|sâmbătă, noiembrie 28, 2020
  • Follow Us!

Un consorțiu româno-italian va actualiza studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti, cu trecere prin Vâlcea 

sibiu-pitesti-iptana

Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL a fost desemnata castigatoare de catre Compania Nationala de Autostrazi in licitatia publica pentru revizuirea si actualizarea Studiului de Fezabilitate a autostrazii A1 Sibiu – Pitesti. Valoarea ofertei castigatoare ajunge la circa 6,5 milioane de euro, iar primele rezultate pentru loturile de la capatele autostrazii vor fi gata in cinci luni de la semnarea contractului, urmand ca in alte 12 luni sa fie gata tot Studiul. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale anunță că în data de 11.02.2015 a fost desemnat câștigătorul licitației pentru contractul „Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Pitești”, acesta fiind Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. Valoarea ofertei câștigătoare este de 29.075.308,91 lei fără TVA, reprezentând aproximativ 6.530.000 euro fără TVA. De precizat ca licitatia a fost lansata cu o valoare estimativa de aproape 43,5 milioane de lei, adica 9,77 milioane de euro, ceea ce inseamna ca valoarea castigatoare a reprezentat 66,5% din ce au estimat autoritatile de la drumuri. În perioada urmatoare, insa, celelalte firme care au participat la licitatie pot depune contestatii. Abia dupa rezolvarea tuturor contestatiilor se va putea trece la semnarea contractului efectiv.

Ce prevede revizuirea SF-ului şi cât va dura

Studiul de fezabilitate ce urmează a fi întocmit va lega actuala variantă de ocolire a Municipiului Sibiu cu actuala variantă de ocolire a Municipiului Pitești. Lungimea proiectului este de aproximativ 120 km. Practic, autostrada Sibiu – Pitesti este singura bucata lipsa din mult-cunoscutul Coridor pan-european IV, cel care ar urma sa lege Aradul si granita de vest cu Bucurestiul si orasul-port Constanta. Toate celealte loturi de pe traseu fie au fost finalizate, fie sunt in lucru in prezent.

Potrivit CNADNR, durata contractului este de 17 luni, iar principalele activități ce urmează a fi realizate în cadrul Studiului de Fezabilitate sunt: studiul de trafic; studiul privind alternative de traseu; investigații de teren (studii hidrologice; geotehnice; topografice; arheologice; pedologice); activități de proiectare (drum, noduri rutiere; poduri; pasaje; viaducte; consolidări; tuneluri; siguranța circulației, utilități); evaluarea impactului asupra mediului; analiza cost-beneficiu și modelul financiar; pregătirea documentației de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrări.

Contractul este împărțit în 5 secțiuni conform Caietului de Sarcini, mai aminteste Compania de Autostrazi. Pentru Secțiunea Sibiu – Boita (Lotul 1) și Curtea de Argeș – Pitești (Lotul 5), Studiul de Fezabilitate trebuie realizat în maximum 5 luni. Pentru celelalte Secțiuni, Studiul de Fezabilitate trebuie realizat în maximum 12 luni. Restul de 5 luni reprezinta o perioada de asistenta pentru beneficiar.

În 2012, guvernul Ponta a anulat licitaţia pentru actualizarea sa

În martie 2012 Compania Nationala de Autostrazi, in subordinea Ministerului Transporturilor condus atunci de Alexandru Nazare, ministru in guvernul Ungureanu, a lansat licitatia pentru actualizarea studiului de fezabilitate din 2008 pe autostrada Sibiu – Pitesti. Costul contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate: 61,39 milioane de lei, adica 14 milioane de euro – valoare maxima estimata de CNADNR. Daca toate procedurile s-ar fi respectat, la finele anului 2013 noul SF ar fi trebuit sa fie gata si licitatia pentru lucrarile la Sibiu – Pitesti ar fi putut fi lansata chiar din 2014, urmand ca lucrarile sa inceapa chiar din primele luni din 2015. Cu toate acestea, la cateva luni dupa instalarea primului Guvern Ponta, licitatia in cauza a fost anulata. Multa vreme motivul a ramas incert, iar ulterior motivele invocate de ministrul Sova – cel care a preluat mult timp fraiele infrastructurii in Romania – fie erau contrazise de realitate, fie ofereau informatii care, chiar daca partial adevarate, nu ar fi justificat reluarea a licitatiei cu o intarziere de nu mai putin de 18 luni.

Costul estimat în ultima variantă a MasterPlanului pe Transport: Sibiu – Piteşti, 1,7 miliarde de euro

În varianta finala a MasterPlanului general de Transport, prezentat de ministrul Ioan Rus pe 10 februarie, Sibiu – Pitesti se va face direct ca autostrada, desi in varianta initiala a documentului strategic ruta era inclusa ca proiect de drum expres. Tot potrivit MPGT-ului 2.0, valoarea proiectului de autostrada Sibiu – Pitesti a fost recalculata in jos, dupa ce initial varianta de constructie direct ca autostrada era estimata la un cost de circa 2,3 mld. euro. Noul cost de circa 1,7 miliarde de euro este mult mai aproape de ce se poate obtine in realitate, calculand pe baza standardelor de cost adoptate inca din 2010 de catre Ministerul Transporturilor.

Leave a Response