Vâlcenii nu trebuie să tremure de frig!
CET are nevoie de cărbune mult şi transport ieftin
Râmnicenii sunt dependenţi de CET Govora. Această societate şi-a creat un renume pe plan naţional fiind un mare producător de energie. De energie care ne-a ajutat să avem căldură iarna în locuinţe şi apă caldă la discreţie. Fără întreruperi, fără porţie şi la un preţ convenabil. Cel mai mic din ţară. Pentru a produce căldura e nevoie însă de cărbuni. Normal şi logic este să te aprovizionezi din cel mai apropiat bazin. Adică de la Berbeşti. Ani buni aprovizionarea s-a făcut pe calea ferată. Acum doi ani, în urma unor alunecări de teren, calea ferată a intrat în reparaţii pe acest tronson. CET a trebuit să înceapă o aprovizionare pe cale rutieră. În prezent aprovizionarea se face şi pe calea ferată dar numărul trenurilor care circulă este limitat. Aşa că „grosul” cărbunelui este adus tot pe cale rutieră.
O şedinţă cu „ cântec”
În 31 octombrie a avut loc o şedinţă a Consiliului Judeţean Vâlcea. O atenţie deosebită i s-a acordat punctului 12 ce făcea referire la o informare privind stadiul pregătirilor pentru iarnă. S-a adus în discuţie problema aprovizionării cu cărbune a societăţii comerciale CET Govora. Având la bază unele sesizări din partea locuitorilor de pe traseul parcurs de autovehiculele de transport cărbune de la Berbeşti la CET Govora, ATOP a efectuat o analiză la faţa locului pentru verificarea celor spuse. De asemenea, o comisie - formată din reprezentanţi ai Autorităţii Rutiere, Registrului Auto Român, Poliţiei Rutiere, Drumurile Naţionale – s-a deplasat la faţa locului pentru a constata presupusele efecte produse din cauza transportului de cărbune. Consilierul judeţean, Iuliana Moise, a declarat în plenul şedinţei că inconvenientele au fost remediate, aceasta făcând referire la viteza de deplasare a autovehiculelor, la distanţa ce trebuia respectata între acestea etc. Şi-au prezentat punctul de vedere mai mulţi consilieri judeţeni, a intervenit şi vicele Ion Calea, care a ţinut să precizeze că fisurile caselor şi ale carosabilului nu pot fi puse doar pe seama transportatorului de cărbune, afirmând că pe aceeaşi rută circulă şi vehicule de tonaj, care transportă piatra, care, cantitativ, este mult mai grea în comparaţie cu cărbunele. Vicepreşedintele Ion Câlea a întărit ideea că CET Govora este o societate în subordinea Consiliului Judeţean Vâlcea, care trebuie să aibă asigurat necesarul de materie primă, pentru a produce şi furniza agent termic şi apă caldă unităţilor de pe platforma chimică şi populaţiei Râmnicului. Precizăm că aprovizionarea pe cale rutieră se face pe un drum naţional. Pe un drum pe care nu se poate limita traficul şi pe care oricum trec camioane de tonaj mare care tranzitează judeţul. Transportul pe cale rutieră este mult mai convenabil ca preţ pentru CET Govora decât cel pe calea ferată. CET-ul are un management foarte bun şi o conducere interesată să furnizeze energie la preţ cât mai mic. Cărbunele trebuie achiziţionat ieftin iar preţul transportului să fie cât mai mic. Aprovizionarea de la Berbeşti este convenabilă din mai multe puncte de vedere pentru vâlceni. Banii pentru cărbune intră în conturile unei societăţi vâlcene, care asigură locuri de muncă pentru localnici şi care plăteşte taxe şi impozite în Vâlcea. Transportatorii rutieri sunt serioşi, sunt din Vâlcea, adică alte taxe şi impozite plătite la noi în judeţ şi alte locuri de muncă pentru localnici. Problema este că mai mulţi mahări din România au devenit posesori de vagoane de marfă. Ei încearcă să scoată bani din închirierea acestora. Şi ar avea interesul ca CET să care cărbune, eventual din bazine carbonifere cât mai îndepărtate sau din import pentru a face acest lucru pe cale ferată, eventual în portul din Constanţa. Aşa ei ar câştiga bani buni. Numai că CET ar avea costuri ridicate iar noi am plăti sume mult mai mari pentru gigacalorie chiar dacă s-ar acorda subvenţii guvernamentale sau de pe plan local.
Transportul rutier este cel mai eficient
Revenind la şedinţa Consiliului Judeţean în final toată lumea a înţeles că CET Govora trebuie să se aprovizioneze cu cărbune de la Miniera Berbeşti, în condiţiile în care necesarul de cărbune pentru perioada de iarnă, care este de 450.000 de tone, nu este asigurat în prezent stocul actual fiind de doar 250.000 de tone. Ne vom interesa în perioada următoare de ce vicepreşedintele Nicolae Pătru, liderul PRM Vâlcea şi consilierul Dumitru Persu, preşedintele ATOP, se împotrivesc intereselor râmnicenilor şi dacă cumva este vorba de lipsă de diplomaţie, prostie, ramolire sau interes personal atunci când se folosesc de diverse metode pentru a acredita ideea că transportarea pe cale rutieră a cărbunelui face rău populaţiei, drumului, localnicilor din zonă etc. Vom afla până la urmă adevărul.
Traian Guminski
Web Design by DowMedia