Vâlceanul Ion Bușcă, regele cimentului din Vâlcea – afaceri de zeci de milioane de euro, conexiuni politice și un imperiu construit în tăcere

joi, 19 iunie 2025

Vâlceanul Ion Bușcă, „regele cimentului”: afaceristul care a construit un imperiu de zeci de milioane, sub radarul opiniei publice

Într-o Românie a baronilor locali și a afacerilor cu statul, puțini se pot mândri cu discreția și eficiența cu care vâlceanul Ion Bușcă și-a clădit imperiul. La 31 de ani de la înființarea firmei AUTORO SRL, omul de afaceri din Racovița (Budești), județul Vâlcea, controlează una dintre cele mai prospere companii din domeniul construcțiilor și materialelor de construcții din sudul țării, cu o cifră de afaceri care a depășit în 2024 valoarea de 161 milioane de lei și un profit net de aproape 27 milioane de lei. Cu doar 23 de angajați și zero datorii la ANAF, AUTORO pare mai degrabă un laborator financiar de elită decât o firmă de provincie.

O firmă mică cu bani mari

AUTORO SRL are toate semnele unei afaceri consolidate: vechime de peste trei decenii, rating de insolvență în clasa B cu o probabilitate de insolvență de doar 0,08%, un scor de evaluare de 9,3, și o capacitate de plată uriașă – aproape 6 milioane de lei. Capitalul social rămâne modest – 102.700 RON, dar performanțele economice sunt colosale raportat la dimensiunea aparentă a companiei.

De altfel, cifra de afaceri din 2024 a crescut cu 15% față de anul precedent, în timp ce profitul net a urcat cu 4%. Cu câteva zeci de dosare în instanță, majoritatea fiind litigii comerciale sau contestații administrative, afacerea pare, la suprafață, una curată.

Ion Bușcă – omul din umbră

Ion Bușcă este asociat unic și administrator al AUTORO SRL. Numele său nu apare în spațiul public și nu este implicat în viața politică sau în scandaluri de presă, însă prezența sa economică este uriașă în județul Vâlcea. Adresa firmei este în satul său natal, Racovița, dar afacerile sale se extind până în Râmnicu Vâlcea, Băbeni și în alte localități unde firma deține puncte de lucru, cariere și stații de betoane.

Bușcă mai controlează și alte entități, cum ar fi TRANS-AUTORO SRL și este acționar majoritar în TRUSTUL 3 CONSTRUCȚII SA, tot din Racovița. Prin aceste vehicule, omul de afaceri pare să-și fi consolidat un monopol local în domeniul agregatelor minerale, cimentului și betoanelor, esențiale în orice lucrare de infrastructură sau construcție publică.

Afaceri cu statul – fără oprire

Potrivit platformei de achiziții publice, AUTORO SRL a încheiat aproape 200 de contracte directe cu instituții publice. Clienții constanți: APAVIL SA, Direcția Administrării Domeniului Public, Ministerul Apărării sau primării din județul Vâlcea, printre care Salatrucel sau Racovița. Valoarea acestor contracte se ridică la milioane de lei anual, iar majoritatea au ca obiect nisip, piatră spartă, criblură sau beton – toate produse controlate de Bușcă.

Aceste contracte sunt acordate, de cele mai multe ori, fără licitație, prin achiziții directe, în baza pragurilor legale și a procedurilor simplificate. O practică legală, dar controversată, în condițiile în care piața este dominată de aceleași nume.

Afaceri „grele”

 Activele imobilizate aproape s-au dublat între 2022 și 2024, iar datoriile totale au crescut controlat, rămânând proporționale cu capitalurile proprii.

Datele indică o strategie financiară agresivă și eficientă: Bușcă investește masiv în active și dezvoltare, își ține angajații puțini, dar probabil bine plătiți, și menține o relație, credem, „curată” cu autoritățile fiscale – nicio restanță la ANAF.

TRUSTUL 3 CONSTRUCȚII SA – un colos discret

Firma TRUSTUL 3 CONSTRUCȚII SA (CUI 2619900), înființată în 1992, este unul dintre pilonii financiari ai acestui imperiu. Cu sediul în comuna Racovița, Vâlcea, și puncte de lucru în Tunari (Ilfov) și Râmnicu Vâlcea, compania a înregistrat în 2024 o cifră de afaceri de 48,6 milioane lei, un profit net de peste 2 milioane lei, și un număr mediu de 76 de angajați.

Compania are un risc comercial scăzut și o capacitate de plată de peste 1,7 milioane lei, iar probabilitatea de insolvență este de doar 0,17%, conform celor mai recente date financiare.

La o primă vedere, firma pare solidă și bine gestionată. Însă analiza detaliată a structurii de proprietate și a relațiilor comerciale ridică anumite întrebări.

Legătura cu AUTORO SRL și TRANS-AUTORO SRL

Potrivit datelor oficiale, acționarii principali ai TRUSTUL 3 CONSTRUCȚII SA sunt două firme:

  • TRANS-AUTORO SRL (cu 60% din acțiuni)

  • AUTORO SRL (cu 40% din acțiuni)

Ambele au sediul social la aceeași adresă: Strada G Racovița, Nr. 147, exact ca TRUSTUL 3. Administratorul celor trei entități este Bușcă Mihaela, care este și asociat unic în TRANS-AUTORO SRL.

În mod evident, avem de-a face cu o structură de tip „matrioșka”, unde toate firmele sunt de fapt sub controlul aceleiași persoane sau familii – Ion Bușcă.

Contracte publice și bani din SEAP

TRUSTUL 3 CONSTRUCȚII SA a câștigat zeci de contracte publice prin achiziții directe în ultimii ani. Printre instituțiile care au încheiat contracte se numără:

  • APAVIL SA, cu numeroase achiziții de beton

  • Direcția Administrării Domeniului Public Vâlcea

  • Regia Județeană de Drumuri și Poduri Vâlcea

Valoarea totală a contractelor din 2024–2025 depășește 1 milion de lei doar din achiziții directe. Majoritatea acestor lucrări sunt atribuite fără licitație.

Dosare în instanță și istoricul falimentelor

Chiar dacă firma este oficial într-o stare financiară bună, figurează în 29 de dosare în instanță, multe dintre ele privind proceduri de insolvență sau faliment. De exemplu, în iunie 2024, figura ca și creditor într-un dosar privind insolvența unei societăți comerciale.

Între 2020 și 2023, TRUSTUL 3 a fost implicat în proceduri judiciare repetate privind reorganizarea judiciară și a solicitat diverse strămutări de dosare.

Banca, Fiscul și Fondurile de Garantare – creditori importanți

Din datele din RNPM/AEGRM rezultă că firma a garantat numeroase credite bancare, în principal prin BRD - Groupe Société Générale, dar și cu implicarea Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri. În mod semnificativ, firma nu are datorii restante la ANAF, ceea ce indică o disciplină fiscală calculată – poate prea bună pentru o companie cu atât de multe litigii comerciale.

Ion Bușcă – patronul din umbră

Deși nu figurează oficial ca administrator sau asociat în TRUSTUL 3, Ion Bușcă este creierul și beneficiarul acestei structuri economice. Bușcă Mihaela deține poziția de administrator în firmele-cheie ale grupului, iar toate drumurile duc la Racovița – baza operațiunilor.

În ciuda cifrelor impresionante și a legăturilor cu administrația, Bușcă rămâne o figură nevăzută în spațiul public. Nu apare în presă, nu oferă declarații și nu participă la evenimente publice. Discreția este probabil cea mai importantă strategie de business pentru „regele cimentului” din Vâlcea.

Proiect de 20 de milioane €: Centrală în cogenerare pentru Râmnicu Vâlcea

Cea mai nouă și ambițioasă investiție a lui Ion Bușcă vine prin compania AUTORO SRL. Pe 17 iunie 2025, firma a primit unda verde pentru construirea unei centrale în cogenerare pe gaze naturale în municipiul Râmnicu Vâlcea. Proiectul, evaluat la peste 20 de milioane de euro, este gândit să consolideze încălzirea centralizată din oraș, într-un moment în care CET Govora funcționează cu dificultate.

AUTORO SRL deține aviz tehnic de racordare de la Distribuție Energie Oltenia (DEO) încă din 2023, cu o putere electrică aprobată de 19,55 MW și o putere termică estimată la 16 MW. Conform documentației, centrala va funcționa cu motoare termice pe gaze naturale și gaze regenerabile (inclusiv hidrogen verde), cu o eficiență de înalt nivel și emisii de maximum 250 g CO2eq/kWh. Proiectul vizează funcționarea pentru cel puțin 8.000 de ore/an și va fi amplasat în apropiere de CET Govora.

Inițial, AUTORO a solicitat finanțare nerambursabilă UE din Fondul de Modernizare în valoare de peste 111 milioane lei, dar ulterior și-a retras cererea. Cu toate acestea, Bușcă merge înainte pe cont propriu, semn clar că dispune de lichidități uriașe și planuri de extindere pe piața energiei.

Important de menționat este că AUTORO SRL are licență de furnizor de energie electrică și a încheiat anul 2024 cu venituri de peste 167 milioane lei și profit net de aproape 27 milioane lei.

Foarte interesant este faptul că în timp ce AUTORO SRL primeste licenta de furnizor de energie electrica, administratia publica din Ramnicu Valcea pare ca saboteaza un proiect similar, dar de o anvergura  mult mai mare - 106  milioane euro, fonduri guvernamentale pentru constructia unui CET nou de catre Consiliul Judetean Valcea, care ar furniza energie electrica sistemului energetic national, dar si agent termic populatiei Ramnicu Valcea! Poate ca este o coincidenta, iar autoritatile cu atributii de control vor elucida aceste aspecte! Urmarim subiectul!

Un model de „business local”

Ion Bușcă este genul de personaj care nu are nevoie de PR, presă sau prezență publică. Funcționează din umbră, dar cu eficiență germană. Într-o economie în care multe firme se zbat să supraviețuiască, AUTORO SRL si Trustul 3 Constructii reprezinta dovada că, în România, afacerile cu statul, cimentul și piatra pot transforma un antreprenor anonim într-unul dintre cei mai bogați oameni din țară, fără ca nimeni să observe!

Tiberiu Pîrnău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele stiri

  • PUBLICITATE

  • PARTENERI MEDIA

  • © 2025 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe