Ca urmare a auditului efectuat de Curtea de Conturi asupra situaţiilor financiare raportate de către Primăria Brezoi (condusă de primarul PNL Robert Schell) pentru anul 2023, au fost constatate erori/denaturări cu influenţe semnificative, dar nu generalizate, asupra situaţiilor financiare pe 2023. La nivelul UATO Brezoi a fost ţinută eronat, în alte conturi decât cele prevăzute de actele normative în vigoare, evidenţa unor achiziţii de active necorporale şi active fixe, cu aceste sume fiind majorată valoarea cheltuielilor din contul de rezultat patrimonial, valoarea abaterii financiar contabile fiind de 503.623 lei. Urmare auditării categoriei de operaţiuni „Sume primite de la UE s-a constatat că entitatea a procedat la înregistrarea eronată a drepturilor de creanţă obţinute din fonduri UE, valoarea totală a abaterilor cu influenţă asupra situaţiilor financiare la 31.12.2023 fiind de 12.349.859 lei.
Pentru un număr de cinci active fixe corporale, Primăria Brezoi nu a majorat valoarea de inventar, cu valoarea lucrărilor de investiţii efectuate privind reabilitarea, amenajarea sau modernizarea acestora, cu suma totală de 2.834.740 lei. Nu a fost identificat vreun aspect consemnat în situaţiile financiare care, potrivit raţionamentului echipei de audit, să fie fundamental şi să necesite o evidenţiere distinctă, necesară pentru înţelegerea de către utilizatori a situaţiilor financiare. Nu au fost identificate aspecte cheie care să necesite o atenţie semnificativă din partea noastră în auditarea situaţiilor financiare. S-a constatat neevidenţierea în contul activelor fixe a tuturor obiectivelor de investiţii finalizate, recepţionate, date în folosinţă pentru suma totală de 199.920 lei şi menţinerea nejustificată a acestora în contul de imobilizări corporale în curs de execuţie la data de 31.12.2023.
Urmarea verificării cheltuielilor cu bunuri şi servicii s-a constatat că la nivelul Primăriei Brezoi, au fost înregistrate direct pe cheltuieli, achiziţii care se referă la studii de fezabilitate sau alte activităţi de consultanţă pentru proiecte finanţate din PNRR sau alte surse de finanţare a unor obiective în curs de realizare, valoarea abaterii financiar contabile fiind de 88.000 lei. La nivelul Primăriei Brezoi, nu au fost stabilite, înregistrate, încasate şi urmărite venituri din impozitul pe mijloace de transport auto în perioada 2019-2023, pentru anumite elemente din eşantionul verificat, în sumă totală de 16.836 lei, la care se adaugă accesorii în valoare de 5.185 lei, prin încadrarea eronată în alte grupe a unor autovehicule de transport marfa. Valoarea totală a abaterii pentru eşantionul auditat este de 22.021 lei. Efectuarea de investiţii noi pentru care nu există documentaţia tehnieo-economică, aprobată potrivit legii, de către autoritatea deliberativă, prin hotărâre de consiliu local, precum şi avizele şi autorizaţiile eliberate de către instituţiile cu atribuţii în domeniu. Pentru lucrarea de execuţie infrastructură parcare pe strada Cireşului Brezoi, în valoare de 199.920 lei, s-a constatat înscrierea unui obiectiv nou de investiţii în programul de investiţii publice pe anul 2023, fară a exista o hotărâre de consiliu local de aprobare, în prealabil, a documentaţiilor tehnico-economice, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor asimilate investiţiilor, potrivit dispoziţiilor legale.
Primăria Brezoi nu a procedat întotdeauna la transmiterea în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) a notificărilor cu privire la achiziţiile directe efectuate offline, la termenul trimestrial prevăzut de lege. Ordonatorul terţiar Liceul Gheorghe Surdu Brezoi nu a efectuat înregistrarea corectă a sumelor de restituit Autorităţilor de Management, reprezentând debite aferente proiectului „Implementarea de măsuri integrate în vederea prevenirii abandonului şcolar-POCU” din fonduri UE, valoarea totală a abaterii cu influenţă asupra situaţiilor financiare la 31.12.2023 fiind de 75.194 lei. Conducătorul Primăriei Brezoi a luat măsuri în vederea asigurării cadrului organizatoric necesar implementării sistemului de control intern, în conformitate cu standardele aplicabile. Astfel, au fost definite obiective, au fost identificate resursele necesare pentru asigurarea implementării sistemului de control intern, a fost îmbunătăţit sistemul informaţional, au fost elaborate proceduri operaţionale care să reglementeze majoritatea activităţilor derulate de entitate. Au fost identificate erori/nereguli nesemnificative, cauzate de faptul că entitatea a asigurat parţial funcţionalitatea sistemului de control intern managerial. Responsabilitatea echipei de audit este de a efectua auditul financiar în conformitate cu Standardele Internaţionale ale Instituţiilor Supreme de Audit (ISSAI). Aceste standarde impun respectarea de către auditorii publici externi a cerinţelor de natură etică şi profesională. Ca parte a unui audit care se bazează pe ISSAI, Curtea de Conturi a exercitat raţionamentul profesional şi a menţinut scepticismul profesional pe tot parcursul auditului.
(Nicu Trandafir)
Web Design by DowMedia