Avionul de la Vaideeni s-a prăbuşit din cauză că pilotul a făcut infarct
Prăbuşirea avionului Daimond, în Munţii Căpăţânii, la 25 septembrie, pe raza localităţii Vaideeni, prilej cu care doi cetăţeni austrieci şi un cetăţean român şi-au pierdut viaţa, a stârnit un val de supoziţii. În timp ce Parchetul de pe lângă Tribunalul Vâlcea spune că pentru cetăţenaul român mort în accident nu se ia în calcul un accident de muncă, fiind doar o simplă moarte violentă, Inspectoratul Teritorial de Muncă-Vâlcea prin reprezentantul său spune că prăbuşirea a fost un accident de muncă sadea. Un element de noutate este faptul că la necropsia făcută pilotului austriac Mandfred Laa s-au găsit semnele altor trei perinfarcturi mai vechi, ceea ce ar conduce la ipoteza că avionul s-a prăbuşit din cauza unui atac de cord făcut de pilot. Autoritatea Aeronautică este, deocamdată, la faza analizării în laborator a probelor recoltate, a stabilirii traiectului şi se aşteaptă, din străinătate, date tehnice privind caracteristicile aparatului.
Dosarul privind accidentul aviatic de la Vaideeni se află în prezent la Parchetul de pe lângă Tribunalul Vâlcea, procurorul anchetator Alexandru Ionescu, ne-a spus: “La Vaideeni nu a fost un accident de muncă, ci doar o simplă moarte violentă. Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă sunt cei care trebuie să stabilească dacă exista sau nu raport de muncă între victima română şi accidentul aviatic. Românul Cristian Petcu nu avea nicio calitate în acel avion. În aparat trebuiau să fie pilotul, operatorul şi delegatul armatei din partea română, singurul care are voie să sigileze şi să desigileze caseta cu informaţiile care se culegeau din teren. Reprezentantului armatei i s-a făcut rău cu o zi înainte şi de aceea nu s-a putut urca în avion”, a spus procurorul. Acelaşi punct de vedere îl are şi reprezentantul firmei slătinene “Primul Meridian”, Cristian Glonţ, crare susţine că angajatul său nu avea ce căuta în avion, el fiind trimis să ducă doar banii pentru cheltuielile operatorului şi pilotului.
„Petcu nu s-a urcat de capul lui în avion”
Inspectoratul Teritorial de Muncă-Vâlcea, pin vocea inspectorului şef Ion Nicolaescu are însă o altă părere: „Din datele pe care le avem până în prezent, la Vaideeni, din punctul nostru de vedere, a avut loc un accident de muncă. Petcu Cristian nu s-a urcat de capul lui în avion, soţia patronului chiar a fost acolo în acel moment. Se pare că românul a zburat chiar şi cu o zi în urmă de data producerii evenimentului. Zborul era unul legal şi chiar dacă nu aveau autorizaţie de zbor pentru România, au cumpărat de la Aerogetica Târgovişte şi totul este în regulă. Altminteri nici nu-i dădeau voie să decoleze de pe Aeroportul din Craiova. Stabilirea cauzelor prăbuşirii revine Autorităţii Aeronautice Civile din România, dar şi firma la care era asigurat aparatul este interesată din ce cauză s-a prăbuşit Daimond-ul austriac.
Leziuni mai vechi pe miocardul pilotului austriac
Necropsia care s-a făcut celor trei victime a scos la iveală un alt adevăr. Medicul legist Florian Ghiţă, de la Serviciul de Medicină Lagală-Vâlcea, cel care a efectuat necropsia, ne-a spus: “Este adevărat că la necropsia trupului pilotului austriac, mort la Vaideeni, i-am găsit semne ale leziunilor de miocard, mai vechi. Este posibil să fi avut un atac de cord”, a spus legistul. Mai mult decât atât, s-ar părea că pilotul Manfred Laa (54 ani) a simţit că i se face rău şi a avut timp să golească cherosenul din rezervoare înainte de a se prăbuşi, evitând astfel explozia aparatului la impactul cu copacii şi solul. Părţi din inima pilotului, dar şi alte analize complexe au fost trimise la INML Bucureşti, urmând să vină un rezultat oficial din acest punct de vedere. Chetuielile necropsiei străinilor, care constă în jur de 2.000 lei/persoană nu au fost achitate, deocamdată, de consulatul Austriei. Ba mai mult, pentru ridicarea turpurilor, firma de pompe funebre care a venit din Bucureşti şi a luat sicriile cu cei doi reprezentanţi austrieci, nu avea niciun delegat, doar şoferul, care a dat din umeri că nu ştie nimic despre plata ce ar fi trebuit efectuată.
Ipoteza infarctului va fi luată în calcul şi de AACR
Cât priveşte stadiul cercetărilor derulate de AACR, Nicolae Stoica, din Direcţia de Investigaţii în Transportul Aerian, ne-a spus: “Încă nu avem o concluzie finală, analizăm toate datele, suntem la faza în care acestea sunt prelucrate în laborator. Mai aşteptăm din străinătate şi ceva date tehnice ale avionului, abia apoi urmează să stabilim traiectoria avionului şi doar într-un final vom lua în calcul ipoteza unui infarct de miocard”.
Dorel ├×ÎRCOMNICU
Web Design by DowMedia