Interviu cu directorul Școlii Nr. 13, profesoara Daniela Bușuroi: Programul Step by Step este un program educațional destinat copiilor, precum și familiilor acestora

joi, 8 octombrie 2015

Scoala nr 13

Decembrie 1989 a însemnat și pentru România revenirea la pluralism educativ, prin renunțarea la monopolul exclusiv al învățământului tradițional și al statului în domeniul învățământului. Apariția și expansiunea învățământului particular și a alternativelor educaționale în spațiul educativ românesc au generat, la momentul respectiv, reacții diferite, atitudinile înscriindu-se, de regulă, între partizanatul nedisimulat și contestarea, uneori nefondată.

Programul Step by Step este un program educațional destinat copiilor precum și familiilor acestora. Alternativa Step by Step a fost implementată în judeţul nostru la nivelul învăţământului preprimar în septembrie 1996 la Grădinița cu Program Prelungit Traian şi G.P.P. nr 3 Ostroveni Rm. Vâlcea unde a funcţionat câte o grupă, iar la nivelul învățământului primar în septembrie 2000 la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 13 Râmnicu Vâlcea unde a funcționat inițial o clasă I. În anii care au urmat, rețeaua județeană a învățământului preprimar și primar Step by Step a cunoscut creșteri considerabile. În prezent în Scoala nr. 13 funcționează în sistem Step by Step 2 clase pregătitoare și 9 clase I-IV.

Doamnă director Daniela Bușuroi vă rugăm să ne spuneți cum funcționează acest sistem Step by Step?

Dimineata copiii sosesc la şcoală. Unul dintre învăţători îi primeşte, copiii îşi pregătesc ţinuta confortabilă, încălţând pantofi lejeri, ori rămânând în ciorapi, clasa fiind prevazută cu mochetă. Să nu vă surprindă că adesea copiii stau pe jos în spaţiul comun, în cerc. Programul propriu zis începe cu întâlnirea de dimineaţă care porneşte cu prezentarea Agendei zilei. Ea reprezintă planificarea activităţilor zilei curente. Au loc întrebări şi precizări până când se constată că planul de activităţi a fost însuşit şi acceptat. Un alt moment este Calendarul zilei curente. Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale şi personale legate de ziua curentă, inclusiv aspectul vremii, comentariile şi întrebările. Urmează apoi Mesajul zilei - un mesaj conceput de învăţător pentru a introduce cunoştinţele sau deprinderile noi de achiziţionat şi de prelucrat pe Centre de activităţi. Mesajul dă prilejul de introducere - de dorit interactiv - a noţiunilor noi şi reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea întrebărilor şi abilităţilor copiilor. Un alt moment important este acela al Noutăţilor. Copiii se înscriu, de regulă, prin scrierea numelor lor pe şevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalţi noutăţile sau experienţele personale deosebite. (De la ce i s-a întamplat ieri, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experienţe de cunoaştere ori emoţionale a avut, orice este posibil). Noutăţile sunt comunicate celorlalţi stând pe ,,Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea şi responsabilitatea comunicării, întrucât urmează întrebările şi comentariile colegilor. În orice clasă Step by Step sunt amenajate următoarele şase centre: Citire, Scriere, Matematica, Ştiinte, Construcţii, Arte.

Se lucrează la nivelul fiecărui copil şi se așteaptă să termine fiecare. Dacă nu și-a terminat unul fișa, rămâne la centrul respectiv până termină. Nu există calificativ, fiecare lucrează cât poate. Neexistând calificativ altul este sistemul de valoare. Fiecare poate în felul lui. Au un caiet special pentru Step by Step. La sfârșit vedem dacă sunt sau nu acumulate cunoștințele. Nu am avut surprize până acum.

În acest interval orar, de la ora 8:00 până la ora 16:00, ei își fac și temele acolo?

Ei nu au temă acasă. Lucrează pe fișe, au și caiete speciale, lucrează împreună cu doamnele învățătoare.Totul este supravegheat. Se mai întâmplă să rămână câte un copil în urmă și atunci poate să-și ia fișa acasă, dar asta nu înseamnă că este temă pentru acasă. Nici nu sună a temă, că are ceva de făcut acasă.

Câți copii aveți în acest sistem?

Avem în ciclul 0-IV- 221 de copii. Deși legea spune că putem funcționa între 12 și 20 copii, anul acesta am avut cereri mai multe, avem chiar și 25-26 copii într-o clasă. Se poate lucra pentru că sunt două cadre și atunci este mai ușor.

Cele două cadre didactice cum lucrează, ce program au?

De la ora 8:00 la ora 10:00 este un singur învățător pentru că au întâlnirea de dimineață, au „Mesajul”, ceea ce își propun, au „Scaunul Autorului” unde fiecare povestește ce a făcut. Este o întâlnire în care ei se recunosc și își spun fiecare ce a făcut înainte, iar de la ora 10:00 la ora 12:00, când sunt minilecțiile, sunt doi învățători pentru că atunci este munca aceea intensă, unde fiecare lucrează în stilul lui, după puterile lui. Se lucrează pe programa tradițională. Au 38 ore în plus și atunci poți să lucrezi detaliat fiecare unitate, te poți întoarce dacă unul merge mai greu, îl poți ajuta mai mult.

Toate aceste clase sunt incluse în sistemul Step buy Step și copiii vin aici special pentru sistem?

Da, vin pentru acest sistem. Vin copii din tot orașul și chiar și de la Băbeni. Faptul că nu este o ierarhizare, pe copii îi ajută foarte mult. Nu sunt închistați, vorbesc liber. Există „Scaunul Autorului”. Când au întâlnirea de dimineață, după ce prezintă „Mesajul” și își spun noutățile, fiecare este sfătuit și ajutat să se manifeste liber. Și atunci este altceva. Sunt foarte liberi în exprimare.

Se cultivă comunicarea, spontaneitatea, creativitatea

Da, fac și limbi străine. Avem trunchi comun traditional plus lecțiile, lucrul pe centre, masa care este asigurată.

Câți elevi are în total Școala nr. 13?

Sunt 356

Și câte cadre didactice sunt?

Sunt 45 de cadre didcatoce și 11 clase.

În ce domenii excelează copii de aici? Participă la olimpiade, la concursuri?

Da, avem la matematică, la geografie unde au avut rezultate foarte bune anul trecut. Avem un panou cu multe rezultate. Noi organizăm și un concurs de matematică Micul Thales . Avem un simpozion care se numește „Lada de zestre”, care ţine de tradiții, să reînviem ceea ce copiii nostri nu cunosc. Sunt copii care participă la concursuri de dans, concursuri de muzică unde au rezultate foarte bune.

Cu ce ar ieși în evidență Scoala nr. 13? De ce ar trebui un părinte să-și aducă aici copilul să învețe? Care sunt atuurile acestei școli?

Noi încercăm să repunem la locul meritat școala. În primul rând pentru dotări, în al doilea rând, la clasele primare, pentru sistem, iar la gimnaziu, poate, pentru aplicarea profesorilor. Nu am făcut niciodată diferență între copii, mă refer la toți colegii mei, încercăm să-i aducem la rezultate foarte bune la examene, la evaluările de la clasa a-II-a, a-IV-a și a-VI-a unde rezultatele au fost foarte bune. Rezultate bune am avut și la clasa a-VIII-a. Să știți că noi am avut un declin, o perioadă, când școala și-a pierdut personalitatea juridică și a fost înglobată în Liceul Ferdinand. A fost o perioadă grea, în umbră, pentru că, un părinte nu doreşte să-şi aducă copilul la liceu pentru că sunt cei mari. Niciodată nu au văzut, ca şi structuri, două corpuri diferite pentru că profesorii sunt la fel de bine pregătiţi, şi cei de liceu şi cei de gimnaziu, deci nu ar fi fost vorba despre colegi.

Școala Nr. 13 știu că are și două grădinițe?

Trei grădinițe sunt: Ostroveni 3 care are același sistem ca al nostru ,,Step buy Step” Grădinița nr. 14 , cu program prelungit, care este exact aici lângă noi, și Grădinița nr. 6 care are program normal, din zona locuințelor sociale. Noi am introdus și informatica în școală, de anul acesta. Avem un laborator și ne-am propus să-l dotăm, cel târziu luna viitoare, cu 20 calculatoare noi. Vom avea ajutor din partea Primăriei. În momentul în care ne-am separat nu aveam absolut nimic. Era un mobilier vechi. Am făcut solicitări, i-am rugat frumos, au venit și au văzut că nu avem mai nimic, și atunci ne-au ajutat.

Colaborați bine cu Primăria, nu? Cu ce ar trebui să vă mai ajute?

Anul acesta, sperăm din suflet, să renovăm și laboratorul de chimie pentru că este de la înfiițarea școlii, din anul 1992. Nu sunt toate condițiile propice studiului. Clasele de Step am reușit să le amenajăm și sunt extraordinar de frumoase și de primitoare pentru că au și mobilier specific, copiii sunt în papucei, nu au ținută specială. Sunt ca la ei acasă.

Sunt niște săli speciale, sunt mai mari?

Nu, sunt săli normale, însă mobilierul determină ambianța clasei.

Nu sunt clase obișnuite, cu băncuțele acelea, nu?

Nu, fiind lucru pe centre, fiecare centru are o măsuță specifică. Este, fie o măsuță rotundă, fie o măsuță dreptunghiulară, o măsuță pătrată. Și atunci, copiii știu că în momentul în care se merge la lectură vor merge la măsuța rotundă.

Se încurajează munca în echipă, să colaboreze, să se ajute unii pe alții?

Da, dar și individualismul va fi la un moment dat pentru că cel care are mai mult curaj iese pe scaunul autorului, iese în față și se prezintă celorlalți. Va fi o competiție între ei. Fiecare își dorește să fie în competiţie.

Cu Inspectoratul Școlar cum decurge colaborarea?

Decurge foarte bine. Noi avem ca inspector de teren pe doamna Coca Săraru. Am avut un control unde am ieșit foarte bine. Acum avem și auditul în școală, care este din partea Primăriei. Ei merg cu verificările pe contabilitate, dar nu am avut probleme. Noi avem decât un singur chioșc închiriat în curtea școlii.

Primăria se ocupă de investițiile de aici din școală?

Da, ei se ocupă de tot. Ei sunt proprietarul.

Există și sponsorizări, vă ajută părinții copiilor, cei care au posibilități?

Sunt și părinții copiilor dar mai sunt și alți sponsori.

Aveți o fundație a școlii?

Lucrăm la acest lucru. Avem niște mămici care sunt avocați și vor să facă asociația. Au început demersurile pentru Asociația Părinților. Spre exemplu, la Ostroveni 3 avem această asociație și ajută foarte mult școala. Dacă avem nevoie de o imprimantă, asociația respectivă se ocupă de acest lucru.

Fondul școlii nu există, nu?

Noi nu am avut niciodată fondul școlii.

Părinții copiilor pot ajuta benevol?

 Da, bineînțeles că da. Când au nevoie de ceva în clasă, da. Sunt oameni care își permit. Prin contract de sponsorizare cumpără obiectul respectiv. Când s-au băgat acele manuale digitale doamnele învățătoare nu aveau. Acum, eu le promit că vor avea în fiecare sală calculator. Sunt părinți care au dotat sălile cu calculatoare. Eu am acasă două calculatoare. Unul îl voi aduce la școală. Voi face contract de sponsorizare pentru a nu intra pe obiectele noastre de inventar. Să știți că părinții sunt foarte deschiși. Nu am avut probleme de non colaborare. Am făcut renovări la sala de sport pentru că nu aveam dușuri. Aveam probleme de la Sanepid din această cauză. Dușurile existau dar nu erau racordate la apă caldă. Am renovat băile complet pentru a putea obține avizul. Avem inclusiv o sală de mese.

Ce program aveți la sala de mese?

Avem trei schimburi pentru că mănâncă întâi cei mici de la ora 11:30 până la 12:15, deoarece ei mănâncă mai încet, după aceea vine clasa a-I-a și a-II-a, apoi a-III-a și a-IV-a pe la 13:15. La ora 10: 00 primesc cornul și laptele.

Cât plătește părintele lunar?

Depinde câte zile din lună sunt. Dacă au 20 de zile se înmulțește cu 7 lei. În funcție de prezența copilului se plătește. Dimineața se va face prezența și în funcție de asta noi facem comandă de meniuri.

Se plătește doar meniul, nu și cadrele didactice, nu?

Doar meniul se plătește. Restul ţine de școală. Este 7 lei pe zi. Doamna care este responsabilă cu prezenţa anunţă la firmă şi firma ne trimite meniurile.

Vă mulțumesc frumos!

 

A consemnat Tiberiu Pîrnău

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

One comment on “Interviu cu directorul Școlii Nr. 13, profesoara Daniela Bușuroi: Programul Step by Step este un program educațional destinat copiilor, precum și familiilor acestora”

  1. Multe sau schimbat in scoala asta, imi aduc aminte ca am spart un geam din greseala si a trebuit sa vin a doua zi tuns chel cu geam nou ordin din partea directorului.
    In laboratorul de informatica aveau acces doar cei cu medii foarte mari la matematica sau cine avea bani pentru curs, eu nu aveam nici una nici alta dar reuseam sa intru fara sa ma vada invatatorul.
    In laboratorul de chimie am intrat doar o singura data cand a fost o campanie Colgate, am primit atunci gratuit o pasta de dinti si o periuta.
    Cat despre invatatori ce sa spun? Foarte severi, daca nu stiai o poezie sau un exercitiu jar mancai si nu aveai ce face nu era cum spuneti ca esti acum fara calificative, invatatorul sa stea dupa tine, fara teme in clasa ori acasa sau mancare la scoala.

  • PUBLICITATE

  • https://www.mocanuvicentiu.ro/
  • PARTENERI MEDIA

  • © 2024 Ziarul de Valcea. Toate drepturile rezervate.

    Web Design by DowMedia

    Ne gasiti si pe