Instituţia cu cel mai politizat management
La RAJDP, directorii rămân, muncitorii sunt daţi afară!
De multe luni de zile, problema Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri Vâlcea se află pe ordinea de zi a Consiliului Judeţean Vâlcea. Aflată permanent într-o stare financiară precară, dar cu o structură de conducere aglomerată şi superpolitizată, RAJDP a devenit încet-încet oaia neagră din portofoliul de societăţi al Consiliului Judeţean. Recent, conducerea regiei, în acordul cu sindicatul, a hotărât că una dintre măsurile care ar putea reduce cheltuielile o reprezintă disponibilizarea de personal. În acest sens, a fost alcătuită o listă cu 53 de salariaţi (adică 10% din personalul unităţii), care vor fi disponibilizaţi. Pentru că acest lucru putea fi realizat doar după consultarea consilierilor judeţeni („patronii” unităţii), în cadrul unei recente şedinţe extraordinare a CJ, aceştia din urmă au admis, nu fără numeroase discuţii, măsura propusă de conducerea regiei.
PROIECT APROBAT. Consilierii judeţeni au aprobat proiectul de hotărâre privind aprobarea planului de restructurare şi reorganizare a Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri Vâlcea, precum şi a organigramei şi statului de funcţii ale acesteia. Mai exact, consilierii au fost de acord, cu 19 voturi pentru, cu disponibilizarea a 30 de salariaţi, pentru diminuarea cu 5% a costurilor societăţii. După îndelungi parlamentări, consilierii au fost de acord ca această disponibilizare să reprezinte o primă etapă în procesul de transformare în societate comercială a RAJDP.
Salariaţii disponibilizaţi vor primi plăţi compensatorii, egale cu salariul net încasat la începutul acestui an. „Trebuie făcute demersurile necesare la Ministerul Muncii. Fac apel public la parlamentarii vâlceni pentru susţinerea materialelor la minister şi guvern”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean, Dumitru Buşe. Acesta nu s-a sfiit să atragă atenţia conducerii regiei asupra situaţiei grele în care se află societatea. „La anul, doar dacă nu va vrea regia nu va face un portofoliu foarte mare de contracte. Îmi voi schimba atitudinea faţă de regie. Voi fi foarte exigent: cine va face treabă, bine; cine nu, nu”, a mai spus Buşe. La vot, 10 consilieri judeţeni au fost de acord, 5 au fost împotrivă şi 4 s-au abţinut.
SUCCES SAU DECES. Anul 2007 ar putea însemna revitalizarea sau decesul RAJDP. Integrarea în Uniunea Europeană, numărul mare de lucrări pe care le vor implica proiectele cu finanţare comunitară vor fi tot atâtea premise pentru creşterea cifrei de afaceri a unităţii. Pe de altă parte, parcul de utilaje îmbătrânit al unităţii dar şi concurenţa firmelor de construcţii private vor fi adevărate pietre de încercare pentru managerii regiei. Una peste alta, 2007 este anul în care regia poate lucra la maxim de capacitate. Nu mai puţin de 76 kilometri de drumuri judeţene aşteaptă să fie reabilitaţi, pentru 10 milioane de euro, 36 kilometri de drumuri comunale şi alte câteva zeci de drumuri forestiere vor fi scoşi la licitaţie. La acestea de adaugă nenumărate poduri şi podeţe. Doar dacă nu se va vrea, regia nu va face un portofoliu foarte mare de lucrări.
MANĂ CEREASCĂ. În acest moment, RAJDP înregistrează o pierdere de circa 13 miliarde lei. Obiectivele impuse de mama mare numită Consiliul Judeţean sunt două mari şi late: realizarea unei cifre de afaceri rezonabile şi un an 2006 profitabil. Salvarea pentru acest sfârşit de an a venit o dată cu vizita premierului Tăriceanu în judeţul Vâlcea. Acesta a promis şi a şi realizat alocarea banilor necesari reabilitării drumului dintre Muereasca şi Frăsinei. Lucrarea a fost încredinţată direct RAJDP, în scopul de a mai salva ceva din situaţia acesteia.
CERCURI DE INTERESE. Una dintre cele mai delicate chestiuni privitoare la RAJDP o reprezintă oportunitatea transformării unităţii în societate comercială. Aşa cum era de aşteptat, preşedintele Consiliului Judeţean, conservatorul Dumitru Buşe a militat întotdeauna pentru această transformare, avându-i alături şi pe majoritatea consilierilor liberali şi democraţi. De cealaltă parte, consilierii pesedişti, în frunte cu vicepreşedintele CJ, Ion Cîlea, s-au împotrivit şi au reuşit în bună măsură, până în acest moment, să stopeze transformarea regiei în societate comercială. Singurul consilier PSD care a făcut excepţie a fost Ştefan Prală. Acesta a cerut chiar privatizarea grabnică a regiei, pentru eficientizarea acesteia. Unii dintre consilierii PSD, printre care şi liderul CNSLR Frăţia, Constantin Pârvu, au atras atenţia că în jurul RAJDP se învârt personaje influente din lumea afacerilor, care doresc cu orice preţ să pună mâna pe patrimoniul regiei.
DECLARAŢII INTERTEXT
Cristi Buican, consilier judeţean PNL: „Acum două luni, colegii noştri se împotriveau transformării regiei în societate comercială. Acum aud că regia e în colaps. Consider că sunt dezinformat. Nu sunt de acord cu acest proiect de hotărâre şi voi vota în consecinţă”.
Otto Cremarenco, director general RAJDP: „Dacă oamenii rămân sau nu în unitate sau dacă pleacă, tot aia e. Primesc continuu telefoane de la oameni care vor să primească plăţi compensatorii”.
Ion Cîlea, vicepreşedinte Consiliul Judeţean: „Regia nu este în colaps. Problema e că se lucrează cu utilaje expirate fizic şi moral, cu consum foarte mare de carburanţi”.
• Octavian HERŢA
Web Design by DowMedia