individuale, care să țină cont de principiile exprimate de Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 octombrie 2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi:
În acest sens, este extrem de important ca proiectul CNP să prevadă:
- taxe diferențiate de utilizare a autostrăzilor;
- facilități fiscale pentru rovinietă, taxe de parcare;
- sistem de amortizare accelerată pentru vehiculele care utilizează CNG cu un tonaj mai mare de 3,5 tone.
Totodată, dorim să atragem atenția asupra faptului că termenul existent în proiectul Cadrului Național de Politică pentru Dezvoltarea Pieței Combustibililor Alternativi privind evaluarea oportunității de instituire a unui regim fiscal favorabil pentru vehiculele care utilizează combustibili alternativi, finalul anului 2019, este inadecvat pentru a produce efecte semnificative pentru anul 2020. Consideram ca pentru ca efectele sa apară în 2020 termenul ar trebui sa fie înainte de finalul anului 2018.
Politici privind susținerea dezvoltării infrastructurii de gaz natural comprimat
În contextul în care cererea de vehicule care folosesc gaz natural comprimat se va dezvolta, companiile private vor continua să investească în infrastructura aferentă fără a fi necesare subvenții semnificative pentru acest segment de piață.
Autoritățile publice pot ajuta însă la o dezvoltare mai rapidă a infrastructurii necesare prin:
La fel ca în cazul achiziționării de mașini eficiente din punctul de vedere al limitării emisiilor de gaze cu efect de seră, considerăm că proiectul CNP și politicile publice subsecvente trebuie să respecte principiul neutralității tehnologice și să rebalanseze diferitele programe existente în folosul tuturor tehnologiilor care pot contribui la îmbunătățirea mediului ambiant, în special în marile aglomerări urbane, si să prevadă extinderea acestui program deja existent derulat sub autoritatea Ministerului Mediului prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu, în limitele bugetului actual, prin includerea infrastructurii pentru gazul natural comprimat, pentru a respecta cerințele DAFI privind obligația promovării echitabile a tuturor carburanților alternativi.
APUGNC, ENGIE România, IVECO România și Denisson Energy își exprimă întreaga susținere pentru elaborarea unui cadru sustenabil de dezvoltare în România a gazului natural drept carburant pentru vehicule și deplina disponibilitate pentru a clarifica sau elabora propunerile noastre privind cadrul de reglementare pentru acest sector. În acest sens, vă rugăm să luați în considerare posibilitatea de a organiza in perioada imediat următoare, împreună cu alte asociații și organizații interesate, inclusiv operatori economici, o întâlnire de lucru pentru a putea îmbunătăți actualul proiect de CNP în vederea dezvoltarea pieței în ceea ce privește combustibilii alternativi în sectorul transporturilor și pentru instalarea infrastructurii relevante în România.
În România Denisson Energy, firmă membră a grupului Antares, și Asociația Gazului Natural pentru Vehicule NGVA România dezvoltă proiectul CNG România, care vizeaza implementarea a 9 statii de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat ( CNG ) de-a lungul coridoarelor pan-europene.
Proiectul, în valoare de 5,2 milioane de EUR, este derulat în cadrul programului CEF al Agenției pentru Inovație și Rețele ( INEA ) a Comisiei Europene și este cofinanțat de Uniunea Europeană cu 85% din valoarea acestuia.
Detalii despre proiect și stadiile de implementare puteți găsi accesând www.cngromania.eu.
Web Design by DowMedia