Zile negre pentru magnatul Dan Adamescu. Combinatul chimic Oltchim a cerut în instanţă falimentul societăţii de asigurare pentru neplata unei poliţe de 10 milioane de euro. în februarie, Autoritatea pentru Supraveghere Fiscală (ASF) a decis intrarea în administrare specială a companiei deţinută de familia Adamescu iar KPMG a calculat că Astra are nevoie de o majorare de capital de 110 milioane de euro pentru a stabiliza compania.
Acum Rominsolv, administratorul judiciar al Oltchim, cere falimentul pentru neplata unei poliţe de 10 milioane de euro pe asigurarea managementului profesional defectuos. în raportul asupra insolvenţei făcut de Rominisolv se constată că managementul defectuos a produs prejudicii de sute de milioane de euro. Cum Oltchim era asigurată la Astra contra managementului defectuos, administratorul judiciar a cerut companiei de asigurări suma de 10 milioane de euro.
”De mai mult de un an, de când le-am făcut solicitarea de plată, nu am primit nimic, aşa încât nu ne-a rămas decât soluţia cererii de faliment”, explică Gheorghe Piperea, administratorul judiciar al Oltchim.
Astra Asigurări este cel mai mare asigurător din România cu peste trei milioane de clienţi iar falimentul ar pune în pericol chiar societăţi de stat. Printre companiile asigurate de Astra, se numără Aeroportul Henri Coandă, flota Tarom, Blue Air, aeroporturile din Timişoara şi Constanţa, Romaero, Autoritatea Aeronautică Română, flota Poştei Române, flota maritimă a Group Grimaldi.
Falimentul, ultima soluţie
Avocatul Gheorghe Piperea spune că falimentul este singura măsură prin care Oltchim şi-ar putea recupera banii. “Nu ne aşteptăm să plătească nici acum, că ne-au transmis că nu o vor face, invocând motive precum că practicile internaţionale spun că trebuie ca un expert internaţional să certifice managementul defectuos. Ei uită însă că legea română spune că acest lucru este apreciat tocmai de administratorul judiciar”, comentează avocatul.
Oltchim a intrat în insolvenţă anul trecut şi este administrată judiciar de Rominisolv. Combinatul înregistrază datorii de circa 700 de milioane de euro şi urmează să fie privatizat printre investitorii care s-au arătat interesaţi fiind un consorţiu chinez şi SIF Transilvania.
110 milioane de euro trebuie pompaţi în Astra
Astra Asigurări, cea mai mare companie locală de profil, a intrat la începutul acestui an în administrare specială după ce un raport al ASF a evidenţiat probleme mari în ceea ce priveşte indicatorii de solvabilitate şi lichiditate.
Ulterior, administratorul special, KPMG, a dat publicităţii concluziile unui prim audit care arată că acţionarul companiei, milionarul Dan Grigore Adamescu, va trebui să aducă un plus de capital de 490 milioane lei (110 de milioane de euro) pentru a stabiliza firma. Astra are în prezent un capital social de numai 192,7 milioane de lei (puţin peste 43 de milioane de euro).
25 de milioane de euro pentru CNADNR
Printre marile probleme ale Astra se înscrie şi o despăgubire de peste 25 de milioane de euro pe care trebuie să o achite CNADNR în contul firmei Romstrade a lui Nelu Iordache.
Romstrade a intrat în insolvenţă iar patronul său este arestat preventiv motiv pentru care a nu a putut duce la capăt lucrările asumate prin contract. Şi în cazul Romstrade, Astra a refuzat să plătească. Ca atare, Compania Naţională de Autostrăzi şI Drumuri (CNADNR) a cerut în instanţă şi a obţinut sechestru asigurător pe bunurile Astra până la concurenţa sumei de 93,9 milioane de lei. într-un alt dosar, înregistrat în martie 2013, Tribunalul Bucureşti a hotărât, la 6 decembrie 2013, obligarea Astrei la plata către CNADNR a sumei de 93,9 milioane de lei, cu titlu de garanţie.
în ianuarie, Astra a făcut apel şi, conform datelor disponibile pe pagina web Curţii de Apel Bucureşti, nu a fost programat încă un termen de judecată. (jurnalul.ro)
Web Design by DowMedia