|miercuri, noiembrie 22, 2017
  • Follow Us!

Vâlcenii nemulţumiţi de CEZ! 

Vâlcenii nemulţumiţi de CEZ!

Compania de distribuţie şi vânzare a energiei electrice acţionează împotriva populaţiei

 Vă prezentăm în continuare un scurt text de prezentare a companiei CEZ aşa cum apare în site-ul Companiei, care ne spoliază lunar, umflând facturile:

„Grupul CEZ este unul dintre cei mai puternici producători, furnizori şi distribuitori de energie din Europa, atât din punct de vedere al capacităţilor operaţionale cât şi din punct de vedere al numărului de clienţi deserviţi. Grupul CEZ este un jucător cheie pe piaţa de energie electrică a Europei Centrale şi este al doilea mare exportator de energie din Europa… Paşi către acest ţel s-au făcut prin obţinerea pachetelor majoritare de acţiuni a trei companii de distribuţie din Bulgaria, a centralei de la Varna, precum şi prin câştigarea licitaţiei pentru compania românească de distribuţie Electrica Oltenia…”
Probabil CEZ este într-adevăr un puternic producător de energie electrică.

Compania scoate un profit uriaş doar din România unde se foloseşte de o reţea de producere şi distribuţie creată în zeci de ani de muncă şi cu o contribuţie imensă a mai multor generaţii de români. „Blestemaţi fie cei care au vândut strănilor curentul electric !” îmi spunea zilele trecute un bătrân dintr-o comună venit la redacţie să ne arate o factură conform căreia avea de plătit 3 milioane de lei, deşi nu avea în toată casa decât două becuri şi un frigider. Nu există redacţie din Vâlcea (şi probabil din toată Oltenia) în care să nu se prezinte zilnic minim o persoană care reclamă modul în care CEZ umflă facturile solicitând penalităţi inventate (există mai multe plângeri de acest gen şi la OPC), majorări sau pur şi simplu recalculări.

Fostul viceprimar al Râmnicului, Constantin Monceanu, a avut surpriza ca CEZ să-i solicite 65 de milioane lei, contravaloarea facturilor de energie pe anul trecut furnizată la o casă a acestuia din Băbeni: „Nu-i înţeleg. Cum pot să-mi ceară aşa o sumă când eu nu locuiesc acolo, nu am consumat nici un kilowatt aşa cum dealtfel arată şi indexul. Acum un an mi-au cerut doar cinci milioane, tot fără să consum nimic, acum vor 65.” De două luni CEZ îşi scoate din minţi consumatorii emiţând facturi prin care solicită diferite penalităţi pentru aşa zise întârzieri la plata unor facturi emise în cursul anului trecut.

De cele mai multe ori nu este vorba de nicio întârziere iar acolo unde s-a întârziat o zi sau două aceste întârzieri sunt datorate întârzierilor cu care vin clienţilor facturile. De fapt schimbarea sistemului de citire cu unul de declarare aproximativă a consumului a fost o altă afacere profitabilă pentru firmele care procesează facturile şi le expediază prin poştă, dar total defavorabilă milioanelor de clienţi. Sistemul de autocitire şi de declarare a consumului lunar de către clienţi era cel mai bun. CEZ nu a făcut o economie micşorând numărul de salariaţi ci a produs o bulibăşeală totală profitabilă pentru expeditorii de facturi.

Pene de curent şi pericol de accidente

Întreruperile în furnaiarea energiei electrice sunt din ce în ce mai dese. Aşa zisele pene de curent afectează sute de companii private din judeţ dar şi foarte multe persoane fizice. CEZ a limitat schimbarea şi modernizarea reţelei de distribuţie a curentului electric. În Râmnic datorită supralicitării reţelei pe strada Regina Maria există minim două întreruperi săptămânal. Locuitorii cartierului Goranu sunt de-a dreptul terorizaţi de întreruperile de curent, aici fiind „pene“ de câteva ori pe zi.

Contractele sunt făcute în aşa fel încât CEZ să nu trebuiască să suporte pierderile clienţilor datorate distrugerii aparaturii electronice, electrocasnice sau IT. Mulţi clienţi au rămas cu aparatura distrusă şi pierd clienţi datorită acestor pene. În plus racordările haotice ale unor clienţi noi pot provoca accidente. Prezentăm o fotografie făcută recent lângă un imobil din Ostroveni. De la panoul de forţă aflat la intrarea blocului, CEZ a racordat noi clienţi trăgând cabluri electrice aeriene ce stau suspendate pe reţeaua de alimentare cu gaz metan. Locatarii au făcut mai multe sezizări care au rămas fără răspuns.

Cine îşi va asuma responsabilitatea în cazul unei electrocutări sau a unei explozii ? Probabil că nimeni. CEZ are un sistem greoi de lucru cu publicul. Dacă eşti nemulţumit de modul de facturare, dacă ai o problemă trebuie ori să străbaţi zeci de kilometric pentru a sta la coadă în faţa unui ghişeu la care vei primi un răspuns nesatisfăcător ori să cheltuieşti bani şi timp încercând să reclami telefonic. Vei fi plimbat de la un număr la altul, de la o persoană la alta, vei fi îndrumat să trimiţi o scrisoare.

Mii de clienţi au renunţat să dovedească că sunt penalizaţi pe nedrept şi au achitat penalităţile de câţiva lei în plus. La nivel naţional CEZ a obţinut probabil miliarde de lei din aceste mici tertipuri. Nimeni nu are curaj să se judece cu acest colos şi consumatorii nu s-au organizat într-o asociaţie care să le apere interesele. Iar politicienii au preferat mereu avantajele personale date de relaţiile cu mahării companiei, care au salarii de mii de euro lunar, de multe mii, în timp ce vechii muncitori din energie lucrează pe salarii de mizerie.

Leave a Response