|sâmbătă, iunie 25, 2022
  • Follow Us!

Autostrada Sibiu-Pitești: Contestație pe secțiunea 3 Cornetu-Tigveni, care străbate județul Vâlcea 

autostrada-sibiu-pitesti-2

 

 

Cea mai scumpă licitație lansată vreodată în România ar putea să fie suspendată, după ce unul din constructorii înscriși la licitație a formulat „o contestație foarte dură”, avertizează Asociația Pro Infrastructura, care trece în revistă câteva din problemele invocate. „Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Pitești mai devreme de 10 ani”, spune Pro Infrastructura. „WeBuild (fosta Astaldi), contestație foarte dură pe A1 Sibiu-Pitești Secțiunea 3. Asocierea WeBuild-Tancrad a depus la CNSC o contestație de 141 de pagini prin care critică vehement documentația tehnică pusă la dispoziție de CNAIR și cere suspendarea licitației și măsuri de remediere. Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Pitești mai devreme de 10 ani”, susține Asociația. „Ce reclamă constructorii? Profesionalismul comisiei de evaluare care dă răspunsuri la cererile de clarificări în bătaie de joc, pline de truisme și contradicții care mai mult creează confuzie în loc să lămurească problema”, spune ONG-ul. Foraje care nu se potrivesc în teren, studiu geotehnic lipsă, un viitor tunel la 200 de metri adâncime examinat doar prin două foraje la 18 metri adâncime. Potrivit API, contestația făcută de Astaldi mai vizează și o serie de probleme flagrante cu documentația scoasă de CNAIR la licitație. Un astfel de exemplu ar fi „un foraj cu coordonatele unui lac aflat la 30 km distanță față de traseu”. „Ori că un studiu geotehnic are doar coperta! Sau că la Tunelul Poiana, lung de 1,7 km, studiul de fezabilitate din 2008 are doar două foraje, în capete, la o adâncime de 18 metri când autostrada străbate muntele la sub 100 metri, iar normativul cere 9 foraje, minim”, susține Pro Infrastructura. „Ne-ar trebui câteva pagini doar să spicuim cele mai aberante răspunsuri date de CNAIR și cele mai grave abateri de la normative și lipsuri ale studiilor de teren pe care antreprenorii sunt nevoiți să își fundamenteze o ofertă solidă care să fie și pusă în operă, în realitate, nu doar pe hârtie”, spune asociația. „Rezultatul final? Constructorii serioși ridică prețurile ca să își acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei sau pur și simplu renunță, afectând serios concurența sănătoasă, așa cum s-a întâmplat pe lotul vecin, A1 Sibiu-Pitești Secțiunea 2, unde doar turcii de la Mapa-Cengiz au depus o ofertă finală, ceilalți 5 antreprenori pre-calificați fiind alungați de lacunele documentației și riscurile tehnice și financiare. Iar cine câștigă contractul, într-un final, își asumă aceste riscuri și de multe ori apar situații neprevăzute în teren care blochează execuția sau chiar duc la reziliere și amână inaugurarea cu ani întregi, adunând costuri suplimentare și celebrele claim-uri (revendicări) de sute de milioane de euro”, mai subliniază API. Botezată drept cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România – până la circa 1,2 miliarde de euro pentru proiectarea și construcția a 37,4 km pe autostrada A1 Sibiu – Pitești (Lotul 3 Tigveni – Cornetu) – procedura de achiziție publică a fost lansată de CNAIR în septembrie 2020. Reamintim că studiul de fezabilitate pentru sectorul 2 nu a fost revizuit complet, precum la sectoarele 1 și 5 din capăt, în schimb după rezilierea contractului pentru studiu CNAIR a făcut demersuri să completeze documentația pe cont propriu. Documentația de slabă calitate a fost una dintre criticile puternice pentru acest proiect, în special studiul geotehnic foarte sumar.

Leave a Response