Ce se va întâmpla cu Oltchim după eşecul privatizării?

duminică, 30 martie 2014

 

Deşi au fost mai multe apeluri pentru oferte, iar investitorilor li s-a lăsat răstimpul solicitat ca să depună oferte pentru combinatul de la Vâlcea, un singur peţitor s-a arătat interesat, dar prea târziu. Angajații Oltchim au protestat în numeroase rânduri din cauza situației în care se află combinatul. Scena epocală prin care Dan Diaconescu a încercat, şi chiar a reuşit, să depună în septembrie 2012 oferta pentru combinatul de la Vâlcea după ce trecuse ora limită, a fost reiterată, parţial, ieri. Pe 28 martie a fost al doilea deadline din acest an pentru depunerea de oferte pentru Oltchim, după ce primul termen, 28 ianuarie, fusese decalat. Nici Ştefan Vuza, patronul Chimcomplex, nici investitorii chinezi, cei mai determinaţi peţitori ai Oltchim, nu au depus oferte, dar a făcut-o un fond elveţian de investiţii. Dosarul nu a fost însă luat în calcul, deoarece a venit după închiderea sesiunii, respectiv ora 11.

Investitorii au cerut o decalare

Consorţiul de administratori judiciari ai Oltchim, format din companiile Rominsolv şi BDO Business Restructuring, a comunicat ieri că "oferta depusă peste termen nu a fost luată în considerare şi urmează să fie returnată". O parte dintre investitori, interesaţi de funcţionarea în sistem integrat a Oltchim cu rafinăria Arpechim, "au solicitat un nou termen de 30 de zile", aşa încât să finalizeze negocierile care le garantează preluarea, scrie în comunicat. Propunerea va fi discutată de adunarea creditorilor. Potrivit lui Corneliu Cernev, liderul sindicatului Victoria din cadrul Oltchim, investitorii chinezi nu au depus nicio ofertă pentru că nu s-a finalizat transferul rafinăriei Arpechim, din portofoliul OMV în cel al statului. Chinezii sunt până acum singurii investitori interesaţi să preia combinatul în sistem integrat cu Arpechim.

Ce conţine o ofertă angajantă

Practic, ceea ce trebuia depus vineri de către investitori era o ofertă de cumpărare şi o ofertă de preţ precum şi planul de investiţii. Potrivit lui Corneliu Cernev, investitorii chinezi au vorbit chiar de concesionarea Oil Terminal, de la Constanţa, în cadrul acestei achiziţii. "Petrolul vine în Portul Constanţa şi este pompat prin Oil Terminal până în rafinăria de la Piteşti", a explicat Cernev rolul jucat de Oil Terminal în acest sistem integrat. Potrivit informaţiilor, chinezii nu ar mai fi însă interesaţi de combinat, din cauza investiţiilor mari necesare, ceea ce ar putea însemna, practic, lichidarea Oltchim. Ceilalţi trei investitori care au cumpărat caietul de sarcini, dar nu au depus ieri oferte, sunt: Ştefan Vuza, fondul de investiţii elveţian şi SIF Transilvania, care vizau doar Oltchim. Valoarea de business a combinatului este de circa 305 milioane de euro. O facilitate oferită investitorilor ar putea fi plata în tranşe. „Chinezii sunt singurii interesaţi de Oltchim în sistem integrat cu Arpechim. Ceilalţi investitori care au cumpărat caietul de sarcini doresc doar Oltchimul”, spune Corneliu Cernev, sindicalist.

Reluarea privatizării

Câteva etape pentru o reluarea a privatizării: luni sau marţi va avea loc o adunare a creditorilor pentru a decide dacă şi când va fi fixat un termen pentru depunerea ofertelor angajante de către investitori; între timp, statul trebuie să finalizeze preluarea rafinăriei Arpechim de la OMV, aşa încât să fie posibilă o vânzare în sistem integrat. Combinatul are datorii de circa 800 de milioane de euro, dar ceea ce se preia este doar partea viabilă a Oltchim. Preţul obţinut din vânzare va merge spre plata parţială a datoriilor.

Sursa: evz.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele stiri

  • PUBLICITATE

  • PARTENERI MEDIA

  • © 2024 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe