Interactiunea umana la nivelul retelelor se socializare este una destul de buna in Romania, in special, in ceea ce priveste Facebook-ul. Insa, acesta nu este singura retea sociala care exista in mediul online. Mai exista si Twitter si Instagram, doua retele care in afara tarii sunt pretuite la adevarata lor valoare de catre utilizatori. Daca in strainatate, mai degraba celebritatile folosesc reteaua Twitter pentru a comunica in mod frecvent cu fanii si “urmaritorii” lor, se pare ca in tara noastra, vedetele (cu doar cateva mici exceptii) au principalul canal de comunicare pe Facebook. Asadar, exista oare sanse ca Twitter-ul sa devina la fel de utilizat in Romania, precum este Facebook-ul?
Vedetele internationale au realizat niste cifre absolut halucinante in ceea ce priveste numarul “followers-lor” de pe Twitter: lidera este cantareata Kate Perry, care are nu mai putin de 80,4 milioane de “urmaritori”, pe locurile urmatoare situandu-se Justin Bieber cu 73 de milioane de fani si Taylor Swift cu 68,9 milioane de urmaritori. Ceea ce este mai interesant este faptul ca in cazul artistei Kate Perry, aceasta si-a creat contul in anul 2009 si isi scrie singura toate postarile, fara a avea ajutor din partea vreunei echipe de social media. Asadar, o prima explicatie a lipsei de “lipici” la publicul din Romania a Twitterului poate fi pusa pe seama absentei vedetelor locale care sunt prezente intr-un numar foarte mare pe Facebook (Inna are 12 milioane de fani pe aceasta retea sociala, Andra are 1,2 milioane de fani, iar Andreea Balan are aproximativ 500 de mii de fani pe Facebook).
La o simpla examinare a prezentei vedetelor romane pe Twitter, se poate observa faptul ca cei mai bine plasati sunt fosti membri ai trupei “Hi-Q”, Florin Grozea si Mihai Struzu, urmati de cei de la formatia “Akcent”, Sorin si Adi, fiind urmati pe pozitiile urmatoare de Inna, Giulia si Paula Selling. Intr-un clasament extins, printre cei mai cunoscuti dintre acesti artisti se regasesc Tataee de la Bug Mafia, Guess Who si Catalin Josan. Cu exceptia Innei, niciunul dintre celebritatile momentului nu figureaza in ierarhia Twitter: nu sunt Andra, Loredana Groza, Tudor Chirila, Marius Moga, Alex Velea si multi altii. Desigur, celebritati precum Andi Moisescu, care are peste 130000 de urmaritori ar putea reprezenta un exemplu foarte bun, de la care s-ar putea pleca in revirimentul acestei retele sociale. Romanii din diaspora folosesc foarte mult aceasta modalitate de comunicare, iar printre celebritatile care se bucura de un numar sporit de urmaritori pe Twitter este si jucatorul de poker canadian, de origine romana, Daniel Negreanu. Acesta foloseste acest canal de comunicare pentru a-si striga frustrarile legate de diferite evenimente actuale si probleme cumva controversate prin intermediul Twitter-sferei, pe care o considera ca fiind una dintre caile cinstite si nefiltrate de comunicare. Prezenta unor astfel de vedete ar conduce la cresterea ponderei folosirii retelei de catre un numar mai ridicat de utilizatori si in tara noastra.
Trebuie stiut faptul ca aceasta retea este mult mai usor de folosit decat Facebook-ul si ofera o rapiditate sporita si mai eficienta in ceea ce priveste modul de transmitere a gandurilor si starilor decat Facebook-ul, de exemplu. Pana in momentul actual, in Romania nu exista mai mult de 350000 de conturi, iar dintre acestea un numar foarte scazut sunt active lunar. Spre deosebire de Facebook unde aproape fiecare roman are cel putin un cont (aproximativ 7 milioane de conturi pana in prezent). Pana si Instagram reuseste sa se ridice mai repede si sa-si consolideze pozitia pe piata de comunicatii online, comparativ cu Twitter. Din pacate si lipsa cautarii in limba materna constituie o mare problema care contribuie la numarul scazut de conturi de Twitter din Romania. Neimplicarea reprezentantilor Twitter pe piata locala de advertising reprezinta o alta cauza a faptului ca aceasta retea parea una neimportanta in tara noastra. Ca atare nu au existat prea multe campanii de promovare care sa aiba loc pe Twitter, majoritatea lor desfasurandu-se pe Facebook. Desi suntem o piata foarte dezvoltata in ceea ce priveste terminalele portabile (peste 10 milioane de dispozitive mobile), nu exista prea multe emisiuni TV la care sa se poata interactiona de pe Twitter, in timp ce telespectatorii se uita la acestea si sa comenteze in direct (hashtag-urile nu sunt o notiune prea familiara romanilor). Abia de curand (mai excat de la inceputul anului) postul de televiziune Pro TV a inceput sa ofere posibilitatea telespectatorilor sai sa interactioneze si sa comenteze live ceea ce se intampla pe ecran, prin intermediul contului de Twitter.
Desigur, motive pentru care Twitter nu este o retea sociala atat de populara in Romania cum este in afara ar mai fi destule (lipsa unui reprezentante oficiale a Twitter in tara noastra, nepromovare incrucisata alaturi de alte branduri de succes, asa cum se intampla uin cazul Facebook-ului, faptul ca oamenii prefera sa vizualizeze poze si imagini in dauna scrisului, faptul ca pe Twitter ai o limita de scriere de maxim 140 de caractere, etc). Faptul ca alte retele sociale care au un public-target bine definit, precum Snapchat sau Tumblr, incep sa-si croiasca drum in online-ul romanesc, nu poate decat sa ridice niste semne de intrebare celor care se ocupa de Twitter si al caror interes este de extindere a serviciilor. Mai ales ca pe Twitter exista anumite standarde de culturalizare, cu mult mai bune decat cele de pe Facebook. In masura in care creatorii si cei care se ocupa de aceasta platforma online o vor actualiza in conformitate cu cerintele utilizatorilor (adaugare de optiuni video si foto), cu certitudine, Twitter-ul va cunoaste acea faima de care ar fi trebuit sa se bucure pana acum, in Romania.
Web Design by DowMedia