Cât ne costa schimbarea prefectiilor judetului Valcea ?

duminică, 11 ianuarie 2009

Cât ne costa schimbarea prefectiilor?

Actualii demnitari ameninta cu procese
 
Nicu Trandafir

Poate unii dintre cei nominalizati de organizatiile PDL si PSD din tara merita sa fie subprefecti si prefecti. Poate unii dintre ei au experienta necesara. Poate multi dintre ei vor fi mai buni, mai eficienti, decât actualii. Însa aceasta dorinta de a politiza structurile din prefecturii este într-un fel nelegala.

Legea va fi înlocuita cu o alta sau cu o ordonanta de urgenta si astfel se vor mai putea potoli dorintele a vreo suta de clienti politici. Majoritatea oameni care au cheltuit bani multi în campaniile electorale ori pentru propriile candidaturi ori pentru sustinerea unor colegi de partid. Numai ca schimbarea în sine distruge un mecanism care parea a merge spre o normalitate.

Politic sau apolitic

Se pare ca suntem o tara în care mai bine s-ar fi reglementat ca aceste posturi sunt ocupate politic de reprezentanti ai partidelor care formeaza Guvernul. Noi am încercat sa luam un model francez care functioneaza bine de multi ani dar am început gresit deoarece dupa adoptarea legii din 2004 nu ar fi trebuit pus nici un prefect sau subprefect care sa fi fost membru de partid. Era însa greu asa ca s-a început cu majoritatea fosti.

Încet, încet se crea un corp al prefectilor, al înaltilor functionari publici, care trebuia sa fie total apolitic. Ori acum lucrurile se schimba din nou. Cât de apolitic poate fi un prefect ca Remus Grigorescu care a declarat public ca va duce la îndeplinire programul : “ Presedintelui Ion Câlea”. Poate noii demnitari îsi vor da demisia din partidele din care sunt respectând actuala lege ( Legea nr. 340/2004 privind institutia prefectulu publicata în Monitorul Oficial nr. 658 din 21 iulie 2004) dar vor fi mult mai politici decât actualii.

Si acum sa analizam putin câteva fragmente din legea dupa care functioneaza Institutia prefectiilor si subprefectiilor. Articoloul 11 precizeaza  când intervine încetarea exercitarii functiei de prefect :

„(1) Încetarea de drept a exercitarii functiei de prefect, respectiv de subprefect, intervine în caz de:
a) demisie;
b) nerespectare a prevederilor art.17, art.22 alin.(1) si (3);
c) imposibilitate de a-si îndeplini atributiile mai mult de 3 luni consecutiv;
d) condamnare, prin hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, la o pedeapsa privativa de libertate;
e) pierderea drepturilor electorale;
f) punere sub interdictie judecatoreasca, în conditiile legii;
g) destituire;
h) obtinerea calificativului nesatisfacator;
i) deces.
(2) Constatarea încetarii de drept a exercitarii functiei de prefect sau de subprefect, ca urmare a existentei unei situatii de natura celor prevazute la alin.(1), se face de catre Ministerul Administratiei si Internelor, care va propune Guvernului, respectiv primului-ministru, numirea altor persoane în functiile vacan
te.“

Deci un prefect poate fi destituit daca încalca articolul 17, care articol spune urmatoarele : „Membrii Corpului prefectilor, respectiv ai Corpului subprefectilor sunt datori sa se abtina de la orice acte sau fapte de natura sa compromita demnitatea lor în functie si societate, precum si de la participarea la actiuni politice.” Pai bine, noii numiti de PDL si PSD exact asta trebuie sa faca.

Nimeni nu este copil, toata lumea stie ca se  încearca schimbarea prefectilor si subprefectilor pe criterii politice doar pentru ca noii demnitari sa duca la îndeplinire cât mai rapid ordinul de înlocuire a actualilor sefi de institutii deconcentrate si sa promoveze clientela politica, sa puna d e exemplou un fost mere sef de lipitori de afise precum Costi Radulescu mare director nu stiu unde, sau sa îl duca pe baiatul lui Anton Mitaru sef la Directia Apelor si exemplele sunt multe.

Pai daca noii deminitari au fost desemnati dupa vot politic în cadrul organizatiilor ( absurdul mergând pâna acolo încât cei din PDL Vâlcea au pus-o la vot pe Anuta Handolescu, înalt functionar public care nu este membru PDL si cae nici nu ar fi fost de accord sa candideze politic pentru un post pe care îl detine legal ) judetene cum mama naibii sa nu faca politica. Anul acesta sunt doua alegeri. Credeti ca un astfel de demnitar va ramâne neutru si nu se va implica pentru sprijinirea partidului din care provine? Sa vedem alt articol din actuala lege ( lege adoptata dupa legislatia mai multor tari din Uniunea Europeana ) :

“Art. 22.
(1) Membrilor Corpului prefectilor, respectiv ai Corpului subprefectilor le sunt aplicabile prevederile referitoare la incompatibilitati si conflictul de interese, prevazute pentru functionarii publici.
(2) La data intrarii în Corpul prefectilor, respectiv al subprefectilor, contractul de munca al acestora la institutii publice, regii autonome, companii nationale, societati nationale si societati comerciale se suspenda de drept.
(3) Prefectul si subprefectul nu pot fi membri ai unui partid politic, sub sanctiunea eliberarii lor din functie. “

Variante costisitoare

Exista doua modalitati prin care actualul Guvern poate scapa de prefectii si subprefectii în functie. Una dintre ele este mutarea acestora în interes de serviciu în diferite functii de inspectori Guvernamentali ( am înteles ca mai exista vreo 30 d e posturi vacante dar care , culmea, au fost blocate de o ordonanta a Guvernului Boc. Sa spunem ca se va încalca aceasta ordonanta si ca vor fi mutatii unii în aceste functii.

Poate unii demnitari nu vor accepta si vor  face jocul actualei puteri. Dar multi ar accepta pentru ca ar beneficia de o leafa buna si de putina raspundere. Este o varianta prin care populatia va plati salarii mari unor oameni de care nu este nevoie dar pe care Guvernul nu îi poate trimite legal acasa. A doua varianta este pur si simplu schimbarea actualilor demnitari dupa o ordonanta care sa încalce legea în vigoare.

Este o varianta care va duce la deschiderea multor procese. În Vâlcea avem exemplul actualului subprefect Mircea Nadolu care cu mai multi ani în urma a fost demis , a deschis process, s-a judecat câti va ani si a câstigat repunerea în functie dar si acordarea salariului pe toata perioada cât a durat procesul. Adica sute de milioane. De obicei în România astfel de procese sunt câstigate de cei care solicita salariile pentru perioada cât a trecut d ela darea lor afara din servicii pâna la câstigarea proceselor.

În Vâlcea celebru este deja cayul ªtefan Brasoveanu, fostul director al ACVARIM, care a spoliat bugetul prin procese încare a obtinut daune de miliarde. Daca situatai se va repeat toate economiile facute de Guvernul Boc prin reducerea costurilor de leghate de deplasarile demnitarilor, micsorarea salariilor unor directori etc se vor duce pea pa Sâmbetei. Cetatenii vor achita sume importante care vor fi platite ca daune din bugetul public ca doar nu o sa fie obligati sa plateasca cei care au facut destituirile. Adevaratii vinovati nu platesc niciodata în astfel de situatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ultimele stiri

  • PUBLICITATE

  • https://www.mocanuvicentiu.ro/
  • PARTENERI MEDIA

  • © 2024 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe