|joi, iunie 21, 2018
  • Follow Us!

78 de primării din Vâlcea şi-au umflat nejustificat schema de personal 

În funcţie de numărul mediu de locuitori deserviţi de un angajat,

78 de primării din Vâlcea şi-au umflat nejustificat schema de personal

• printre primăriile care deţin acest trist record negativ amintim: Suteşti, Runcu, Malaia, Voiceşti, Băile Olăneşti, Horezu, Mitrofani, Berislăveşti, Lăcusteni, Stăneşti, Milcoiu, Ghioroiu, Titeşti şi Voineasa • Primăria din Suteşti are aproape acelaşi număr de angajaţi cât au primăriile oraşelor Băbeni şi Brezoi
Luna trecută, deputatul PNL Cristian Buican a formulat o interpelare pe care a adresat-o miniştrilor de Interne şi Finanţe şi în care atrăgea atenţia asupra problemelor financiare cu care se confruntă unele primării din judeţul Vâlcea, precum şi insuficienţa resurselor financiare a administraţiei locale pentru pregătirea şcolilor în vederea deschiderii noului an şcolar.

Zilele trecute, Ministerul de Finanţe a trimis parlamentarului vâlcean următorul răspuns: „Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţului Vâlcea în valoare de 46 milioane lei sunt în creştere cu 20% faţă de programul anului 2008 şi cu 11,3% mai mult faţă de realizările la 31.12.2008.

De asemenea, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor pentru judeţul Vâlcea, sunt de 241 milioane lei, în creştere cu 21% faţă de programul anului 2008 şi cu 14,7% mai mult fată de realizările la 31.12.2008. Totodată, prin Hotărârea Guvernului nr. 605/2009 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2009, pentru finanţarea unor cheltuieli curente ale autorităţilor administraţiei publice locale, s-au atribuit suplimentar judeţului Vâlcea suma de 3 milioane lei, repartizată bugetelor locale a 57 unităţi administrativ-teritoriale.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 655/2009 privind finanţarea din bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării pe anul 2009 a unor cheltuieli de capital pentru unităţi de învăţământ preuniversitar de stat şi repartizarea unor sume din transferuri din bugetul de stat către bugetele locale, prevăzute în bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, s-au repartizat pentru un număr de 57 unităţi de învăţământ suma de 4 milioane lei.

Din analiza numărului de posturi ocupate în aparatul propriu al unităţilor administrativ-teritoriale, din cadrul judeţului Vâlcea, la data de 31.05.2009, s-au constatat o serie de discrepanţe în ceea ce priveşte numărul de posturi ocupate în aparatul propriu al unor unităţi administrativ-teritoriale cu acelaşi număr de locuitori, astfel pentru comunele: Alunu, Fârtăteşti, Galicea, loneşti, Păuşeşti-Măglaşi, Prundeni, Stoileşti, Tomşani şi Vaideeni, la un număr de locuitori cuprins între 4.000-4.500, numărul de angajaţi în aparatul propriu variază de la 14-34 persoane.

Luând în considerare actualul context internaţional, principalele caracteristici ale politicii bugetare în perioada următoare, care vor fi subordonate obiectivelor de susţinere a creşterii economice şi de reducere a inflaţiei şi atingerii unui deficit bugetar la un nivel corelat cu obiectivele macroeconomice, este imperios necesar ca şi organele locale să procedeze la analize detaliate în special a cheltuielilor de personal şi a celor cu bunuri şi servicii, în vederea reducerii acestora la minimum necesar”. Printre primăriile care deţin acest trist record negativ amintim: Suteşti, Runcu, Malaia, Voiceşti, Băile Olăneşti, Horezu, Mitrofani, Berislăveşti, Lăcusteni, Stăneşti, Milcoiu, Ghioroiu, Titeşti şi Voineasa. Primăria din Suteşti are aproape acelaşi număr de angajaţi cât au primăriile oraşelor Băbeni şi Brezoi

În schimb, Ministerul Administraţiei şi Internelor a transmis următorul răspuns: „Situaţia financiară a unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Vâlcea este cunoscută de Ministerul Administraţiei şi Internelor, specialiştii instituţiei noastre împreună cu cei din Ministerul Finanţelor Publice căutând soluţii de rezolvare a problemelor cu care acestea se confruntă. Trebuie totuşi să reamintim faptul că primarul unei unităţi administrativ-teritoriale este practic un manager, un administrator, care împreună cu serviciile de specialitate din cadrul primăriei şi în funcţie de fondurile aflate la dispoziţie trebuie să întocmească politicile şi strategiile de dezvoltare a unităţii administrativ-teritoriale, în aşa fel încât acestea să conducă la satisfacerea nevoilor socio-economice ale cetăţenilor, fără solicitarea neîncetată de suplimentare a alocărilor de la bugetul de stat. În acest sens subliniem şi anumite disfuncţionalităţi constatate la nivelul judeţului Vâlcea: numărul de personal încadrat în unităţile administrativ-teritoriale la capitolul „Autorităţi publice” este supradimensionat în raport cu media pe ţară.

Astfel, la 78 de unităţi administrativ-teritoriale, din totalul de 89, se constată o supraîncărcare, cu 21%, a numărului de personal, în funcţie de numărul mediu de locuitori deserviţi de un angajat la nivelul întregii ţări, ceea ce a condus la supradimensionarea, aproximativ cu acelaşi procent, a cheltuielilor cu salariile. Totodată, menţionăm că o puternică influenţă negativă asupra fondurilor aflate la dispoziţia unităţilor administrativ-teritoriale a avut-o şi lipsa de preocupare pentru colectarea veniturilor proprii. Considerăm că o creştere a gradului de colectare a veniturilor proprii la peste 95% (la cele 79 de unităţi administrativ-teritoriale care au fost în anul 2008 sub acest nivel) ar fi condus la obţinerea fondurilor necesare finanţării celorlaltor cheltuieli.

În plus, precizăm că prin art. 26 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2009 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2009, Guvernul a prevăzut următoarele: sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti pe anul 2009 se majorează cu suma de 170 milioane lei, pentru finanţarea cheltuielilor de personal ale instituţiilor sau ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat”. (Petre Coman)

Leave a Response