|sâmbătă, iunie 19, 2021
  • Follow Us!

Deputații Daniela Oteșanu și Eugen Neață, demers comun în Parlament pentru ca autoritățile locale să decidă în privința şcolilor abandonate 

psd-valcea

 

Deputații PSD Daniela Oteșanu și Eugen Neață au depus la Parlament o propunere legislativă pentru completarea art. 112 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. În expunerea de motive se arată următoarele: „În România, în prezent, există sute de şcoli abandonate. Multe dintre imobilele acestor foste unităţi de învăţământ, în care nu se mai desfaşoară activitate didactică sau orice altă activitate educaţională de mulţi ani, reprezentând un factor de risc în comunităţile locale. Pentru eficientizarea, raţionalizarea şi economia în cheltuirea banului public, consiliile locale nu investesc sume considerabile în consolidarea clădirilor respective, alegând să aloce finanţarea către alte categorii de cheltuieli mai urgente, în conformitate cu nevoile actuale ale comunităţii locale. Aşadar, pe termen lung, aceste imobile ajung în paragină, reprezentând un risc de siguranţă pentru cetăţeni.

Problema este foarte des întâlnită în zonele rurale unde s-a produs fenomenul depopulării, iar şcolile au fost scoase din uz şi arondate altor unităţi de învăţământ din zonă din cauza lipsei de elevi şi personal didactic. De obicei, în sate şi comune, aceste imobile sunt poziţionate în centrul localităţilor, fiind chiar construite perete în perete cu căminele culturale, unde se desfaşoară activităţi culturale importante.

Conform art.112 al Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, schimbarea destinaţiei bazei materiale a instituţiilor şi unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat se poate face de către autorităţile administraţiei publice locale numai cu avizul conform al Ministerului Educaţiei, în baza procedurii specifice prezentate în Ordinul Ministerului Educaţiei nr. 5819 din noiembrie 2016. De foarte multe ori, solicitările consiliilor locale şi ale primăriilor primesc avize negative pentru propunerea lor de schimbare a destinaţiei, pe un fond neclar. Astfel, nu au posibilitatea să investească în imobilele unităţilor şcolare scoase din uz, în vederea transformării spaţiilor respective pentru alte acţiuni şi destinaţii necesare comunităţii, precum cămine de bătrâni sau alte activităţi sociale.

Aleşii locali, primarii şi consilierii locali, cunosc cel mai bine nevoile cetăţenilor la de la nivelul unei unităţi administrativ teritoriale, acţiunile pe care le desfaşoară fiind spre binele comunităţilor şi al viitorului acestora. Cu acest argument, propunem introducerea unui nou alineat în Lege, care să vină în sprijinul primăriilor şi consiliilor locale din toată ţara, eficientizând astfel procesul de tranziţie verde şi modernizare al comunităţilor locale, sub considerentul că aceste spaţii pot fi renovate şi reamenajate inclusiv cu fondurile pe care România le are la dispoziţie pentru un timp limitat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

Propunem, prin prezenta motivare şi proiectul de lege aferent, completarea Legii educaţiei naţionale, astfel încât, după 3 ani calendaristici de la închiderea unei şcoli, perioadă în care nu s-a desfăşurat niciun fel de activitate educaţională. destinaţia respectivei instituţii/unităţi de învăţământ presuniversitar de stat se poate schimba fară avizul conform al Ministerului Educaţiei, în baza unei hotărâri de consiliu local din unitatea administrativ teritorială în cauză. Totodată, prezentul proiect legislativ stipulează că, în cazul în care există din nou elevi pentru reluarea activităţii educaţionale, existând solicitări în acest sens, acelaşi consiliul local este obligat să reamenajeze şi să readucă imobilul la standardele necesare desfăşurării activităţii educaţionale, sau să asigure un alt spaţiu în acest sens, conform legislaţiei specifice şi criteriilor administrative care reglementează aceste aspecte”.

 

Leave a Response