|joi, septembrie 24, 2020
  • Follow Us!

OMV, Rompetrol, Lukoil, MOL, Agip şi ceilalţi jecmănesc populaţia! 

OMV, Rompetrol, Lukoil, MOL, Agip şi ceilalţi jecmănesc populaţia!

Companiile petroliere măresc preţurile la benzină nejustificat

România ocupă locul doi între toate cele 27 de stat membre ale UE când vine vorba de scumpirea benzinei în cei doi ani de criză, prima clasată fiind Grecia. Astfel, potrivit statisticilor europene, în perioada 12.01.2009 – 20.12.2010, litrul de benzină în România s-a scumpit în euro cu peste 71%.

Practic, modul în care a evoluat preţul la benzină nu a avut nicio legătură cu cererea de produse petroliere care în perioada analizată a înregistrat o scădere de 6% în 2009, continuată cu un recul de 10% în 2010.

Astfel, în loc ca litrul de benzină se se ieftinească în contextul unei cereri mai mici, acesta s-a scumpit contrazicând noţiunile de bază ale economiei.

Potrivit preţurilor de referinţă afişate de Petrom, cel mai mare jucător din sectorul petrolier, pe 1 ianuarie 2009 un litru de benzină costa 2,87 de lei. Pe 22 decembrie 2010, acelaşi litru de benzină costa 4,79 de lei. Creşterile de preţ nu au fost aplicate însă numai de Petrom, în această horă a scumpirilor intrând toate companiile petroliere din piaţă cum ar fi Rompetrol, Lukoil, MOL sau Agip.

Practic, dacă la începutul anului 2009, un plin de benzină costa 172 de lei, la sfârşitul lunii decembrie acelaşi plin costă 287,4 de lei, cu peste 100 de lei mai mult, în condiţiile în care o mare parte a populaţiei a fost lovită de şomaj sau de tăieri salariale.

Chiar dacă cererea de carburanţi a scăzut constant în ultimii doi ani de criză, barilul de petrol s-a dublat în perioada analizată. Astfel, dacă în ianuarie 2009 preţul ţiţeiului abia trecea de 45 de dolari, la sfârşitul lunii decembrie acesta depăşea pragul de 90 de dolari pe baril. Cu toate acestea, “preţurile de criză” ale carburanţilor le depăşesc chiar şi pe cele înregistrate în 2008 când cererea era încă în creştere iar petrolul ajungea la maximul istoric de 147 de dolari pe baril.
România produce local circa jumătate din petrolul necesar acoperirii cererii interne, în contextul în care majoritatea ţărilor europene sunt importatoare nete de ţiţei. Cu toate că acest lucru ar fi trebuit să aducă un avantaj în ceea ce priveşte preţul, specialiştii din piaţă au declarat în repetate rânduri că eficienţa scăzută a rafinăriilor ar fi un alt motiv care duce la înregistrarea unor preţuri mari. (www.zf.ro)

Noi majorări de la 1 ianuarie 

Pe de altă parte, dacă analizăm evoluţia preţurilor fără taxe (care reprezintă aproape jumătate din preţul la pompă al carburanţilor), lucrurile nu mai sunt la fel. 

Astfel, România se află la coada clasamentului – pe locul patru, pentru benzină (cu 21,3%), respectiv locul 2 – la motorină (cu 25,8%), înaintea Irlandei, unde motorina fără taxe s-a scumpit cu 16,5%. Cotaţia petrolului a crescut cu 22,5%, de la 72,47 dolari la 88,81 dolari pe baril, în perioada menţionată. 

Pe de altă parte, guvernatorul Mugur Isărescu a declarat în noiembrie că nu înţelege logica evoluţiei preţului carburanţilor. 

Totuşi, de la 1 ianuarie 2011, ne aşteaptă noi scumpiri la pompă, după ce guvernul a aprobat majorarea accizelor (cu 15 euro pe tona de benzină şi 11 euro pe tona de motorină).În plus, ponderea biocarburanţilor va creşte de la 4% la 5%.

REACŢII

Noi majorări şi proteste la pompă 

Preţurile carburanţilor au fost din nou majorate în această săptămână, cu până la 9 bani pe litru. Astfel, în staţiile Rompetrol, de pildă, cea mai ieftină benzină a depăşit deja pragul de 5 lei pe litru, după o scumpire de 6 bani. Petrom a aplicat ieri o creştere de 9 bani pe litru, astfel că acum cea mai ieftină benzină costă 4,88 lei/litru. Motorina s-a scumpit cu 6 bani pe litru la ambele companii. 

Majorările repetate din ultimul timp au stârnit protestele unor consumatori.

Aceştia au protestat ieri, pentru a treia oară în ultimele zile, boicotând activitatea unor benzinării, în mai multe oraşe, inclusiv în Capitală. Astfel, ei trag de timp la pompă – îşi spală geamurile, farurile etc. – şi alimentează de foarte puţini bani. Vâlcenii ar trebui să urmeze şi ei exemplul protestatarilor din Bucureşti. Până când va trebui să mai suportăm batjocura companiilor petroliere?

La Iaşi, de pildă, în cartierul Păcurari, vreo 13 ieşeni au alimentat de 10 lei şi au plătit cu monede. În plus, ei aveau pe maşini diferite mesaje – “Ne-aţi distrus ţara!”; “Ieftiniţi combustibilul!” etc. Din câte se pare, protestatarii au pus la cale acest plan pe reţelele de socializare.

NR – Titlul ne aparţine

Leave a Response