|miercuri, iulie 6, 2022
  • Follow Us!

Procesele de obtinere a unei certificari ISO intr-o firma 

certificate-iso-700x490

 

Ca si definitie, ISO este prescurtare pentru Organizatia Internationala pentru Standardizare sau International Organization for Standardization in Engleza. Aceasta este o organizatie ce a fost infiintata in Elvetia in anul 1947 cu scopul de a dezvolta standarde internationale cu caracter universal, adica care se aplica la fel, pentru calitate, aplicabile intr-o multitudine de domenii.

Exista in acest moment mai multe serii de certificari ISO, asa cum mai sunt numite aceste standarde, sau chiar certificate, o data ce sunt eliberate pentru o firma, iar in fiecare serie exisata anumite standarde care ies in evidenta, precum standardul 9001 din serie 9000:2015. Acesta prezinta diverse reglementari si reguli in ceea ce priveste standardele pentru sistemele de management ale unei companii. Este atat de comun si de cunoscut mai ales datorita faptului ca acesta stee potrivit pentru marea majoritate a compoaniilor si institutiilor, din orice domeniu de activitate, unde se realizeaza produse si/sau servicii.

Obtinerea unui standard 9001 nu este atat de usoara dar nici foarte dificila daca sunt respectate toate conditiile impuse de catre aceasta. In aceste sens, daca ar fi sa luam ca exemplu o companie veche, care doreste sa il obtina, este nevoie de schimbari majore atat in personal cat si in sistemele de productie. O data ce aceste schimbari au fost realizate, se poate trece la inaintarea unei cereri de certificare ISO. Insa cine poate oferi astfel de standarde? Cu siguranta v-ati gandi ca Asociatia Internationala mai sus mentionata iar acest lucru ar fi adevarat. Cu toate acestea, ar fi dificil pentru o singura organizatie sa elibereze in mod constat atat de multee certificari si astfel, exista si alte institutii acreditate de asociatie de la care firmele pot obtine anumite certificari.

De la o agentie la alta, dintre cele ce pot elibera certificari, unele nu elibereaza decat o singura serie in timp ce altle elibereaza mai multe, chiar pe toate existente, fiind vorba in acest caz despre cele mari, cu acoperire nationala si pentru firmele de la noi din tara dar si pentru cele din alte tari. Si totodata, si calitatea serviciilor lor difera. Dupa cum am spus, cerintele unei certificari nu se schimba insa o firma le poate elibera mai greu sau mai rapid, la un pret mai mic sau mai mare, printre alte detalii, caz in care trebuie sa alegem cele mai bune variante. Nu este neaparat nevoie sa cautam o firma care sa se afle in orasul sau judetul nostru ci oriunde in tara, toate avand autoritatea de a oferi ceritificari oricarei firme.

O agentie buna nu numai ca ne va oferi certificarea dorita intr-un timp cat mai scurt si la un pret accesibil dar va incerca sa realizeze toti pasii necesari cu o implicare minima din partea noastra astfel incat noi sa ne putem concentra pe alte aspecte, ale afacerii.

Principalul motiv pentru care multe companii vizeaza obtinerea standardului ISO 9001 este posibilitatea de a fi eligibil la a participa la licitatii publice, realizate de cele mai multe ori de institutii ale statului pentru domenii precum cel de constructii, domenii ale ingineriei, stiintifice si tot asa. Cei ce nu detin un standard cerut de viitorii clienti nu pot avea uneori sansa nici macar sa fie luati in considerare, pentru ca exista si in acel caz mai multe aspecte prin care o firma este aleasa, standardul ISO fiind in mare parte un bilet de intrare dar care de asemenea va conta si dupa aceea.

Mai detaliat, un certificat ISO 9001 va pune la dispozitie un plan ce este orientat pe procese pentru a documenta si a revizui structura, responsabilitatile si procesele de care estemevoiepentru a atinge un management eficient in cadrul oricarei organizatii. Acest standard de calitate include informatii despre subiecte precum:

  • cerinte pentru un sistem de management al calitatii, inclusiv informatii privind documentarea, planificarea si interactiunea proceselor;
  • responsabilitatile managementului;
  • managementul de resurse, inclusiv resurse umane si mediul de lucru al unei organizatii; realizarea unui produs, inclusiv pasii de la design la produs finit;
  • masurarea, analiza si imbunatatirea sistemului de management al calitatii prin activitati precum audituri interne si actiuni de corectare si preventie.

In afara de exemplele de domenii mai sus metionate beneficiile sunt multiple si in cazul celorlalte domenii in care acesta poate fi obtinut. Mai mult, folosirea acestui standard ISO 9001 ajuta companiile sa asigure o calitate constanta a produselor si seviciilor pe care le ofera. Asa cum am stabilit, o data cu obtinerea certificarii, toate sistemele de productie, tehnicile si pregatirea angajatilor se imbunatatesc in mod vizibil, constant si astfel si calitatea produselor si serviciilor va fi una mult mai buna.

In vederea obtinetrii unui standard 9001, o companie trebuie sa demonstreze, printre altele, ca urmeaza cu atentie indicatiile cerute de standard, indeplineste propriile indicatii, stabilite in cadrul companiei, indeplineste cerintele clientilor, partenerilor si ale pietei si nu in ultimul rand, ca mentine documentatia, cea mai buna metoda prin care poate demonstra calitatea oferita.

Beneficiile aduse de o certificare ISO 9001 precum si de altele, din alte serii, pot fi observate in cel mai scurt timp de la obtinerea acesteia dar mai ales pe termen lung, pe masura ce compania se va putea promova intr-un mod si mai rapid si mai eficient si va deveni nu doar mai cunoscuta dar si mai apreciata de catre clienti si alte persoane, avand in acest fel si un avantaj in fata concurentei, pe multe piete si in multe domenii existand adevarate competitii intre unele companii.

Leave a Response