Petre Coman
După aproape 25 de ani de la ideea construirii unui pasaj denivelat suprateran pe bulevardul Tudor Vladimirescu, iată că astăzi suntem mai aproape ca oricând de realizarea acestui vis şi de împlinrea unei dorinţe exprimate de majoritatea şoferilor şi trecătorilor din Râmnicu Vâlcea. Realizarea unei astfel de investiţii poate însemna extrem de mult în dezvoltarea urbanistică şi economică a muncipiului Râmnicu Vâlcea pentru că asigură o legătură directă peste liniile de cale ferată care împart oraşul în două. Până în prezent s-au realizat două pasaje pe sub calea ferată în cartierul Ostroveni, însă acestea nu asigură trecerea decât a autoturismelor de până la 2 metri înălţime. Astfel că se pune problema asigurării unei căi permanente de comunicaţie est-vest pentru toate tipurile de autovehicule, în special cele care asigură urgenţele (pompieri, salvare, poliţie).
Consilierii locali au aprobat zilele trecuite modificarea Planului de Urbanism Zonal din cartierul Libertăţii, plan care trasează structura viitoarelor străzi şi bretele de legătură cu pasajul de la Tudor Vladimirescu. Am văzut proiectul şi pot să spun că acest pasaj va schimba complet faţa municipiului şi va fluidiza considerabil circulaţia auto. Însă, Primăria Râmnicului va avea de trecut câteva hopuri până să se înceapă construcţia pasajului. Este vorba de costurile pentru exproprieri de terenuri şi clădiri, necesare construirii acestui pasaj, costuri care vor ridica preţul total al investiţiei undeva la 15 milioane euro. Vor fi afectate aproape 20 de clădiri (case şi magazii) plus alte câteva terenuri, în special în zona din spatele clădirii Vămii Vâlcea.
Specialiştii sunt de părere că pentru eliminarea unor dificultăţi la trecerea de cale ferată şi pentru realizarea unui trafic auto cât mai fluent se impune executarea unui pasaj denivelat în amplasament, care să îndeplinească toate condiţiile tehnice necesare. Legătura cu reţeaua stradală existentă în zonă se va asigura prin realizarea de bretele de acces pentru toate relaţiile. Totodată prin realizarea pasajului denivelat se va asigura accesul în şi din prelungirea bulevardului Tineretului. În plan, traseul pasajului proiectat urmăreşte traseul bulevardului Tudor Vladimirescu, având direcţia vest-est, fiind parţial în aliniament şi parţial în curbă cu raza de 400 metri.
Pasajul proiectat are patru benzi de circulaţie şi urmează să se execute etapizat. În prima etapă se va realiza structura pentru firul sud. S-au avut în vedere două scenarii de rezolvare tehnică şi anume: cu menţinerea circulaţiei auto şi pietonală pe bulevardul Tudor Vladimirescu firul nord pe timpul execuţiei pasajului pe firul sud; fără menţinerea circulaţiei pe bulevardul Tudor Vladimirescu, respectiv executarea rampelor pe ambele sensuri. Proiectantul recomandă primul scenariu, pentru care s-a făcut evaluarea lucrărilor. Pasajul proiectat are lungimea suprastructurii de 280 metri pe firul sud şi tot cam atât pe firul nord. Pasajul are 13 deschideri. În vederea asigurării circulaţiei pietonale peste calea ferată, paralel cu pasajul, la sud de acesta, s-a prevăzut executarea unei pasarele pietonale cu scări de acces la capete. Pentru realizarea investiţiei sunt necesare lucrări de devieri şi modificări la reţelele de termoficare şi gaze naturale existente.
Îmi aduc aminte că, înainte de 1990, fiecare om care trecea calea ferată în dreptul bulevardului Tudor Vladimirescu avea nevoie de abilităţi de... alpinist pentru a trece cele câteva garnituri de tren marfar extrem de lungi şi care staţionau în Gara Râmnicu Vâlcea. Barierele pentru autoturisme aproape că nu se mai ridicau niciodată, astfel că şoferii erau nevoiţi să găsească alte rute ocolitoare. Acum, primarul Mircia Gutău are datoria morală să şteargă din memoria râmnicenilor acel „coşmar” şi să dea asigurări populaţiei oraşului că până în anul 2013 se vor încheia lucrările de construcţie la pasajul din dreptul bulevardului Tudor Vladimirescu!
Web Design by DowMedia