|sâmbătă, iulie 21, 2018
  • Follow Us!

învăţământul vâlcean, în colaps 

Învăţământul vâlcean, în colaps

Directori dictatori

Directori ai unităţilor de învăţământ din judeţul Vâlcea care fac legea în şcolile pe care le conduc şi care favorizează anumite cadre didactice din respectiva instituţie – aceasta este imaginea mai multor licee şi şcoli generale din Vâlcea la ora actuală. În timpul şedinţei dintre conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Vâlcea cu toţi directorii, la sediul Colegiului Naţional de Informatică „Matei Basarab”, inspectorul general şcolar i-a atenţionat pe directori să-şi facă treaba cu mai multă atenţie.

Militărie în şcolile vâlcene

Sala de festivităţi a Colegiului Naţional „Matei Basarab” a devenit neîncăpătoare pentru cei peste 200 de directori ai unităţilor de învăţământ din Vâlcea întruniţi la şedinţa de evaluare a activităţii şcolare din primul semestru al anului şcolar 2008-2009. În urma evaluării făcute de inspectorii şcolari au reieşit numeroase nereguli, întâlnite tot mai des în spaţiul învăţământului vâlcean. În ultimul timp, ISJ Vâlcea s-a confruntat cu un număr tot mai mare de reclamaţii venite din partea profesorilor care acuzau conducerea şcolilor unde predau pentru incompetenţă. Mai mulţi directori vor să nu pară responsabili pentru faptele săvârşite în şcolile pe care le conduc şi se folosesc de funcţia lor doar pentru a face „ordine”.

Reprezentanţii ISJ Vâlcea recunosc că se primesc zilnic astfel de reclamaţii din partea părinţilor şi profesorilor. „Avem foarte multe reclamaţii de acest gen, care nu sunt însă în interesul nostru, pentru că nu asta este menirea unui inspectorat şcolar”, a declarat Gheorghe Stanciu, inspector şcolar. Acesta le-a reproşat directorilor că mulţi dintre ei nu îşi fac datoria de manageri aşa cum trebuie, dar se folosesc de funcţie în scopuri proprii. „Sunt unii directori care se comportă la şcoală ca pe moşia proprie. Nimeni nu poate să întoarcă spatele adevărului. Nu neg că sunt şi oameni rău intenţionaţi, care sunt veşnic nemulţumiţi, deşi ar avea toate motivele să fie satisfăcuţi de meritele obţinute de elevi sau de cadrele didactice”, a mai adăugat Gheorghe Stanciu.

Posturi blocate veşnic

O altă problemă reproşată directorilor vâlceni a fost blocarea posturilor titularizabile. Se pare că mulţi nu vor să fie deranjaţi de colegii mai tineri sau poate că au alte interese în a-şi aduce cunoştinţele în instituţia de învăţământ pe care o conduc. De aceea, mai mulţi directori au refuzat scoaterea la concurs a posturilor titularizabile. „Sunt posturi care se dau netitularizabile de mai bine de opt ani, iar tinerii care obţin note de peste opt la aceste concursuri nu se pot califica tocmai din cauza acestor directori”, a menţionat Gheorghe Stanciu. Inspectorul şcolar i-a acuzat de asemenea pe directori de nesinceritate.

„Dumneavoastră îngreunaţi activitatea, pentru că nu sunteţi sinceri, ascunzând posturile. Cam prea multe posturi netitularizabile….”, a conchis Stanciu. Pe de altă parte, inspectorul şcolar general Florin Smeureanu susţine că posturile respective ar fi blocate pentru cei 25 de pensionari care doresc să îşi continue activitatea didactică, dar nu a explicat dacă aceiaşi pensionari au blocat activitatea timp de … opt ani. În cadrul şedinţei s-a adus în discuţie şi faptul că mulţi dintre profesori nu se implică suficient în actul educaţional. Profesorilor li s-a reproşat şi faptul că nu fac tot timpul notarea elevilor conform cunoştinţelor dobândite de aceştia. În acest fel, inspectorii şcolari le-au reproşat directorilor că nu vor ajunge la performanţă cu elevii.

„În clasa a noua dau numai note de cinci şi şase, iar în anii următori dau numai note de nouă şi zece. Nu aşa se face performanţă. Sunt multe cazuri în care elevii au fost prost notaţi şi au fost subestimaţi. Baza de date a Inspectoratului Şcolar General pe compartimente şi servicii este, în prezent, incompletă din cauza datelor nefurnizate de către conducerea şcolilor. Un alt lucru care m-a surprins a fost cel legat de calificativele de foarte bine la nivelul managerilor din unităţile de învăţământ ale judeţului.

Cum se face că, de cele mai multe ori, când apar probleme, directorii şcolilor „se spală repede pe mâini” şi totul cade pe umerii inspectoratului, dar calificativele sunt maxime. Sper să fie rezolvată şi problema şcolilor din judeţ, care nu au nici măcar telefon, ce să mai vorbim de internet. Îmi doresc ca în această problemă să se implice mult mai mult şi edilii localităţilor în cauză”, a precizat Florin Smeureanu, inspector general şcolar.

Directori dezinteresaţi

Conducerea mai multor unităţi de învăţământ din Vâlcea confirmă şi mai mult spusele inspectorilor şcolari prin faptul că nu au ridicat la timp tezele unice de la sediul Inspectoratului Şcolar, lucru pe care trebuiau să-l facă cu mult timp în urmă. Astfel, directorii de la şcolile Călineşti, Frânceşti, Olăneşti, Goranu, Măciuca, Muereasca, Pesceana, Valea lui Stan, dar şi de la Valea Mare – Băbeni nu preluaseră tezele unice, pentru a le comunica elevilor notele obţinute.

Leave a Response